رسانه‌های اجتماعی

May 7, 2023
10:30 یکشنبه، 17ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145148

اقدام عجیب کلاهبرداران در فیسبوک

شاید عجیب باشد اما اکانت‌های جعلی متا و گوگل واقعاً توانسته‌اند در فیسبوک تبلیغ بخرند.
 
 
صفحاتی که در فیسبوک خود را به‌جای کسب‌وکارهای بزرگ جا می‌زنند، اتفاق جدیدی نیستند. اما به‌نظر می‌رسد که اخیراً برخی خلافکاران توانسته‌اند با این روش از این شبکه اجتماعی حتی تبلیغ بخرند و بدافزارهای خود را بین کاربران پخش کنند.
 
به‌ گزارش تک‌کرانچ، چندین صفحه تیک‌دار در فیسبوک هک شده و با تغییر نام سعی داشته‌اند بدافزارهای خود را به دست کاربران برسانند. «مت ناوارا»، مشاور شبکه‌های اجتماعی که اولین‌بار این صفحات را پیدا کرده بود، می‌گوید برخی از این اکانت‌ها حتی با نام Meta Ads و Meta Ads Manager موفق شده بودند تبلیغات خود را در فیسبوک به نمایش دربیاورند.
 
 
گویی هیچ نظارتی بر تبلیغات در پلتفرم‌های متا وجود ندارد
در یکی از این نمونه‌ها، اکانت Meta Ads در تبلیغی لینک دانلود برنامه‌ای برای مدیریت تبلیغات را ارائه کرده بود، اما این برنامه در‌واقع بدافزار بود. اینکه چگونه خلافکاران با وجود سوءاستفاده از نام متا توانسته‌اند تبلیغ خود را در این پلتفرم نشان دهند، محل سؤال است.
 
در یک نمونه دیگر، اکانت یک خواننده و بازیگر هندی به نام Miss Pooja که بیش از 7 میلیون دنبال‌کننده داشت، هک شد. هکرها سپس نام این اکانت را به Google AI تغییر دادند و بعد تظاهر کردند که درحال تبلیغ چت‌بات هوش مصنوعی بارد هستند.
 
 
خوشبختانه فیسبوک حالا به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند نام‌های قبلی اکانت‌ها را ببینند. اما همچنان عجیب است که چگونه بخش تبلیغات متا حاضر به نمایش این تبلیغات شده. درحال‌حاضر همه این صفحه‌های جعلی غیرفعال شده‌اند.
 
متا چندی قبل در گزارشی گفته بود که آمار کلاهبرداری با مضمون هوش مصنوعی افزایش یافته است. ظاهراً خلافکاران از ترند ابزارهای هوش مصنوعی ازجمله ChatGPT استفاده کرده‌اند تا کاربران را به دانلود بدافزار ترغیب کنند.
 
سخنگوی متا درباره گزارش حاضر می‌گوید: «ما منابع زیادی را به شناسایی و پیشگیری از کلاهبرداری و هک اختصاص می‌دهیم. هرچند خیلی از این بهینه‌سازی‌ها به‌سختی قابل مشاهده‌اند (چون باعث می‌شوند تهدید کاربران به حداقل برسد)، کلاهبرداران همیشه سعی می‌کنند تدابیر امنیتی ما را دور بزنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.