گجت

January 1, 2024
8:14 دوشنبه، 11ام دیماه 1402
کد خبر: 156309

زندگی راحت با یک دستیار هوشمند همه‌کاره

 

میترا جلیلی – ایران: دستیارهای صوتی در دنیای فناورانه امروز کمک قابل توجهی به کاربران می‌کنند ولی بیشتر این دستیارهای هوش مصنوعی از جمله «الکسا» یا «سیری»، معمولاً در دستگاه‌های ثابت مانند بلندگوهای هوشمند جای دارند و با دورشدن از آنها نمی‌توانند به شما خدمات مناسبی ارائه دهند.
اما حالا غول فناوری کره جنوبی(ال‌جی) با هوش مصنوعی جدیدی که به شکل یک روبات چرخدار ارائه داده، مشکل را حل کرده و می‌تواند در گوشه و کنار خانه با کاربران تعامل برقرار کند.
این روبات مجهز به هوش مصنوعی که قرار است به‌زودی در نمایشگاه CES لاس وگاس به طور رسمی معرفی شود، در حال حاضر به عنوان «نماینده هوش مصنوعی خانه هوشمند ال‌جی» شناخته می‌شود.
روی سر این روبات که شبیه یک سگ کوچک خانگی است، یک هدفون دیده می‌شود و می‌تواند محیط اطراف را از طریق دوربین‌های اپتیکال و حسگرها درک کند. این روبات می‌تواند روی دو چرخ تعادل خود را حفظ ‌کند و به طور مستقل روی سرامیک و فرش‌ها بچرخد.
دوربین‌های به کار رفته در ساخت این روبات کوچک با کمک پلتفرم Robotics RB5 کوالکام، به روبات اجازه می‌دهد تا چهره انسان، حیوانات خانگی و اشیای مختلف را در خانه شناسایی کند. سنسورهای داخلی هم به روبات کمک می‌کنند تا داده‌های محیطی مانند دما، رطوبت و کیفیت هوای داخل ساختمان را کنترل کند. اگر دمای خانه بیش ازحد سرد یا گرم باشد این روبات با کمک سنسورهایش متوجه مشکل شده و واکنش نشان می‌دهد یعنی دمای خانه را تنظیم می‌کند.
علاوه بر این، کاربران می‌توانند روبات را طوری تنظیم کنند که در خانه گشت بزند و درعین حال مراقب حیوانات خانگی باشد. همچنین این روبات اگر متوجه رفت و آمد غیرعادی به خانه شود می‌تواند کاربر را مطلع کند. اگر هم پنجره خانه، باز یا چراغ روشن باشد می‌تواند با تشخیص درست مشکل، یک اعلان به گوشی هوشمند کاربر ارسال کند تا از راه دور مسأله حل شود. همچنین روبات می‌تواند با اتصال خود به یک پریز دیواری «هوشمند»، چراغ‌ها را خاموش کند.
همچنین هنگامی که کاربر به خانه می‌رسد، این روبات برای احوالپرسی دم در می‌آید و با تجزیه و تحلیل صدا و حالات چهره، احساسات کاربر را تشخیص می‌دهد. سپس با توجه به روحیه کاربر، موسیقی پخش می‌کند یا برایش آواز می‌خواند.
این روبات همچنین می‌تواند به شکل سنتی شبیه الکسا مورد استفاده قرار گیرد یعنی با استفاده از تشخیص صدا، فناوری پردازش زبان طبیعی، یک ماژول صوتی مصنوعی و یک بلندگو، می‌تواند با کاربران درباره مواردی مانند اخبار، گزارش‌های آب و هوا و برنامه‌های روزانه گفت‌و‌گو کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.