سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 21, 2023
12:14 جمعه، 30ام تیرماه 1402
کد خبر: 147747

حافظه‌های GDDR7 سامسونگ به سرعت ۳۲ گیگابیت برثانیه می‌رسند

سامسونگ در فاز اول توسعه‌ی حافظه‌های GDDR7 به سرعت ۳۲ گیگابیت برثانیه در هر پین دست یافت.
 
 
سامسونگ امروز عصر اعلام کرد توسعه‌ی نسل اول حافظه‌ی GDDR7 را تکمیل کرده و انتظار می‌رود آن‌ها را سال ۲۰۲۴ وارد بازار کند تا جایگاه اول بازار را به‌خود اختصاص دهد. سرعت نسل اول حافظه‌های GDDR7 سامسونگ به ۳۲ گیگابیت برثانیه رسیده که ۳۳ درصد بیشتر از بهترین قطعات GDDR6 امروزی است. غول فناوری کره‌ی جنوبی به‌دنبال افزایش درخورتوجه پهنای‌باند حافظه‌ی GDDR7 براساس پذیرش فناوری سیگنال‌دهی PAM-3 است.
 
درحال‌حاضر مشخصات کامل حافظه‌های GDDR7 اعلام نشده و ازطرفی رقیب این شرکت یعنی مایکرون اعلام کرده که حافظه‌ی GDDR7 خود را سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد کرد. درهمین حال جزئیات فنی فاش‌شده درمورد GDDR7 نشان می‌دهد این حافظه از سیگنال‌دهی PAM-3 استفاده می‌کند و سرعت آن به ۳۶ گیگابیت برثانیه خواهد رسید.
 
سامسونگ می‌گوید توسعه‌ی نسل اول GDDR7 خود را تکمیل کرده است. این شرکت تمایل دارد چنین خبرهایی را در مراحل اولیه منتشر کند. به‌هرحال اطلاعیه‌ی شرکت کره‌ای، نقطه عطف بسیار مهمی در توسعه‌ی GDDR7 است زیرا سازندگان دستگاه می‌توانند اقدامات اعتبارسنجی سخت‌افزار جدید را آغاز کنند.
 
سامسونگ همچنین جزئیات فنی سطح بالایی درمورد نسل اول GDDR7 خود ارائه داده است. این شرکت انتظار دارد به سرعت انتقال داده‌ی ۳۲ گیگابیت برثانیه دست یابد که در واقع ۳۳ درصد بیشتر از نرخ انتقال داده‌ی ۲۴ گیگابیت برثانیه در محصولات برتر GDDR6 امروزی است. غول فناوری کره‌ی جنوبی و Cadence قبلاً‌ اعلام کرده بودند که حافظه‌های GDDR7 آن‌ها درنهایت به سرعت ۳۶ گیگابیت برثانیه می‌رسند.
 
درمقام مقایسه، توسعه‌ی GDDR6 ابتدا با سرعت ۱۴ گیگابیت برثانیه آغاز شد و درنهایت به سرعت ۲۴ گیگابیت برثانیه دست یافت. اکنون سامسونگ می‌خواهد توسعه‌ی GDDR7 را با سرعت ۳۲ گیگابیت برثانیه آغاز کند و باید دید سرانجام این حافظه‌ها به چه سرعتی دست خواهند یافت.
 
 
 
درحال حاضر سریع‌ترین نوع حافظه‌های GDDR6 که در کارت گرافیک‌ها استفاده می‌شود با سرعت ۲۰ گیگابیت برثانیه کار می‌کند. حافظه‌های GDDR6 سامسونگ با سرعت ۲۴ گیگابیت برثانیه اگرچه حدود یک‌سال قبل معرفی شدند اما همچنان به‌طور گسترده مورداستفاده قرار نگرفته‌اند.
 
اولین تراشه‌های GDDR7 سامسونگ در ظرفیت ۱۶ گیگابایتی عرضه می‌شوند که با تراشه‌های برتر GDDR6 امروزی مطابقت دارد. بدین‌ترتیب ظرفیت‌ حافظه‌ در محصولات نهایی با فرض یکسان بودن باس حافظه، تفاوت قابل‌توجهی با محصولات امروزی نخواهد داشت. به‌طور کلی رشد تراکم DRAM طی سال‌های گذشته به‌دلیل مشکلات مقیاس‌بندی، کند شده و GDDR7 نیز از این مشکل مصون نخواهد بود.
 
سامسونگ ادعا می‌کند فناوری GDDR7 آن در مصرف انرژی تا ۲۰ درصد بهینه تر از GDDR6 با سرعت ۲۴ گیگابیت برثانیه عمل می‌کند. البته افزایش ۳۳ درصدی پهنای‌باند این حافظه‌ها نسبت‌به نسل قبل همچنان باعث می‌شود مصرف انرژی مطلق آن‌ها افزایش یابد.
 
سامسونگ همچنین اعلام کرده مشتریان می‌توانند درصورت نیاز از نسخه‌ی ولتاژ پایین حافظه‌ی GDDR7 این شرکت استفاده کنند. به‌نوشته‌ی Anandtech، بهبود ۲۰ درصدی مصرف انرژی ‌حافظه‌های GDDR7 این شرکت به‌دلیل استفاده از فرآیند جدید ساخت نسبت‌به حافظه‌های GDDR6 و نسل‌های قدیمی‌تر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.