سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 4, 2023
16:22 چهارشنبه، 12ام مهرماه 1402
کد خبر: 150123

پرمصرف‌بودن پردازنده Snapdragon 8 Gen 4 کوالکام را به دردسر انداخته است

پردازنده‌ی پرچم‌دار Snapdragon 8 Gen 4 با مشکل مصرف انرژی زیاد روبه‌رو شده است؛ اما کوالکام زمان زیادی برای حل‌کردن این مشکل دارد.
 
 
کوالکام برای اولین‌بار در سیستم-روی-چیپ Snapdragon 8 Gen 4 از هسته‌های ARM دل می‌کند و به هسته‌های سفارشی Oryon روی می‌آورد که با کد Phoenix نام‌گذاری شده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، احتمال دارد قیمت CPU جدید کوالکام گران‌تر از نسل فعلی شود و این قضیه روی قیمت گوشی هم تأثیر بگذارد.
 
کاربران انتظارات زیادی از پردازنده‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد این شرکت با مشکلات مصرف انرژی زیاد Snapdragon 8 Gen 4 روبه‌رو شده است.
 
افشاگر معروف دنیای تکنولوژی با نام‌ کاربری Revegnus در شبکه‌ی اجتماعی ایکس پستی منتشر و در آن به عملکرد مناسب پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 4 اشاره کرده است. به‌گفته‌ی این افشاگر، پردازنده‌ی جدید کوالکام مشکل جدی در مصرف انرژی دارد.
 
 
 
کوالکام از لیتوگرافی سه‌نانومتری N3E شرکت TSMC در پردازنده‌ی جدیدش استفاده می‌کند که مصرف انرژی کمتری از لیتوگرافی N4P دارد؛ اما هنوز شایعات مربوط به مصرف انرژی بیش‌از‌حد Snapdragon 8 Gen 4 ادامه دارد.
 
کوالکام در نسل جدید پردازنده‌ی Snapdragon 8 قصد دارد با پردازنده‌ی قدرتمند A17 Pro اپل رقابت کند. کوالکام در این پردازنده از ۲ هسته‌ی پرقدرت و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف استفاده خواهد کرد. سرعت کلاک بسیار زیاد موجود روی هسته‌هایی پرقدرت مصرف انرژی هسته‌های کم‌مصرف را هم افزایش می‌دهد.
 
کوالکام در پردازنده‌ی Snapdragon 8cx Gen 4 که برای لپ تاپ طراحی خواهد شد، از هسته‌های Oyron استفاده خواهد کرد؛ اما این پردازنده به‌دلیل عملکرد بهینه‌تر، مشکل داغ‌کردن ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.