اپل احتمالاً با رونمایی مدل قرمز آیفون ۱۵ پرو، به پیشبینی تحلیلگران رنگ واقعیت میدهد: حرکت در خلاف جهت بازاری که با رکود دستوپنجه نرم میکند.
پیش از معرفی گوشیهای خانوادهی آیفون ۱۵، شایعات زیادی در مورد رنگهای احتمالی آنها وجود داشت و حتی رندرهای باکیفیتی از رنگ قرمز تیره آیفون ۱۵ پرو بیرون آمده بود.
ازآنجاکه اپل معمولاً مدلهای پرو آیفون را در رنگهای خاص روانه باز میکند، انتظار میرفت آیفون ۱۵ پرو نیز با پیروی از همین قاعده به رنگ قرمز مزین شود. با معرفی خانوادهی آیفون ۱۵، امید تمام کسانی که انتظار رنگ ویژه و چشمگیری را برای مدل پرو میکشیدند، تا حدی بر باد رفت.
اپل برای رنگبندی سری آیفون ۱۵ کمکاری نکرد؛ اما میتوانست خیلی بهتر عمل کند
اپل برای رنگبندی سری آیفون ۱۵ کمکاری نکرد. آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس در رنگهای جوانپسند عرضه شدند، اما شدت رنگ بدنهی آنها از سوی بسیاری از کاربران مورد انتقاد قرار گرفت. مدل آبی آیفون ۱۵ بیشتر از آنکه آبی باشد، به سفیدی میزند. از طرفی در بین مدلهای پرو، صرفاً رنگ تیتانیومِ طبیعی مورد استقبال قرار گرفت.
بر اساس گزارشهای مقدماتی، استقبال مردم از آیفون ۱۵ طبق انتظار اپل پیش نرفته است. آمار رسمی چین نشان میدهد استقبال ساکنان این کشور از آیفون ۱۵ تا ۴٫۵ درصد کمتر از آیفون ۱۴ بوده؛ آن هم در شرایطی که پیشبینی میشد اپل با فروش انفجاری آیفون ۱۵، جایگاه نخست سامسونگ را در بازار موبایل تصاحب کند.
استقبال کمتر از انتظار مردم از آیفون ۱۵، تعجببرانگیز است. اپل امسال مدلهای معمولی را بسیار بهتر از قبل کرده و برای اولینبار در مدلهای پرو سراغ پردازنده سه نانومتری و دوربین چهارمنشوری رفته است. اپل حتی برای تضمین فروش محصولات جدیدش تصمیم گرفت قیمت گوشی آیفون ۱۵ را نسبتبه قیمت گوشی آیفون ۱۴ افزایش ندهد.
مشکلات غیرمنتظرهی آیفون ۱۵ پرو، روی فروش گوشی تأثیرگذار بودند. در ابتدا مشکلات داغی در مرکز توجه قرار گرفت، اما گزارشهای ضدونقیض میگفتند که در برخی از مدلهای آیفون ۱۵ عیب سختافزاری هم به چشم میخورد. اپل پس از انتقادهای فراوان، سرانجام واکنش نشان داد و مشکل داغی را با بهروزرسانی نرمافزاری حل کرد؛ اما قطعاً کسی شروع ضعیف آیفون ۱۵ را فراموش نمیکند.
اپل در نقطهای حساس قرار دارد. باارزشترین برند دنیا که نمیخواهد بازی را ببازد، حالا باید به فکر روشهایی برای افزایش فروش آیفون باشد. یکی از بهترین استراتژیها برای افزایش فروش، رونمایی رنگهای جدید است؛ کاری که اپل تقریباً هر سال انجام میدهد.
دررابطهبا خانوادهی آیفون ۱۵، پیشبینی میشود که اپل سراغ رونمایی رنگ قرمز تیره و رنگهای دیگری مثل سبز و صورتی و بنفش برود. حساب کاربری Apple Hub در شبکهی اجتماعی ایکس، تصاویری از رنگهای جذاب و دیدهنشدهی آیفون ۱۵ پرو مکس منتشر کرده است. این رنگها بهصورت نرمافزاری روی بدنهی گوشی اعمال شدهاند، اما جذابیت زیادی دارند و اپل میتواند از آنها ایده بگیرد.
چین بزرگترین بازار موبایل دنیا را دارد و همزمان سومین بازار پردرآمد اپل است؛ بههمیندلیل شرکت تحت مدیریت تیم کوک اهمیت زیادی به چین میدهد.
قرمز بهعنوان رنگ محبوب چینیها که نمادی از شانس، شادی و خوشبختی در این فرهنگ است، شاید بتواند ورق را به نفع اپل برگرداند. افزایش فروش آیفون در چین، پیشبینی تحلیلگرها را محقق خواهد کرد.