سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 2, 2024
11:34 سه شنبه، 12ام دیماه 1402
کد خبر: 156476

هلند مانع صادرات تجهیزات پیشرفته به چین شد

منبع: ایسنا

دولت هلند، مجوز صادرات تجهیزات تراشه‌سازی شرکت ASML به چین را در پی محدودیت‌های صادراتی آمریکا، لغو کرده است.

شرکت ASML اعلام کرد این محموله صادراتی شامل سیستم‌های لیتوگرافی خاصی بود اما اکنون مجوز صادرات آنها از سوی دولت هلند لغو شده و روی شمار کوچکی از مشتریان در چین، تاثیر گذاشته است.

این شرکت هلندی، بازار سیستم‌های لیتوگرافی را که از لیزرها برای کمک به تولید مدارهای تراشه استفاده می‌کنند، تحت نفوذ دارد.

شرکت ASML اعلام کرد انتظار دارد لغو مجوز یا محدودیت‌های کنترل صادرات اخیر آمریکا، تاثیر معناداری روی دورنمای مالی این شرکت در سال ۲۰۲۳ نداشته باشد.

چین در سال‌های اخیر، سومین بازار بزرگ شرکت ASML پس از تایوان و کره جنوبی بوده است اما در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، بزرگترین بازار این شرکت شد و ۴۶ درصد از فروش ASML را به خود اختصاص داد.

آمریکا در سال ۲۰۲۳، مقررات جدیدی را اعلام کرد که به واشنگتن اجازه می‌دهد صادرات دستگاه «تویین اسکن ان ایکس تی ۱۹۳۰ دی آی» شرکت ASML را در صورت داشتن قطعات آمریکایی، محدود کند.

اندکی بعد، چند قانونگذار هلندی، از وزیر بازرگانی هلند درباره این که آیا آمریکا، با اعمال یکجانبه مقررات نظارتی بر صادرات یک دستگاه تراشه سازی دیگر شرکت ASML به چین، اقدام درستی انجام داده است، سوال کردند.

بر اساس گزارش رویترز، این شرکت سازنده تجهیزات تراشه‌سازی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در مذاکرات اخیر با دولت آمریکا، شرکت ASML شفافیت بیشتری درباره وسعت و تاثیر مقررات کنترل صادرات آمریکا کسب کرد. شرکت ASML کاملا تابع همه قوانین و مقررات شامل مقررات کنترل صادرات در کشورهایی است که فعالیت می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.