تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 16, 2023
13:50 دوشنبه، 24ام مهرماه 1402
کد خبر: 150591

نمایندگان مجلس مرکز ملی فضای مجازی را موظف به بازنگری در سند شبکه ملی اطلاعات کردند

وزارت ارتباطات نیز مکلف به اتصال اماکن تجاری و مسکونی به شبکه ملی اطلاعات شد.
 
 
shabmaj.PNG
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی را موظف کردند نسبت به بازنگری، تکمیل و بروزرسانی سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» اقدام کند.
 
ظهر امروز نمایندگان مجلس به بندهای (الف) و (ب) ماده 65 لایحه برنامه هفتم توسعه رأی مثبت دادند. ماده‌ای که در راستای شبکه ملی اطلاعات بوده و وظایفی را برای وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی تعیین کرده است.
 
در ماده 65 لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است که به منظور افزایش دسترسی به شبکه ملی اطلاعات اقداماتی انجام گیرد.
 
طبق بند (ب) این ماده، مرکز ملی فضای مجازی موظف است با همکاری دستگاه‌های اجرائی ذیربط، ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، نسبت به بازنگری، تکمیل و روز آمدسازی سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» مصوب 16 مهر 1399 اقدام کند و آن را به تصویب برساند.
 
در بند (الف) این ماده نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است امکان اتصال اماکن اداری، تجاری و مسکونی شهرهای هر استان و روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات را فراهم کند. این امر باید از طریق شبکه دسترسی مبتنی بر تار (فیبر) نوری عملی شود. در همین راستا نیز وزارت ارتباطات می‌تواند از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی و با ارتقای مدل اقتصادی و تعدیل تعرفه خدمات ارتباطی کشور، استفاده کند.
 
لازم به ذکر است مصوبات نمایندگان در جلسه علنی برای تبدیل شدن به قانون، نیاز به تایید شورای نگهبان دارد. از همین رو پس از بررسی نهایی لایحه هفتم توسعه، این قانون به شورای نگهبان ارسال می‌شود و در صورت تأیید آن، اجرایی خواهد شد.
 
به باور برخی کارشناسان، لایحه هفتم توسعه بایستی برنامه توسعه‌ای باشد و به‌اندازه بودجه‌ای که کشور دارد، در حد دو صفحه مشخص کنند که دولت باید در چه حوزه‌هایی هزینه کند و بیان این دست موارد در آن، کار درستی نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.