سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 28, 2023
13:54 سه شنبه، 7ام آذرماه 1402
کد خبر: 152905

پردازنده‌های نسل پنجم زئون اینتل ۴۰ درصد بهتر از نسل قبل ظاهر شدند

منبع: زومیت

عملکرد پردازنده‌های نسل پنجم زئون اینتل در گیک‌بنچ پیشرفت ۴۰ درصدی آن را درمقایسه‌با نسل قبل نشان می‌دهد.
نتایج آزمون‌های بنچمارک دو پردازنده اینتل نسل پنجم زئون «ایمرالد رپیدز»، Platinum 8558P و 8551C در دیتابیس گیک‌بنچ مشاهده و تصاویر آن در صفحه‌ی ایکس Benchleaks منتشر شد. برای انجام این آزمون، پردازنده‌ها در یک سرور لینوکس قرار گرفتند.

نتایج نشان داده‌اند که پردازنده‌های زئون Platinum 8551C و Platinum 8558P افزایش درخورتوجهی در عملکرد چندهسته ای دارند و درمقایسه‌با Sapphire Rapids، پردازنده‌‌ی دیتاسنتر معادل آلدر لیک (نسل ۱۲ پردازنده لپ‌تاپی اینتل)، در فرکانس بیشتری عمل می‌کنند.

تاکنون، سه مدل پردازنده زئون نسل پنجم شامل 8592+ و 8580، و 8558U فاش شده‌اند؛ اما دو نوع دیگر از خانواده‌ی 8558 با شماره‌های 8558P و 8551C نیز وجود دارند که برای کاربردهای مختلفی هدف‌گذاری شده‌اند. این دو پردازنده با پلتفرم ایگل استریم با سوکت LGA 4677 سازگار هستند.

ازنظر مشخصات فنی، هر دو پردازنده به ۴۸ هسته بر‌اساس معماری Raptor Cove P-Core و ۹۶ ترد مجهزند. هر دو مدل 8558P و 8551C با ۱۶ مگابایت حافظه‌ی کش L3 و ۱۹۲ مگابایت حافظه‌ی کش L2 ظاهر شده‌اند؛ در‌حالی‌که مدل 8558U به ۲۶۰ مگابایت حافظه کش L3 و ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 مجهز بود.


8558P


8551C

نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که نتایج منتشر‌شده خطا دارند یا این پردازنده‌ها واقعاً با حافظه‌های کش بسیار متفاوتی ارائه شده‌اند؛ اما باید بسیار بیشتر از مدل‌های Sapphire Rapids باشد.

پردازنده‌ی 8558P با فرکانس پایه ۲٫۷ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۳٫۲ گیگاهرتز عمل می‌کند؛ ولی 8551C در فرکانس پایه‌ی ۲٫۹ گیگاهرتز کار می‌کند و همان فرکانس بوست ۳٫۲ گیگاهرتز را دارد.

پردازنده‌ی Platinum 8551C توانست امتیاز تک‌هسته‌ای ۱٬۳۷۱ و امتیاز چندهسته‌ای ۴۸٬۷۳۳ را کسب کند. در‌مقابل، پردازنده Platinum 8558P امتیازات ۱٬۳۵۹ و ۵۱٬۱۲۸ را به‌ترتیب در عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌دست آورد.

بااین‌همه، نتایج آزمون پردازنده‌ی نسل‌چهارمی زئون Platinum 8468 سافایر رپیدز کمی متفاوت است. در یکی از این نتایج از سروری ویندوزی با پردازنده‌ی ۸۴۶۸ استفاده شد و امتیازات تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای ۱٬۴۳۸ و ۳۵٬۱۴۰ را برای این تراشه ثبت کرد.

در مقام مقایسه، پردازنده‌های ایمرالد رپیدز در حالت تک‌هسته‌ای، تقریباً عملکرد مشابهی با نسل قبل از خود نشان دادند؛ اما در حالت چندهسته‌ای، 8558P توانست سرور ویندوزی مجهز به Platinum 8468 را با ۴۰ درصد عملکرد بهتر شکست دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.