سیستم‌عامل

December 12, 2023
19:15 سه شنبه، 21ام آذرماه 1402
کد خبر: 154235

اپیک گیمز بعد از شکست گوگل در دادگاه: حالا نوبت اپل است

منبع: zoomit

اپیک گیمز می‌خواهد بازی محبوب فورتنایت را بدون پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی در همه‌ی فروشگاه‌های اپلیکیشن، ازجمله استیم منتشر کند.

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، مدتی قبل مجبور شد ۱۶ درصد از کارمندان شرکتش، یعنی ۸۳۰ نفر را اخراج کند. این خبر همه را غافل‌گیر کرد؛ زیرا شرکت بازی‌ساز به‌دلیل محبوبیت فراوان فورتنایت و موتور بازی‌سازی Unreal Engine، مشکل مالی خاصی نداشت.

مدیرعامل اپیک گیمز توضیح داد که برخی از بخش‌های این شرکت دیگر درآمدزایی ندارند؛ به‌همین‌دلیل، چاره‌ای جز تعدیل نیروی کار نداشت. البته این شرکت در نبردهای قانونی خود علیه شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و اپل سرمایه‌گذاری‌های درخورتوجهی انجام داده است تا بتواند توجه کاربران و توسعه‌دهندگان بازی را جلب کند.

فورتنایت به‌دلیل استقبال چشمگیر گیمرها از انتشار فصل OG، رکوردهای جدیدی ازنظر تعداد بازیکنان آنلاین ثبت کرد و در ماه نوامبر، بیش‌ از ۱۰۰ میلیون نفر کاربر وارد این بازی شدند. اضافه‌شدن ویژگی‌هایی مثل Lego Fortnite و Rocket Racing و جشنواره‌های مختلف به افزایش درخورتوجه تعداد گیمرهای بازی مذکور کمک کرده‌اند.

اجرای بازی بازی فورتنایت / Fortnite روی آیفون آی او اس اپل / Apple iOS iPhone
البته بزرگ‌ترین پیروزی برای سوئینی، چند ساعت پیش اتفاق افتاد و دادگاه در پرونده‌ی شکایت اپیک گیمز علیه گوگل، به‌نفع این شرکت بازی‌ساز رأی صادر کرد. مدیرعامل اپیک گیمز از مدت‌ها قبل به‌دلیل محدودیت‌های انحصارگرایانه‌ی فروشگاه‌های اندروید و iOS، از گوگل و اپل شکایت کرده است و کارمزد ۳۰ درصدی آن‌ها را برای ارائه‌ی خدمات پرداخت درون‌برنامه‌ای بسیار زیاد می‌داند.

اولین پرونده‌ی اپیک گیمز علیه اپل در سال ۲۰۲۱ به‌نفع سازنده‌ی گوشی آیفون تمام شد؛ اما به‌نظر می‌رسد سوئینی همچنان به‌دنبال مبارزه‌ی حقوقی با غول فناوری اهل کوپرتینو است.

پس‌ از پیروزی پرونده‌ی حقوقی اپیک‌ گیمز علیه گوگل، ایلان ماسک به سوئینی تبریک گفت. مدیرعامل اپیک گیمز نیز با انتشار پستی در ایکس (توییتر سابق) در پاسخ به یکی از کاربران از تصمیم خود برای ادامه‌ی مبارزه‌ علیه قوانین ضدانحصار اپل خبر داد.

بنیان‌گذار اپیک گیمز و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن هم درباره‌ی امکان پیوستن به مایکروسافت در مناقصه‌ی استفاده از فروشگاه اپلیکیشن جایگزین در پلتفرم‌های موبایلی توضیحاتی ارائه داد. او می‌گوید به رقابت ادامه می‌دهد و قول می‌دهد فورتنایت بدون پرداخت کمیسیون ۳۰ درصدی در همه‌ی فروشگاه‌ها، ازجمله استیم و مایکروسافت استور منتشر شود.

تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان امیدوار بودند اپیک گیمز در تلاش‌های خود علیه انحصارگرایی بزرگان فناوری به‌نتیجه برسد تا پلتفرم‌های آن‌ها مجبور شوند کمیسیون دریافتی از سازندگان بازی را کاهش دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.