لبه تکنولوژی

January 8, 2024
23:00 دوشنبه، 18ام دیماه 1402
کد خبر: 157296

فناوری رهگیری چشم راننده  در خودروهای مدرن

منبع: دیجیاتو

بوش فناوری جدید مربوط به رهگیری چشم رانندگان را در CES به نمایش گذاشت.

فناوری ردیابی چشم سال‌ها است که به عنوان یک ویژگی ایمنی به خودروها راه پیدا کرده، به خصوص با ظهور تکنولوژی‌های کمک راننده. شرکت بوش در مراسم CES امسال این فناوری را به سطح جدیدی می‌برد.

براساس بیانیه‌ی رسمی سناریوهایی که بوش برای پیشرفت این فناوری در نظر گرفته به این صورت است که شما در حال رانندگی به خانه هستید و خودرو تشخیص می‌دهد که بسیار خواب آلود به نظر می‌رسید و می‌پرسد: «وقتی به خانه رسیدی اسپرسو دوست داری؟» شما پاسخ مثبت می‌دهید و وقتی به خانه می‌رسید، دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک متصل به بوش قهوه‌ی شما را آماده کرده است.

مورد دیگر پیچیده‌تر است؛ در این سناریو، فناوری ردیابی چشم می‌تواند در طول رانندگی، نقاطی را که به آن نگاه می‌کنید ردیابی کند و اطلاعاتی در آن زمینه ارائه دهد. مثلا ممکن است برای شما ساعات فعالیت یک رستوران یا تاریخچه‌ی یک بنای تاریخی را بازگو کند.

این‌که بوش چگونه می‌تواند چنین فناوری‌هایی را به مرحله‌ی تجاری‌سازی برساند جای سؤال دارد چراکه سناریوهای مطرح شده شاید درنگاه اول جذاب به‌نظر برسند اما در عمل چالش‌های زیادی برای پیاده‌سازی و البته کاربردی بودن آن‌ها وجود دارد.

در هرصورت این ایده‌ای اولیه است و از آن‌جا که بوش یک تامین‌کننده است استفاده از این ایده و تجاری‌سازی آن تا حد زیادی به خودروسازان بستگی دارد.

استفان برکل، رئیس راهکارهای محاسبات میان‌دامنه‌ای بوش، در مصاحبه‌ای اشاره کرد که فناوری مذکور و وارد کردن تبلیغات به داخل خودرو، نقطه‌ی مقابل حواس‌پرتی راننده است. در نهایت او فکر می‌کند اگر این سیستم واقعا آن‌طور که در نظر گرفته شده کار کند، می‌تواند ارزشش را داشته باشد.

برکل می‌گوید امروزه مردم انتظار دارند در سریع‌ترین زمان به اطلاعات موردنیازشان برسند. اگر هنگامی که در خودرو هستند این اطلاعات را از خودرویشان نگیرند گوشی‌شان را برمی‌دارند و این باعث حواس‌پرتی می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.