گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از چگونگی تقسیم کار ملی توسعه هوش مصنوعی در دنیا
مرکز پژوهشهای مجلس تقسیم کار ملی در حوزه توسعه هوش مصنوعی در دنیا را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است تقسیم کار باید در چهار بخش حکمرانی، آموزش، زیرساخت و صنایع صورت گیرد.
به گزارش مهر به نقل از مرکز پژوهشهای مجلس، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی «نگاشت نهادی و تقسیم کار ملی در حوزه توسعه هوش مصنوعی و حکمرانی داده محور» را ارائه کرده و در آن مروری کوتاه بر تقسیم کار ملی در حوزه هوش مصنوعی در برخی نقاط دنیا انجام داده است.
به منظور شناخت تقسیم کار ملی انجام شده در برخی نقاط دنیا در حوزه هوش مصنوعی، حوزههای حکمرانی و توسعه هوش مصنوعی، آموزش و پژوهش، کسبوکار و صنایع و زیرساختی بررسی شده است.
عنوان | آمریکا |
حوزه کاری | حوزههای تقسیم کار ملی |
حوزه حکمرانی و توسعه هوش مصنوعی | دفتر سیاستگذاری علم و فناوری: وظیفه توسعه استراتژیها و هماهنگی سیاستها و ابتکارات هوش مصنوعی با مشارکت سایر ذینفعان |
قانون ابتکار ملی هوش مصنوعی: ایجاد یک ابتکار ملی هماهنگ با تمرکز بر تحقیق، توسعه و کاربردهای هوش مصنوعی | |
آژانسهای حوزه حکمرانی داده: آژانسهای متعددی مانند وزارت بازرگانی است که در بحثهای پیرامون حفظ حریم خصوصی دادهها و نظارت بر آن، مشارکت کرده اند. | |
مؤسسه ملی استاندارد و فناوری: مشارکت در توسعه استانداردها و دستورالعملهای هوش مصنوعی برای بخشهای مختلف ازجمله مراقبتهای بهداشتی، تولید و امنیت سایبری | |
وزارت امور خارجه: کشور آمریکا در حوزه بینالمللی در مورد استانداردها، هنجارها و همکاریهای هوش مصنوعی مشارکت داشته و یکی از شرکای * «استانداردسازی» در انجمنها و سازمانهای بینالمللی هوش مصنوعی بوده و برای رسیدگی به چالشها و فرصتها همکاری کرده است. | |
مؤسسه عصر هوش مصنوعی: نهادی تحقیقاتی که با رصد و دیده بانی شاخصها روی پیامدهای اجتماعی هوش مصنوعی و حمایت از توسعه و استقرار هوش مصنوعی مسئول متمرکز است. | |
مرکز فناوری انسانی: این سازمان با اقدامهای گسترده ترویجی تلاش میکند تا آگاهی جامعه را در مورد تأثیر اخلاقی و اجتماعی هوش مصنوعی و فناوری افزایش دهد. | |
حوزه آموزشی، دانشگاهی و اندیشکده ای | وزارت آموزش: اگرچه به صورت طبیعی بر هوش مصنوعی متمرکز نیست، اما این وزارتخانه اقدامهای متعددی را برای تقویت آموزش علوم از جمله مهارتهای مرتبط با هوش مصنوعی انجام میدهد. |
مؤسسه فناوری ماساچوست: یک جامعه علمی- تحقیقاتی قوی در حوزه هوش مصنوعی است که در فناوریها و برنامههای کاربردی هوش مصنوعی مختلف مشارکت دارد. | |
دانشگاه استنفورد: این دانشگاه به دلیل تحقیقات گسترده در زمینه هوش مصنوعی و طراحی آزمایشگاه هوش مصنوعی استنفورد که پیشرفتهای بسیاری در فناوریهای هوش مصنوعی داشته، از نهادهای شناخته شده در این زمینه است. | |
مؤسسه بروکینز: این مؤسسه تحقیقاتی را در مورد سیاستهای هوش مصنوعی، ازجمله موضوعهایی مانند تعصب، مقررات و تأثیرات نیروی کار انجام داده است. | |
مؤسسه رند: این مؤسسه گزارشهایی در مورد حکمرانی هوش مصنوعی، ازجمله بحث در مورد هنجارها و استانداردهای بینالمللی منتشر کرده است. | |
حوزه زیرساختی و فناوری | اداره ملی ارتباطات و اطلاعات: این اداره در حوزه زیرساختهای پیرامون هوش مصنوعی و ارتباطات راه دور مشارکت داشته است اما توسعه زیرساختها برای توسعه هوش مصنوعی صرفاً محدود به اقدامهای این اداره نیست و شامل زمینه وسیعتری از زیرساختهای فناورانه است. |
واحد خدمات دیجیتال آمریکا: این واحد در بهبود خدمات دولتی، ازجمله استفاده از فناوری و دادهها برای افزایش تجارب شهروندان نقش داشته است. | |
صنایع، سازمانها و شرکتهای نوآفرین | بنیاد ملی علوم: یک بازیگر کلیدی در تأمین مالی پروژههای تحقیقاتی هوش مصنوعی در سراسر دانشگاه و صنعت است. برنامه مؤسسههای هوش مصنوعی این بنیاد با هدف تسریع تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی طراحی شده است. |
آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی: دارپا در طول تاریخ خود بر فناوریهای پیشرفته تمرکز داشته و نقشی ویژه در تأمین مالی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی ایفا کرده است. | |
کمیسیون تجارت فدرال :۱۰ در بحثهای مربوط به اخلاق هوش مصنوعی، حریم خصوصی و مقررات احتمالی، این کمیسیون نقش کلیدی دارد. این مجموعه با برگزاری ۱۲ کارگاههای عمومی تلاش کرده است تا نظرات عمومی را در مورد موضوعهای مرتبط با هوش مصنوعی جمعآوری و پردازش کند [.]۲۱ | |
ابتکارات بخش خصوصی: شرکتهای فناوری و مؤسسههای تحقیقاتی از طریق مشارکت مراکز تحقیقاتی و سرمایه گذاری، همکاریهای صنعتی و نوآوری، توسعه هوش مصنوعی را هدایت میکنند. | |
گوگل برین (Google Brain): بخش تحقیقات هوش مصنوعی گوگل در خط مقدم بسیاری از پیشرفتهای هوش مصنوعی بوده است. | |
اوپن اِی آی (OpenAI): از مجموعههایی است که به دلیل تحقیقات و پیشرفتهایش در مدلهای مبتنی بر هوش مصنوعی شناخته شده است. |
* یکی از ویژگیهای اعمال استانداردهای مدنظر، پیاده سازی این استانداردها و قواعد برای سایر کشورها از طریق سامانههای کاربردی است که شرکتهای بزرگ آمریکایی نظیر گوگل، مایکروسافت یا کنسرسیومهایی متشکل از چند شرکت در این سطح، انجام میدهند. این رویکرد اعمال قدرت کنترلی بدون ورود مستقیم حاکمیت است که در شکلهای دیگر در عرصه نظامی با به کارگیری پروکسیها محقق میشود و به صورت رویهای، به عنوان مداخله دولتها در نظر گرفته نشده و مسئولیت حقوقی آن برعهده این کشور نیست.
انگلستان؛
عنوان | انگلستان |
حوزه کاری | حوزههای تقسیم کار ملی |
حوزه حکمرانی و توسعه هوش مصنوعی | دفتر هوش مصنوعی و دپارتمان دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش: این مجموعه با همکاری مشترک وظیفه توسعه استراتژی هوش مصنوعی انگلستان را رهبری میکنند. وظایف شامل سرمایه گذاری در تحقیق، توسعه و آموزش مهارتهای هوش مصنوعی است و به منظور نظارت بر اجرای استراتژی هوش مصنوعی و هماهنگ کردن سیاستها و ابتکارات مرتبط تأسیس شده است. این دفتر وزارتخانه جداگانه نیست اما نقش مهمی در توسعه هوش مصنوعی، تحقیقات و ملاحظات اخلاقی ایفا میکند. وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان هم نقش مهمی در حکمرانی هوش مصنوعی دارد و مسئول نظارت بر جنبههای مختلف توسعه دیجیتال و فناوری، ازجمله خطمشی گذاری، مقررات گذاری و ارتقای هوش مصنوعی است. |
آژانس تحقیق و نوآوری بریتانیا: نقش مهمی در تأمین مالی تحقیقات، نوآوری و همکاری هوش مصنوعی در سراسر دانشگاهها، صنعت و دولت ایفا میکند. | |
مؤسسه آلن تورینگ (Alan Turing institute): مؤسسه نقش مهمی در تحقیقات مرتبط با علوم داده و هوش مصنوعی در انگلستان ایفا میکند. | |
مرکز اخلاق و نوآوری داده: یک نهاد مشاوره مستقل است که در مورد استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی و فناوریهای مبتنی بر داده اقدامهای مشاورهای ارائه میدهد. | |
دفتر کمیسر اطلاعات: این دفتر مسئول تنظیم مقررات حفاظت از دادهها و حریم خصوصی، از جمله جنبههای مربوط به هوش مصنوعی است. | |
مؤسسه ادا لاولیس (Ada lovelace institute): این مؤسسه با هدف اطمینان از اینکه هوش مصنوعی به نفع جامعه است از طریق رصد و دیده بانی بر پیامدهای اخلاقی و اجتماعی بهره گیری از هوش مصنوعی و دادهها تمرکز دارد. | |
خدمات دیجیتال دولتی: این واحد دولتی روی بهبود خدمات عمومی با استفاده از فناوریهای دیجیتال کار میکند که شامل ارائه برنامههای کاربردی هوش مصنوعی برای بهبود تجربیات شهروندان از ارائه خدمات دولتی است. | |
دپارتمان تجارت بینالملل و دفتر خارجی، مشترک المنافع و توسعه: این بخشها در ارتقای قابلیتهای هوش مصنوعی انگلستان، تجارت و همکاری با شرکای بینالمللی مشارکت دارند. | |
حوزه آموزشی، دانشگاهی و اندیشکده ای | دفتری برای دانش آموزان: این دفتر اگرچه به طور انحصاری بر هوش مصنوعی متمرکز نیست، در حمایت از آموزش و توسعه مهارتها در زمینههای علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات ازجمله مهارتهای مرتبط با هوش مصنوعی مشارکت داشته است. |
دانشگاه آکسفورد: این دانشگاه به دلیل تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی، ازجمله پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین، شناخته شده است. | |
دانشگاه کمبریج: این دانشگاه به دلیل مشارکت در تحقیقات هوش مصنوعی و همکاری با شرکای صنعتی شناخته شده است. | |
صنایع، سازمانها و شرکتهای نوآفرین | * همکاریهای صنعتی: اکوسیستم هوش مصنوعی انگلستان شامل همکاری بین دانشگاهها، مؤسسههای تحقیقاتی، نوآفرین ها و بازیگران صنعت برای هدایت نوآوری و کارآفرینی هوش مصنوعی است. تک یوکی (TechUK) و دیپمایند (DeepMind) شامل مجموعههای فعال این حوزه هستند. |
زیرساخت و فناوری | * هیچ واحد دولتی به طور انحصاری مسئول تمام جنبههای زیرساخت هوش مصنوعی نیست. در عوض، بخشها و آژانسهای مختلف برای توسعه اجزای مختلف زیرساخت هوش مصنوعی همکاری میکنند که از این میان میتوان به «آژانس های زیرساخت دیجیتال» و «آزمایشگاه زیرساخت دیجیتال» اشاره کرد. |
* همکاریهای صنعتی: اکوسیستم هوش مصنوعی انگلستان شامل همکاری بین دانشگاهها، مؤسسههای تحقیقاتی، نوآفرین ها و بازیگران صنعت برای هدایت نوآوری و کارآفرینی هوش مصنوعی است. ازجمله مجموعههایی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تک یوکی (TechUK): این مجموعه نماینده بخش فناوری در انگلستان است و از سیاستهای مرتبط با هوش مصنوعی، دادهها و نوآوری حمایت میکند. دیپمایند (DeepMind): این نهاد یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی است که گوگل خریداری کرده است و به دلیل کارهای پیشگامانه خود در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین شناخته شده است.
* هیچ واحد دولتی به طور انحصاری مسئول تمام جنبههای زیرساخت هوش مصنوعی نیست. در عوض، بخشها و آژانسهای مختلف برای توسعه اجزای مختلف زیرساخت هوش مصنوعی همکاری میکنند که از این میان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آژانسهای زیرساخت دیجیتال: آژانسهایی که بر زیرساختهای دیجیتال و فناوری نظارت میکنند، مانند کمیسیون ملی زیرساخت، NIC در شکل دهی سیاستها و سرمایه گذاریهای مرتبط با زیرساختهای دیجیتال مرتبط با هوش مصنوعی نقش دارند. آزمایشگاه زیرساخت دیجیتال: آزمایشگاه زیرساخت دیجیتال با هدف تسریع توسعه و پذیرش فناوریهای دیجیتال تأسیس شده است که میتواند شامل زیرساختهای مرتبط با هوش مصنوعی نیز باشد.
اتحادیه اروپا
درک این نکته مهم است که تنظیمگری در حوزه هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا شامل یک رویکرد چند سطحی و مشارکتی است تا تحقیقات، نوآوری، توسعه مهارتها و ملاحظات اخلاقی را ارتقا دهند.
عنوان | اتحادیه اروپا |
حوزه کاری | حوزههای تقسیم کار ملی |
حکمرانی و توسعه هوش مصنوعی | کمیسیون اروپا (EC): شعبه اجرایی اتحادیه اروپاست که مسئول پیشنهاد و اجرای سیاست هاست و نقش اصلی را در شکل دادن به سیاستها، استراتژیها و مقررات هوش مصنوعی در سطح اتحادیه اروپا ایفا میکند. این کمیسیون نقش پیشرو در توسعه استراتژی هوش مصنوعی برای اتحادیه اروپا و ابتکارات مربوط به تحقیق، توسعه و دستورالعملهای اخلاقی هوش مصنوعی را برعهده دارد. |
پارلمان اروپا: به عنوان نهاد مهم قانونگذاری اتحادیه اروپا، در شکل دادن به سیاستها و مقررات هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا نقش ایفا میکند. | |
گروه اروپایی اخلاق در علم و فناوریهای جدید: این گروه از طریق رصد و دیده بانی اکوسیستم، در مورد مسائل اخلاقی ازجمله هوش مصنوعی مشاوره میدهد. | |
هیأت حفاظت از دادههای اروپا: این مجموعه با ارائه راهنماییهای لازم و پیگیری اجرای مستمر قوانین، حفاظت از دادهها را تضمین میکند. | |
گروه تخصصی سطح بالای هوش مصنوعی: این گروه در مورد سیاستها و مقررات هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا مشاوره میدهد. | |
*ای آی واتچ (AI Watch): این مجموعه بر توسعه، جذب و تأثیر هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا نظارت میکند. | |
صندوق سرمایه گذاری اروپا و بانک سرمایه گذاری اروپا: این مؤسسههای مالی از توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی با تأمین مالی و سرمایه گذاری در پروژههای تحقیق، نوآوری و فناوری حمایت میکند. | |
دولتها و آژانسهای ملی: سیاستهای هوش مصنوعی و تصمیمات بودجه اغلب در سطح اتحادیه اروپا هماهنگ میشوند و دولتها و آژانسهای کشورهای عضو نیز از طریق بودجههای تحقیقاتی، ابتکارات و همکاریها به توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی کمک میکنند. | |
بودجه و کمکهای مالی: ابتکارات و برنامههای اتحادیه اروپا بودجه مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی و تحقیقات و نوآوری این حوزه را مشخص و فراهم میکند. | |
برنامهها و ابتکارات اتحادیه اروپا | اتحاد هوش مصنوعی اروپایی: این برنامه، ابتکاری است که ذینفعان را در مورد بحث توسعه، استقرار و تأثیرات هوش مصنوعی درگیر میکند. این انجمن که ذینفعان را از دانشگاه، صنعت، جامعه مدنی و دولت گردهم میآورد در مورد موضوعهای مرتبط با هوش مصنوعی ازجمله توسعه زیرساختها، همکاریهای مشترکی را شکل میدهد. |
برنامه اروپای دیجیتال: هدف این برنامه اتحادیه اروپا تقویت قابلیتهای دیجیتال اروپا ازجمله هوش مصنوعی است که با سرمایه گذاری در تحقیق، نوآوری و توسعه مهارتهای دیجیتال محقق میشود. | |
افق اروپا: این ابتکار، یک برنامه مبتنی بر تحقیق و نوآوری است پروژههای مرتبط با تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در بخشهای مختلف را پشتیبانی میکند. | |
سکوی مبتنی بر تقاضای هوش مصنوعی اروپایی: این سکو برای اشتراک دانش، منابع و تخصص هوش مصنوعی در سراسر اتحادیه اروپا طراحی شده است. | |
استراتژی داده اروپا: این برنامه یک استراتژی جامع برای تقویت نوآوری مبتنی بر داده و تضمین حریم خصوصی و امنیت داده هاست. | |
مقررات عمومی حفاظت از دادهها: این مقررات استانداردهایی را برای حفاظت از دادهها و حریم خصوصی در سراسر اتحادیه اروپا تعیین کرده است. | |
حوزه آموزشی، دانشگاهی و اندیشکده ای | دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی در سراسر اتحادیه اروپا: انجام تحقیقات، ایجاد آزمایشگاهها و همکاری با شرکای صنعتی، نقش مهمی در توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی ایفا میکنند. ازجمله مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا (JRC) و دانشگاههای پیشرو مانند دانشگاه کمبریج انگلستان، دانشگاه فنی مونیخ آلمان و مدرسه پلیتکنیک فدرال لوزان سوئیس. |
صنایع، سازمانها و شرکتهای نوآفرین | شرکتها و انجمنهای صنعتی در اتحادیه اروپا: با سرمایه گذاری در تحقیقات، نوآوری و پیشرفتهای فناوری به توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی کمک میکنند. زیمنس آلمان و ای بی بی سوئیس ازجمله مجموعههای فعال در بخش خصوصی هستند. |
* ای آی واتچ (AI Watch): این مجموعه بر توسعه، جذب و تأثیر هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا نظارت میکند. وبسایت این مجموعه در زمینه توسعه هوش مصنوعی، مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا (JRC) است که خروجیهای فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی قابل اعتماد را ارائه میدهد.
مأموریت این مجموعه شامل تحقیقات و پشتیبانی سیاستگذاری در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی قابل اعتماد و سیستمهای الگوریتمی مربوط به خدمات و برنامههای دیجیتال در بخشهایی مانند بخش عمومی، بهداشت، حمل و نقل و آموزش است.
این مجموعه دانش علمی میان رشتهای را در زمینههای مختلف ازجمله تکامل و سطح بلوغ سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، حاکمیت اتحادیه اروپا در خدمات دیجیتال و روشها و استانداردهای مبتنی بر هوش مصنوعی قابل اعتماد و شفاف را ارائه میدهد. همچنین با ادغام دانش علمی معتبر و نوین از رشتههای مختلف، ازجمله مهندسی، به شکل دهی جامعه دیجیتال اروپایی به روشی اخلاقی، قابل اعتماد و انسان محور کمک میکند.
ژاپن
عنوان | ژاپن |
حوزه کاری | حوزههای تقسیم کار ملی |
حکمرانی و توسعه هوش مصنوعی | وزارت امور داخلی و ارتباطات: این وزارتخانه مسئول خطمشی گذاری هوش مصنوعی و ابتکارات مربوط به حکمرانی دیجیتال است و بر جنبههای مربوط به زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات نظارت میکنند. |
کمیسیون حفاظت از اطلاعات شخصی: این کمیسیون بر مقررات حفاظت از دادهها و حریم خصوصی نظارت میکند. | |
مؤسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی و جامعه انسانی: این مؤسسه با رصد و دیده بانی اکوسیستم هوش مصنوعی، بر پیامدهای اخلاقی، قانونی و اجتماعی استفاده از هوش مصنوعی و دادهها تمرکز دارد. | |
آژانس علم و فناوری ژاپن: آژانس پروژهها و ابتکارات تحقیقاتی هوش مصنوعی را تأمین مالی و پشتیبانی میکند. | |
وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت: مسئول ترویج رشد صنعتی و اقتصادی در ژاپن است و در حمایت از ابتکارات مرتبط با هوش مصنوعی و ترویج توسعه صنایع هوش مصنوعی مشارکت دارد. | |
حوزه آموزشی، دانشگاهی و اندیشکده ای | وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری: مسئول آموزش، تحقیق و توسعه فناوری است و از تحقیقات و نوآوری در زمینه هوش مصنوعی در دانشگاهها و مؤسسههای تحقیقاتی حمایت میکند. |
شبکه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی ژاپن: شبکه، ابتکاری تحت رهبری دولت برای ترویج تحقیق، توسعه و همکاری هوش مصنوعی بین دانشگاهها، صنعت و سازمانهای دولتی است. | |
آژانس علم و فناوری ژاپن: آژانس از تحقیق و توسعه در رشتههای مختلف علمی ازجمله هوش مصنوعی پشتیبانی کرده و بودجه پروژههای تحقیقاتی هوش مصنوعی را تأمین میکند. | |
مؤسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی: یک مؤسسه تحقیقاتی بزرگ در ژاپن است که در زمینههای مختلف علمی و فناوری ازجمله هوش مصنوعی تحقیق میکند. | |
دانشگاه توکیو: این دانشگاه به دلیل مشارکت در تحقیقات هوش مصنوعی، ازجمله روباتیک، پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری شهرت دارد. | |
صنایع، سازمانها و شرکتهای نوآفرین | سازمان توسعه انرژیهای نو و فناوری صنعتی: وظیفه توسعه و استقرار فناوریهای نوآورانه ازجمله هوش مصنوعی را برای افزایش رقابت صنعتی برعهده دارد. |
شبکههای ترجیحی: یک شبکه پیشرو هوش مصنوعی در ژاپن که به دلیل تحقیقات خود در زمینه یادگیری عمیق شناخته شده است. | |
انجمن هوش مصنوعی ژاپن: تحقیق، آموزش و همکاری در زمینه هوش مصنوعی را بین دانشگاهیان، متخصصان صنعت و سیاستگذاران ترویج میکند. | |
شرکت سونی: شرکت اقدامهایی را در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی برای کاربردهای مختلف مانند روباتیک انجام داده است. |
چین
عنوان | چین |
حوزه کاری | حوزههای تقسیم کار ملی |
حکمرانی و توسعه هوش مصنوعی | وزارت صنعت و فناوری اطلاعات: این وزارتخانه نقش اصلی را در تدوین سیاستها و مقررات مربوط به فناوری ازجمله هوش مصنوعی ایفا میکند و در ترویج توسعه فناوریها و صنایع هوش مصنوعی مشارکت دارد. |
کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی: کمیسیون مسئول برنامه ریزی و توسعه اقتصاد کلان است و در تعیین اهداف استراتژیک برای توسعه هوش مصنوعی و هدایت سیاستهای مرتبط مشارکت دارد. | |
اداره فضای سایبری چین: این اداره بر حکمرانی و تنظیمگری اینترنت و فضای مجازی نظارت داشته و در تدوین سیاستها و مقررات مرتبط با هوش مصنوعی به ویژه زمینههای مربوط با امنیت سایبری، امنیت دادهها، حریم خصوصی و محتوای آنلاین مشارکت میکند. | |
اداره ایالتی برای تنظیم بازار: این اداره مسئول نظارت و تنظیم بازار است و در نظارت بر فعالیتهای تجاری مرتبط با هوش مصنوعی و تضمین رقابت منصفانه شرکت دارد. | |
کمیته فنی استانداردسازی امنیت اطلاعات ملی: کمیته استانداردهای ملی برای امنیت اطلاعات را توسعه داده و به روز میکند. | |
مرکز تحقیقات اخلاق هوش مصنوعی چین: مرکز با رصد و دیده بانی وضعیت توسعه هوش مصنوعی، بر پیامدهای اخلاقی و اجتماعی فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی تمرکز دارد. | |
برنامه توسعه نسل جدید هوش مصنوعی چین: یک استراتژی ملی با هدف تبدیل چین به کشوری پیشرو در تحقیق، توسعه و کاربرد هوش مصنوعی است. | |
حوزه آموزشی، دانشگاهی و اندیشکده ای | وزارت علوم و فناوری: این وزارتخانه مسئول توسعه علم و فناوری در چین است و نقش مهمی در حمایت از تحقیقات نوآوری هوش مصنوعی از طریق برنامههای مالی و طرحهای سیاستی دارد. |
وزارت آموزش: این وزارتخانه از آموزش و پژوهشهای مرتبط با هوش مصنوعی در دانشگاهها و مؤسسههای تحقیقاتی در سراسر چین پشتیبانی میکند. | |
آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین: آکادمی از طریق اجرای تحقیقات، به ارائه توصیههای سیاستی در مورد حکمرانی هوش مصنوعی و موضوعهای مرتبط میپردازد. | |
آکادمی علوم چین: این نهاد، یک مؤسسه تحقیقاتی بزرگ در چین است که در زمینههای مختلف علمی و فناوری ازجمله هوش مصنوعی به انجام تحقیقات پرداخته و در تقویت همکاری بین دانشگاه و صنعت مشارکت دارد. | |
دانشگاه پکن: این دانشگاه به دلیل تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی مشهور است. | |
صنایع، سازمانها و شرکتهای نوآفرین | پارکهای صنعتی و مناطق نوآوری: کشور چین، پارکهای صنعتی و مناطق نوآوری متمرکز بر هوش مصنوعی را برای تسهیل توسعه و تجاری سازی فناوریهای هوش مصنوعی ایجاد کرده است. |
بایدو: این شرکت، یک نهاد پیشرو در زمینه هوش مصنوعی در چین است که به دلیل تحقیقات خود در زمینه پردازش زبان طبیعی، جستجو و خودروهای خودران شناخته شده و اخیراً رقیب جی پی تی را با نام اِرینه (ERINE) معرفی کرده است. | |
گروه علی بابا: این شرکت، تحقیقاتی را در زمینه هوش مصنوعی انجام داده است و در طراحی برنامههای مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی ازجمله تجارت الکترونیک و خدمات ابری شرکت داشته است. |
رژیم صهیونیستی
رویکرد این رژیم به زیرساختهای هوش مصنوعی شامل ترکیبی از حمایت دولت، تعالی دانشگاهی، همکاری صنعتی و ابتکارات مبتنی بر نوآوری است.
عنوان | رژیم صهیونیستی |
حوزه کاری | حوزههای تقسیم کار ملی |
حکمرانی و توسعه هوش مصنوعی | مرجع نوآوری رژیم صهیونیستی: اداره نوآوری رژیم صهیونیستی برای پروژههای تحقیق، توسعه و نوآوری، ازجمله پروژههای مرتبط با فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی، پشتیبانیهای لازم را ارائه میکند. این مجموعه، نوآوریهای فناورانه را ترویج داده و برای پروژههای تحقیق و توسعه هوش مصنوعی بودجههای لازم را تأمین میکند. |
ابتکار ملی هوش مصنوعی: این طرح که در سال ۲۰۲۰ طراحی شده است، بر هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی به عنوان یک رهبر جهانی هوش مصنوعی از طریق تحقیق، آموزش و همکاری متمرکز است. | |
وزارت دفاع و نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی: با توجه به تمرکز رژیم صهیونیستی بر دفاع و امنیت، وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی خصوصاً برای کاربردهای دفاعی مشارکت جدی دارد. | |
اداره ملی سایبری رژیم صهیونیستی: این اداره بر امنیت سایبری تمرکز دارد و در فناوریهای هوش مصنوعی مرتبط با امنیت سایبری و دفاع، اقدامهایی را انجام داده است. | |
ابتکار اخلاق هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی: این طرح یک تلاش بین نهادی برای رسیدگی به چالشهای اخلاقی در توسعه و استقرار هوش مصنوعی است. | |
مرجع حفاظت از حریم خصوصی رژیم صهیونیستی: این مجموعه بر مقررات حفاظت از دادهها و قوانین حریم خصوصی نظارت میکند. | |
انجمن حقوق مدنی در رژیم صهیونیستی: این انجمن از اخلاق هوش مصنوعی و حفاظت از حریم خصوصی دادهها حمایت میکند. | |
مؤسسههای پژوهشی، دانشگاهی و اندیشکده ای | وزارت علوم و فناوری: این وزارتخانه از پروژههای تحقیق و توسعه هوش مصنوعی حمایت کرده، همکاری بین دانشگاه و صنعت را ترویج داده و طرحهای مبتنی بر فناوری را تأمین مالی کند. |
دانشگاهها و مؤسسههای تحقیقاتی: دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی رژیم صهیونیستی، سهم بسیاری در تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی دارند. | |
مؤسسه فناوری تکنیون: این مؤسسه در تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی در حوزههای مختلف اقدامهای گستردهای را انجام داده است. | |
دانشگاه تل آویو: این دانشگاه، تحقیقات گستردهای را در زمینه هوش مصنوعی و علوم مرتبط انجام میدهد. | |
صنایع، سازمانها و شرکتهای نوآفرین | شرکتهای نوآفرین و انجمنهای صنعتی در اکوسیستم فناوری رژیم صهیونیستی با سرمایه گذاری در تحقیق، توسعه و نوآوری به زیرساختهای هوش مصنوعی کمک میکنند. |
وزارت اقتصاد و صنعت: مسئول ارتقای رشد اقتصادی و توسعه فناوری است و در حمایت از تحقیقات، نوآوری و ابتکارات صنعتی هوش مصنوعی نقش دارد. | |
پارکهای صنعتی و مناطق نوآوری: رژیم صهیونیستی، پارکهای فناوری و مناطق نوآوری ایجاد کرده که توسعه فناوریهای هوش مصنوعی را ترویج کرده و همکاری بین هم آفرینها و شرکتها را تقویت میکند. | |
مرکز ملی نوآفرینی: این سازمان غیرانتفاعی به ارتباط نوآفرین ها، بازیگران صنعت و سرمایه گذاران را برای تقویت نوآوری، ازجمله در زمینههای مرتبط با هوش مصنوعی کمک میکند. | |
انویدا اسرائیل: این شرکت به تحقیق، توسعه و طراحی برنامههای کاربردی هوش مصنوعی مشغول است. |
عربستان سعودی
در عربستان سعودی، توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای پیشرفت فناوری هوش مصنوعی شامل چندین واحد دولتی، آژانس و سازمان است که هرکدام در جنبههای مختلف توسعه و استقرار هوش مصنوعی مشارکت دارند.
درحالیکه در این کشور یک واحد دولتی به طور انحصاری مسئول تمام جنبههای زیرساختی هوش مصنوعی نیست، نهادهای مختلف نقش مهمی در تقویت توسعه هوش مصنوعی ایفا میکنند و نقش سازمان دادهها و هوش مصنوعی در راهبری امور محوری تر است.
عنوان | عربستان سعودی |
حوزه کاری | حوزههای تقسیم کار ملی |
حکمرانی و توسعه هوش مصنوعی | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: مسئول بخش کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات در عربستان سعودی است. این نهاد نقش کلیدی در توسعه زیرساختهای دیجیتال، ازجمله اتصال پرسرعت، مراکز داده و خدمات ابری دارند که برای فناوریهای هوش مصنوعی ضروری هستند. |
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: این وزارتخانه مسئول تحول دیجیتال و ابتکارات مبتنی بر داده است و مأموریتهای آن عبارتند از: توسعه زیرساختهای داده، ازجمله ارتباطات و مراکز داده؛ ترویج سیاستهای دادههای باز و به اشتراک گذاری دادهها برای منافع عمومی. | |
سازمان دادهها و هوش مصنوعی عربستان: این سازمان نهاد مرکزی و مرجع دادهها و هوش مصنوعی عربستان است که فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی و دادههای عربستان سعودی را راهبری میکند. این سازمان بر حکمرانی هوش مصنوعی و اجرای استراتژی ملی داده و هوش مصنوعی نظارت کرده و نقش مهمی در هماهنگی ابتکارات مرتبط با هوش مصنوعی و توسعه زیرساخت ایفا میکند. | |
مأموریتهای سازمان دادهها و هوش مصنوعی عربستان عبارتند از: توسعه چارچوبهای حکمرانی هوش مصنوعی و دستورالعملهای اخلاقی؛ اطمینان از استقرار هوش مصنوعی مسئولانه و شفاف؛ ارتقای حریم خصوصی و امنیت دادهها در برنامههای کاربردی هوش مصنوعی. | |
کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات: این کمیسیون فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی را تنظیم کرده و انطباق با قوانین مربوطه را تضمین میکند و مأموریتهای آن عبارتند از: تنظیم استانداردها برای فناوریها و برنامههای کاربردی هوش مصنوعی؛ نظارت و اجرای مقررات مرتبط با هوش مصنوعی، ازجمله حفاظت از دادهها؛ | |
وزارت کشور و سایر وزارتخانههای ذیربط در خدمات عمومی و حکمرانی از رویکردهای داده محور برای بهبود خدمات و تصمیم گیری استفاده میکنند. مأموریتهای آنها عبارتند از: استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها برای خدمات عمومی کارآمد و تخصیص منابع؛ تقویت عملیات دولت و تدوین سیاست از طریق بینشهای مبتنی بر داده. | |
وزارت امور خارجه: این وزارتخانه در مشارکت و همکاری بین المللی برای تبادل دانش و تخصص در زمینه هوش مصنوعی فعال است. ازجمله مأموریتهای آن میتوان به تقویت همکاری بین المللی در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی و استانداردها اشاره کرد. | |
صندوق سرمایه گذاری عمومی: این صندوق، صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی است و در بخشهای فناوری و نوآوری ازجمله هوش مصنوعی سرمایه گذاری میکند. صندوق از پروژههای زیرساختی حمایت میکند که برای توسعه فناوری هوش مصنوعی حیاتی هستند. | |
مؤسسههای پژوهشی، دانشگاهی و اندیشکده ای | مرکز ملی هوش مصنوعی: این مرکز پژوهشی به پیشرفت تحقیقات، آموزش و کاربردهای هوش مصنوعی اختصاص دارد و با تقویت تحقیق و نوآوری به توسعه زیرساخت هوش مصنوعی کمک میکند. مأموریت آن شامل: پیشرفت تحقیقات هوش مصنوعی از طریق همکاری بین رشتهای؛ توسعه استعدادها و مهارتهای هوش مصنوعی از طریق آموزش و برنامههای آموزشی؛ تقویت مشارکت بین دانشگاه، صنعت و دولت برای پروژههای هوش مصنوعی. |
وزارت آموزش و پرورش: این وزارتخانه در توسعه برنامههای آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی و فناوری نقش ایفا کرده و از طرحهای مرتبط با تجهیز دانش آموزان به مهارتها و دانش هوش مصنوعی حمایت میکند. | |
دانشگاهها و مؤسسههای تحقیقاتی: مؤسسههای دانشگاهی با انجام تحقیقات پیشرفته و ارائه برنامههای مرتبط، ایجاد آزمایشگاهها و همکاری با شرکای صنعتی به توسعه هوش مصنوعی کمک میکنند. مأموریت آنها عبارتند از: انجام تحقیقات هوش مصنوعی در حوزهها و کاربردهای مختلف؛ آموزش و پرورش نسل بعدی متخصصان هوش مصنوعی. | |
صنایع، سازمانها و شرکتهای نوآفرین | وزارتخانههای صنعتی: وزارتخانههای مرتبط با صنایع خاص، مانند مراقبتهای بهداشتی، دارایی و انرژی مسئول توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی متناسب با بخشهای خود هستند. |
بخش خصوصی و نوآفرین ها: شرکتهای فناوری و نوآفرین ها در ایجاد نوآوری و تجاری سازی در توسعه هوش مصنوعی در این کشور نقش دارند، هرچند به نظر میرسد اکوسیستم قوی و توسعه یافتهای در این حوزه وجود ندارد و بیشتر تلاشها ناظر بر به کارگیری هوش مصنوعی در اهداف و سازمانهای حکومتی است. | |
آرامکو و سایر شرکتها: شرکتهای دولتی و شبه دولتی در توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی، به ویژه در بخشهایی مانند انرژی و صنعت، فعال شده اند. |
بررسی عملکرد مناطق مختلف در دنیا در زمینه هوش مصنوعی نشان از آن دارد که به طورکلی، تقسیم کار ملی در راستای توسعه هوش مصنوعی را میتوان در ابعاد و کارکردهای اشاره
شده در شکل زیر جمع بندی کرد.
شکل ابعاد و کارکردهای تنظیمگری در حوزه هوش مصنوعی