سیدمحمدامین آقامیری – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- در سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن برگزاری اولین جلسه «شورای فضای مجازی استان» ابعاد و ضرورتهای تحول در کشور متناسب با فضای مجازی را تبیین کرد.
وی در اولین شورای فضای مجازی استانی در تبریز با تاکید بر اهمیت گستره فضای مجازی در زندگی مردم بر شکاف بین نسلی تأکید کرد و افزود: نزدیک به 32 میلیون نفر کاربر بازی های رایانه ای داریم که این مهم نشانگر تفاوت دیدگاه نسلی و نوع سرگرمی در دهه های اخیر است.
آقامیری با اشاره به فرصت های اجتماعی و اقتصادی فضای مجازی در بخش دولتی تصریح کرد: تحول دیجیتال در دو حوزه سازمانی و بخشی باید در کشور پیاده سازی شود که این می تواند با تسهیل ارایه خدمات و شفاف سازی عملکرد دستگاه ها، فرصت ها و آثار اقتصادی و اجتماعی مطلوبی را به همراه داشته باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر نقش جدید مردم در رسانه های عصر فضای مجازی افزود: با توجه به تفاوت شیوه تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی به دلیل تفاوت قالب ها و در آمیختگی قالب و محتوا، ما شاهد بازیگران با کارکردهای متنوع به صورت پراکنده و مردمی هستیم بنابراین در صورتی که این موضوع در کشور به درستی تبیین و برنامه ریزی شود می توانیم تحول جدی در حوزه نرم افزارهای فرهنگی داشته باشیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تغییر نقش مردم در عصر فضای مجازی از پذیرنده خدمت و مصرف کننده محتوا به ارائه دهنده خدمت و تولید کننده محتوا، مردم را بازیگران اصلی در حکمرانی فضای مجازی دانست و در خصوص نقش حاکمیت افزود: طراحی سکوهای بومی بر مبنای ارزش های اسلامی و ایرانی از اولویت های ماست و برهمین اساس باید در حوزه سرویس و خدمات مبانی فکری حکمرانی کشور در قالب ها تجسد و تبلور یابد.
آقا میری با اشاره به اینکه حکمرانی سکوها سیاست جهانی تمامی دولت هاست، اظهار داشت: هر چقدر بتوانیم آموزش و سواد عمومی فضای مجازی را ارتقا داده و ابزارهای مورد نیاز در این حوزه را طراحی و تولید کنیم، امکان ارائه خدمات و محتوا توسط خود مردم را فراهم آورده ایم و حاکمیت بایستی مبانی فکری و ارزش های انقلاب اسلامی را در توسعه قالب ها و سکوهای بومی دنبال نماید.
وی نقش حکومت در حکمرانی فضای مجازی را زمینهسازی و تسهیل گری برای کنش های مردمی دانست و گفت: حکمرانی باید شامل نقش فرهنگ سازی، آموزش و ارایه زیرساخت مناسب باشد و تولید محتوا یک کنش مردمی است، بنابراین باید هر استان براساس ظرفیت، نقاط قوت، ویژگی ها و فرهنگ بومی خود نهضت تولید محتوا ایجاد کند.
آقامیری با اشاره به موضوعات کلانی که در شورای عالی فضای مجازی برنامه ریزی شده است نقش شورای فضای مجازی استان ها را برنامه ریزی بومی و محلی بر مبنای سیاست های ملی دانست که بایستی در شوراهای استانی متناسب با ظرفیت های استان، برنامه ریزی و اجرا گردد. همچنین در خصوص رشد متوازن ابعاد فضای مجازی اعلام کرد: برنامه های استانی باید جامع، کامل و با مشارکت تمامی بخش های دولتی، خصوصی و فعالان و متخصصان این حوزه ترسیم شود تا ابعاد مختلف آن در زیرساخت، خدمات و محتوا متناسب با مزیت ها و ظرفیت های استانی و به صورت متوازن رشد کند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ستون پیشرفت کشور در فضای مجازی را نیز سرمایه انسانی کشور دانست و افزود: تربیت و حفظ سرمایه های انسانی در این حوزه بسیار حائز اهمیت بوده و در واقع نیروهای انسانی متخصص فضای مجازی ستون این فضا هستند.