تلفن همراه

گوشی

لوازم جانبی

June 18, 2023
14:28 یکشنبه، 28ام خردادماه 1402
کد خبر: 146457

اتحادیه اروپا باتری های قابل تعویض را دوباره احیا می کند

پارلمان اتحادیه اروپا اخیرا به تصویب قانون جدیدی رای داده که کل چرخه عمر باتری دستگاه های الکترونیکی از طراحی تا پایان عمر را تغییر می دهد.
 
 
به گزارش تک اسپات، براساس قوانین جدید باتری در دستگاه های مصرفی مانند موبایل باید به آسانی قابل جایگزین کردن، باشد. این در حالی است که بیشتر موبایل های امروزی باتری های قابل تعویض ندارند.
 
در عصر اولیه عرضه موبایل به بازار، باتری های دستگاه به راحتی قابل تعویض بودند. فناوری شارژ نیز به این سرعت دست نیافته بود و حمل کردن یک پک باتری اضافی برای تعویض آن در دستگاه پدیده عجیبی نبود.
 
بیشتر باتری ها واحدهای جداگانه و ماژولاری بودند که به راحتی جدا و نصب می شوند. در موبایل هایی که باتری داخلی داشتند، کافی بود تا قاب پشت دستگاه باز شود و یک نسخه تازه جای باتری قرار گیرد.
 
تولیدکنندگان دستگاه به تدریج استفاده از باتری های قابل تعویض را متوقف کردند. بسیاری از مصرف کنندگان نسبت به این تغییر معترض شدند اما با گذشت زمان این روند به هنجاری جدید تبدیل شد.
 
اکنون ممکن است قوانین جدید اتحادیه اروپا تولید کنندگان را وادار کند در این زمینه به عقب بازگردند.
 
این نخستین باری نیست که اتحادیه اروپا چنین اقدامی را در دست دارد. سال گذشته این منطقه مهلت ۲۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی را برای نصب پورت شارژ یو اس بی سی در موبایل ها و دستگاه های الکترونیکی اعلام کرده است. قانون مذکور چالشی برای اپل به حساب می آید که از پورت شارژ لایتنینگ استفاده می کند. هرچند اپل اعلام کرده از قانون اتحادیه اروپا پیروی می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.