سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 5, 2023
16:04 شنبه، 14ام مردادماه 1402
کد خبر: 148192

تهدید جدی برای آرم؛ کوالکام با همکاری چند شرکت دیگر، پردازنده RISC-V طراحی می‌کند

سرمایه‌گذاری مشترک کوالکام ابتدا صنعت خودروسازی را هدف قرار خواهد داد و سپس به دستگاه‌های اینترنت اشیاء و موبایل گسترش خواهد یافت.
 
 
 
معماری RISC-V برای ARM تهدیدی بسیار جدی محسوب می‌شود زیرا شرکت‌های تراشه‌ساز می‌توانند از‌ آن برای ساخت پردازنده‌ موردنیاز خودرو، لوازم الکترونیکی هوشمند و غیره استفاده کنند. اکنون یکی از بزرگ‌ترین مشتریان آرم یعنی کوالکام، آزمایش روی معماری RISC-V را‌ آغاز کرده و قصد دارد با سرمایه‌گذاری مشترک به پیشرفت معماری مذکور کمک کند.
 
سرمایه‌گذاری مشترک کوالکام روی RISC-V هنوز نام مشخصی ندارد اما شرکت‌هایی مثل بوش، NXP، Nordic Semiconductor و Infineon در آن حضور دارند. بیانیه‌ی مطبوعاتی کوالکام به این موضوع اشاره دارد که هدف سرمایه‌گذاری مشترک، گسترش پذیرش RISC-V در سطح جهان است. این معماری در تراشه‌های مخصوص اینترنت اشیاء و گوشی هوشمند و خودروهای هوشمند مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
 
درحال‌حاضر همه‌ی پردازنده‌های کوالکام از معماری‌های آرم بهره می‌برند و این شرکت مستقر در سن‌دیگو با خرید Nuvia سعی دارد از معماری‌های اختصاصی خود برای ساخت پردازنده بهره ببرد. درواقع تراشه‌های کوالکام نسبت‌ به تراشه‌های اپل همیشه یک تا دو نسل عقب‌تر هستند و اگر Nuvia از ظرفیت خود استفاده کند، تراشه‌های مبتنی‌بر آرم کوالکام، از نظر قدرت عملکرد به رقیبی جدی برای سیستم-روی-چیپ‌های اپل تبدیل خواهند شد.
 
کوالکام انتظار دارد تراشه‌های مبتنی‌بر طرح‌های اختصاصی Nuvia را تا سال ۲۰۲۴ برای رایانه‌های شخصی روانه‌ی بازار کند، بنابراین همچنان از معماری‌های آرم بهره خواهد برد. محصولات Snapdragon Automotive معمولاً براساس طرح‌های پنج‌ساله تولید می‌شوند اما به‌ نظر می‌رسد این رویه در حال تغییر است و کوالکام قصد دارد طی سال‌های آینده به استفاده از معماری‌های RISC-V رو بیاورد.
 
 
 
RISC-V به‌ چند دلیل آرم را تهدید می‌کند. اول اینکه مجوز RISC-V منبع‌باز است و این یعنی شرکت‌ها می‌توانند در هزینه‌های خود برای دریافت دستورالعمل معماری‌های آرم صرفه‌جویی کنند. دلیل دوم اینکه RISC-V راهکاری جذاب برای شرکت‌ها است تا خود را از وابستگی به آرم که به شرکت سخت‌افزاری ناپایدار تبدیل شده، نجات دهند.
 
ظاهراً SoftBank به‌عنوان شرکت مادر آرم از مدل کسب‌وکار کنونی آن ناامید شده و به‌دنبال راهکارهایی برای افزایش درآمدزایی است. پیش‌ از این انتظار می‌رفت سافت‌بانک آرم را به انویدیا بفروشد اما به‌دلیل موافق نبودن قانون‌گذاران، این اتفاق رخ نداد. ARM درحال‌حاضر به مشتریانش اعلام کرده که تغییرات گسترده‌ای در مدل کسب‌وکار این شرکت اعمال خواهد شد و امکان دارد برای ارائه‌ی مجوزهای موردنیاز تراشه‌سازان، هزینه‌ی چندبرابری دریافت کند. آرم همچنین از کوالکام به‌دلیل اختلاف‌نظر درمورد هزینه‌ی مجوز مربوط به خرید Nuvia شکایت کرده است.
 
به‌نوشته‌ی ArsTechnica، دلیل دیگر برای مهاجرت کوالکام به RISC-V این است که آرم به‌عنوان مهره‌ی شطرنج در نبرد تجاری ایالات‌متحده و چین استفاده شده است. بنیاد RISC-V سال ۲۰۱۹ به سوئیس نقل‌مکان کرد و یک‌سال بعد به RISC-V International تغییر نام داد؛‌ اقدامی که نشان می‌دهد تحت نفوذ سیاسی ایالات‌متحده نخواهد بود. همین تغییر باعث شده شرکت‌های فناوری در بزرگ‌ترین بازار ARM یعنی چین به‌ استفاده از RISC-V رو بیاورند.
 
البته مهم‌ترین دلیل شرکت‌های تراشه‌ساز برای استفاده از معماری‌های آرم، سازگار بودن این فناوری‌ها با هر نوع تراشه و دستگاهی است. سخت‌افزار، سیستم‌عامل‌ها، کامپایلرها، ابزارهای توسعه‌دهندگان، اکوسیستم‌های اپلیکیشن و هر چیز دیگری که برای ساخت گوشی‌های هوشمند نیاز دارید براساس معماری‌های آرم ساخته شده‌اند و این مهم‌ترین حوزه‌ای است که RSIC-V برای موفقیت باید به آن دست یابد.
 
گوگل نیز قصد دارد RISC-V را به‌ معماری سطح‌یک اندروید تبدیل کند. برنامه‌های اندروید برپایه‌ی زبان جاوا نوشته و برای پردازنده‌ی گوشی‌های هوشمند امروزی کامپایل شده‌اند و بنابراین بخش قابل‌توجهی از پشتیبانی برنامه‌ی RISC-V به‌طور خودکار انجام می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.