فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

May 31, 2023
14:53 چهارشنبه، 10ام خردادماه 1402
کد خبر: 145896

کوالکام معتقد است رایانش ابری به تنهایی جوابگوی هوش مصنوعی نیست

شرکت کوالکام معتقد است آینده هوش مصنوعی نیازمند چیزی بیشتر از قدرت رایانشی ابری است و این شرکت آینده خود را بر این اساس تنظیم می‌کند.
 
 
الکس کاتوزیان، نایب‌رئیس بزرگترین سازنده پردازنده‌های گوشی همراه، می‌گوید کوالکام در آینده از یک شرکت ارتباطات به «رایانش هوشمند لبه‌ای» تبدیل می‌شود.
 
به نقل از بلومبرگ، منظور از لبه در اینجا دستگاه موبایلی است که کاربر از آن برای دسترسی به شبکه یا خدمات استفاده می‌کند و کاتوزیان در مراسم کامپیوتکس (Computex) زمان خود را به وصف گستره این بازار اختصاص داد.
 
چیپ‌های این شرکت آمریکایی به گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا از هوش مصنوعی برای هرچیزی از پردازش تصویر گرفته تا شناسایی بدافزار استفاده کنند.
 
کاتوزیان و همکارانش می‌گویند با توجه به سازگاری محصولات آنها با هوش مصنوعی، این شرکت از افزایش تقاضا برای این تکنولوژی نفع می‌برند. کوالکام تا به امروز ۲ میلیارد محصول سازگار با هوش مصنوعی را به فروش رسانده و ارسال کرده است.
 
کاتوزیان می‌گوید: «با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل و ترافیک داده‌ها و افزایش هزینه دیتاسنتر، نمی‌توان همه چیز را به ابر ارسال کرد.» مردم هم تمایلی ندارند همه اطلاعات شخصی خودشان را در میان بگذارند.
 
افزایش تقاضا برای چیپ‌های توانمند هوش مصنوعی که برای ابزارهایی مثل ChatGPT استفاده می‌شوند، انویدیا به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان چیپ رکورد بازار سرمایه آمریکا را جابجا کرد.
 
افزایش توجه به این تکنولوژی باعث شده تا شرکت‌های نیمه‌رسانایی مثل Arm و Asustek Computer تمرکز خود را معطوف خدمات هوش مصنوعی کنند و به گفته یکی از مدیران عصر جدید رایانش آغاز شده است.
 
برخلاف شرکت انویدیا که فروش بالا و ۵۰ درصد بهتر از برآوردها را تجربه کرد، کوالکام از برآورد‌ها عقب مانده که ناشی از کاهش تقاضا برای دستگاه‌های موبایلی است.
 
کاتوزیان می‌گوید انبارهای اشباع در سه ماهه سوم یا چهارم امسال تخلیه می‌شوند. برخی از مشتریان کوالکام از همین حالا سفارش خود برای اجزای کوچکتر را افزایش داده‌اند که حاکی از بهبود شرایط بازار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.