لبه تکنولوژی

January 6, 2024
14:30 شنبه، 16ام دیماه 1402
کد خبر: 156984

شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن

فناوری شیشه‌های هوشمند زایس(Zeiss) می‌تواند یک دوربین شفاف را در وسط یک پنجره یا شیشه خودرو قرار دهد.

به گزارش ایسنا، شرکت آلمانی مشهور «زایس» امسال نیز به نمایشگاه CES می‌آید تا فناوری شیشه هوشمند چند منظوره خود را به نمایش بگذارد که می‌تواند محتوای هولوگرافیک و واقعیت افزوده را روی سطح شفاف شیشه برای مواردی مانند نمایشگرهای HUD در خودروها، عناصر کنترل سه بعدی در خانه‌های هوشمند و حتی ضبط یک ویدیو از وسط یک صفحه شیشه‌ای ارائه کند.

به نقل از نیواطلس، نمایشگر اچ یو دی(Head-up display) نمایشگری فرانما است که اطلاعات را بدون اینکه بیننده مجبور باشد جایی دیگر را نگاه کند، جلوی دید وی نمایش می‌دهد. نمایشگرهای HUD در آغاز برای هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند، ولی هم‌اکنون در هواپیماهای تجاری، تانک و وسایل دیگر از جمله خودروها نیز استفاده می‌شوند.

شرکت زایس اولین بار این خبر را در اوایل سال ۲۰۱۹ اعلام کرد و تا سال گذشته برای استفاده در نمایشگرهای HUD واقعیت افزوده در کابین هواپیما به بلوغ کافی رسید. سپس این شرکت در نمایشگاه IAA Mobility ۲۰۲۳ برنامه‌های خود را برای حرکت به سمت برنامه‌های کاربردی این فناوری در خودروها اعلام کرد و اکنون برای تولید انبوه آن تلاش می‌کند.

این فناوری با یک لایه پلیمری نازک محقق شده است که می‌تواند هر سطح شیشه‌ای شامل پنجره‌های ساختمان‌ها، صفحه‌های شفاف و پنجره‌های جانبی وسایل نقلیه را به صفحه‌ای برای ارتباطات متناسب با تقاضای کاربران تبدیل کند.

این شرکت می‌گوید که این لایه بیش از ۹۲ درصد شفافیت ارائه می‌دهد و دارای حسگرهای نوری بسیار دقیق است و عملکردهای نمایش، تشخیص، روشنایی و فیلتر کردن را ترکیب می‌کند.

این فناوری شامل نمایشگرهای روبرویی واقعیت افزوده برای رانندگان خودرو خواهد بود. این می‌تواند به این معنی باشد که این شیشه هوشمند علاوه بر نمایش اطلاعات و نقشه و مسیر در میدان دید راننده، می‌تواند محتواهای مختلف از جمله فیلم‌ها را روی شیشه‌های جانبی و عقب خودرو نمایش دهد یا شیشه‌ها را کمی تیره کند یا متون و تصاویر را فقط از داخل یا خارج قابل مشاهده کند.

شرکت زایس همچنین به سطوح جدیدی از آزادی طراحی اشاره می‌کند که راه را برای نمایش هولوگرافیک باز کرده است.

مسلماً جالب‌ترین جنبه این فناوری، تعبیه یک حسگر پنهان در میان شیشه است. این امر به طور موثر نیاز به سوراخ کردن یا برش شیشه برای قرار دادن دوربین و حسگر را رفع می‌کند و حتی می‌تواند به این معنا باشد که دوربین‌ها با تأثیر حداقلی بر درخشندگی و بازتولید تصویر در وسط یک نمایشگر قرار گیرند.

زایس می‌گوید این تنظیمات را می‌توان برای جمع‌آوری داده‌های محیطی، مانند آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش نیز گسترش داد.

سایر امکانات آن عبارتند از سوئیچ‌های شناور که در آن حرکات یا دستورات صوتی، عناصر کنترل هولوگرافیک را در یک سطح صاف در یک وسیله نقلیه یا خانه هوشمند فعال می‌کنند.

همچنین این شیشه‌ها در پنجره‌ها می‌توانند روشنایی قابل تنظیم محیط را فراهم کنند و لایه میکرواپتیک در سطوح شیشه می‌تواند نور خورشید را جمع‌آوری کند و آن را به یک سلول خورشیدی مخفی هدایت کند تا انرژی تولید شود.

با این حال، زایس به دنبال بازاریابی محصولات نهایی خود نیست، بلکه به ‌عنوان یک ارائه ‌دهنده برای سایر شرکت‌ها عمل می‌کند و آن را در مقیاس صنعتی و در قالب یک لایه شفاف به تولیدکنندگان یا تأمین‌کنندگانی که می‌خواهند محصولات خود را ارتقا دهند، ارائه می‌کند.

البته تنها نمونه تاکنون به نمایش درآمده از این فناوری محدود به تک رنگ بوده است.

اکنون احتمالا نمونه جدید این شرکت در غرفه آن در سالن نمایشگاه CES ۲۰۲۴ که درهای آن از ۹ ژانویه به روی عموم باز می‌شود، به نمایش درمی‌آید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.