سخت‌افزار

December 22, 2023
8:03 جمعه، 1ام دیماه 1402
کد خبر: 155226

رویترز: تسلا رانندگان را مقصر خرابی خودروهایش جلوه داده است!

براساس گزارش جدیدی از رویترز، شرکت تسلا از خرابی برخی از قطعات خودروهای خود خبر داشته و با این حال رانندگان را مقصر می‌دانسته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، رویترز روز چهارشنبه یک گزارش تحقیقاتی جنجالی منتشر کرد که رفتار تسلا در بی‌توجهی عمدی و سرزنش مشتریان برای خرابی قطعات را شرح می‌داد. این افشاگری نشان می‌دهد که شرکت تحت رهبری ایلان ماسک هزینه تعمیرات ناشی از خرابی‌های قطعاتی را که شرکت به شکلی ناقص عرضه کرده از آنها دریافت کرده است. این مشکلات اغلب مربوط به سیستم تعلیق و فرمان بوده است. واکنش تسلا در این موارد انکار کامل یا پذیرش جزئی مشکل بوده است.

چندین کاربر در این داستان مستند مالکان تسلا هستند که به آنها گفته شده بود مشکلات خودرویشان ناشی از آسیب قبلی یا تقصیر راننده است. در برخی موارد، آنها به تازگی وسایل نقلیه را خریداری کرده بودند.

یکی از رانندگانی که رویترز با آنها مصاحبه کرده است، شریانش جین(Shreyansh Jain) نام دارد. تسلای مدل Y ۲۰۲۳ او که کمتر از ۲۴ ساعت آن را در اختیار داشت، دچار مشکل در سیستم تعلیق شد. هنگامی که یک خودروساز به او گفت که بازوی کنترل پایینی که از فرمان جدا شده بود باعث خرابی شده، او انتظار داشت که تسلا تعمیرات را پوشش دهد اما یک نماینده خدمات پس از فروش که خودرو را بازرسی کرد، گفت که آنها هیچ مدرکی دال بر آسیب خارجی پیدا نکرده‌اند.

حدود یک هفته بعد، تسلا نامه‌ای به جین ارسال کرد و علت مشکل را «وارد شدن آسیب خارجی قبلی به سیستم تعلیق جلو سمت راست» ذکر کرد. جین گفت که او تنها کسی بود که در اولین روز مالکیت ماشین آن را رانده بود و پیش از اینکه سیستم تعلیق از کار بیفتد، تصادف نکرده بود. او به رویترز گفت: من می‌گفتم: چطور فلز می‌تواند این‌طور بشکند، وقتی مطمئن هستم که ماشین به چیزی برخورد نکرده است؟ سه ماه بعد، تعمیرات کامل شد و جین ۱۲۵۰ دلار فرانشیز پرداخت کرد و باقی مبلغ را بیمه او پرداخت کرد.

تریس کری(Trace Curry) ۱۱۰ هزار دلار برای یک خودرو تسلا مدل X ۲۰۱۶ پرداخت کرد. او دو بار بازوهای کنترلی SUV را تعویض کرد، یک بار با گارانتی و بار دوم با هزینه خود. پس از اتمام گارانتی، رویترز فاکتورهایی را بررسی کرد که نشان می‌داد کری حدود ۱۰ هزار دلار برای خرابی سیستم تعلیق و محور محرک پرداخت کرده است. سپس در سال ۲۰۱۸ پولوس‌های جلو را تحت پوشش گارانتی تعویض کرد. او آنها را دوباره با هزینه خود به قیمت ۱۵۰۰ دلار جایگزین کرد.

تحقیقات رویترز نشان می‌دهد که تسلا می‌دانست که بسیاری از قطعاتی که در مدل X کری نیاز به تعویض دارند همچون بازوهای کنترلی، سیستم تعلیق و پولوس‌های جلو دارای نرخ خرابی بالایی هستند.

اندرو لوندین(Andrew Lundeen) در ماه اوت در حال رانندگی با تسلای مدل ۳ همسرش بود که هنگام حرکت از روی سرعت گیر، فرمان برقی خودرو از کار افتاد. او به رویترز گفت که یکی از مدیران خدمات تسلا به او گفته که رابط اتصال فرمان آسیب دیده و علت را به یک کارواش نسبت داد و کارمند آن را مقصر اعلام کرد.

لوندین ۴۴۰۰ دلار برای تعویض میل فرمان و سیم‌کشی آن پرداخت کرد. او به مدیر تسلا گفت: این تنها خودرویی است که من تا به حال شنیده‌ام که کارواش می‌تواند به سیم‌کشی آن آسیب برساند. لوندین می‌گوید که این کارمند اینگونه پاسخ داده است: تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که ما یک شرکت ۱۰۰ ساله مانند جنرال موتورز و فورد نیستیم. ما هنوز همه اشکالات را برطرف نکرده‌ایم.

این تحقیقات همچنین واکنش‌های بی‌سابقه و متناقض تسلا به فراخوان قطعات در مناطق مختلف را بیان می‌کند. به عنوان مثال، مهندسان این شرکت بیان داشتند که قسمت عقب که بخشی از سیستم تعلیق است در چندین حادثه دچار شکستگی شده است این در حالی است که مالکان با سرعت پایین رانندگی می‌کردند. یکی از کارمندان سابق تسلا «با آگاهی مستقیم از موضوع» به رویترز گفت که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، تسلا حدود ۴۰۰ شکایت مربوط به بخش عقب را در چین «حل و فصل» کرده است.

این شرکت خودروسازی اعلام فراخوان قطعات را به مدت چهار سال به تعویق انداخت و تنها پس از اعمال فشار توسط سازمان تنظیم‌ مقررات چینی با آن موافقت کرد.

با این حال، به رغم گزارش‌های جهانی از خرابی، تسلا هرگز این قطعه را در ایالات متحده و اروپا فراخوان نکرد. این شرکت به شرکت‌های تنظیم مقررات ایالات متحده گفت که این مشکلات تقصیر راننده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.