اپل بعد از ۳۰ سال سنتشکنی کرد
اپل پس از ۳۰ سال، یکی از قوانین سختگیرانهاش دربارهی سیستمعاملهای خود را موقتاً زیر پا گذاشته است.
اپل نسخهی جدید سیستمعامل کارپلی را برای خودروهای نسل بعدی توسعه داده و تولیدکنندگانی مانند پورشه و استون مارتین خودروهایی را برپایهی آن عرضه خواهند کرد؛ اما بهندرت به این موضوع اشاره شده است که اپل برای اولینبار بعد از ۳۰ سال، مجوز یکی از سیستمعاملهای خود را به شرکتهای دیگر میدهد.
اپل با واگذارکردن کارپلی نسل بعدی به تولیدکنندگان خودرو، کنترل سختافزار سیستم را به آنها میسپارد که تغییری بنیادی در نحوهی عملکرد این شرکت در طول دو دههی گذشته است؛ زیرا اپل همواره سعی میکند کنترل کاملی بر اکوسیستم خودش داشته باشد و بخش زیادی از اعتبار خود را در ایجاد هماهنگی بین پردازنده و سیستمعامل بهدست آورده است.
اولین تجربهی اپل در اعطای حق امتیاز استفاده از سیستمعاملش در سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد. مایکل اسپیندلر، مدیرعامل وقت، توافقی با شرکت Power Computing برای اجارهدادن مکینتاش امضا کرد.
اعطای مجوز سیستمعامل برای جبران افت فروش و مقابله با بازار روبهرشد کامپیوترهای ویندوزی انجام گرفت و تصور میشد که بتواند به افزایش درآمد کمک کند. بااینحال، تأثیر این تصمیم دقیقاً برعکس بود؛ زیرا نمونههای کپی مک با قیمت ارزانتر بسیار محبوبتر بودند. این روش درنهایت شکست خورد و به وجههی مکینتاش آسیب زد.
مشخص است که کارپلی نسل بعدی مخصوص خودروهای لوکس پورشه و استون مارتین راهاندازی شده است. بهنظر میرسد که برخلاف نسخهی کارپلی معمولی که در خودروهایی با تنوع قیمتی گسترده وجود دارد، احتمالاً کارپلی نسل بعدی را در هر نوع خودرویی نخواهیم دید؛ بلکه صحبت از خودروهایی خواهد بود که نرمافزار اپل را بهطور کامل میزبانی کنند.
میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که اپل میخواهد با این روش از استفاده از سختافزار نامناسب برای اجرای کارپلی نسل بعدی جلوگیری کند تا به شهرتش آسیبی وارد نشود. این با رویکرد اپل در همکاری با هرمس برای تولید مدل لوکس اپل واچ همخوانی دارد و تمایل اپل برای ادامهی حضور در بازار محصولات لوکس با حاشیهی سود بسیار زیاد را نشان میدهد.
انویدیا یکی از تولیدکنندگان اصلی پردازندههای مبتنیبر آرم برای خودرو است؛ اما حتی اگر بهراحتی بتواند کدهای اپل را اجرا کند، همچنان بهمعنی این است که اپل باید آن کدها را به تیم سبز یا هر تراشهساز دیگر تحویل دهد و با آنها همکاری کند تا مطمئن شود که همهچیز بهخوبی اجرا میشود.
تولیدکنندهی گوشی آیفون رغبت چندانی به استفاده از تراشههای متفرقه برای اجرای نرمافزارش ندارد؛ زیرا میخواهد تجربهی کاملی از اکوسیستم خود را به کاربرانش انتقال دهد؛ بنابراین، ناچار است که از پردازندهی داخلی در خودروهای مجهز به کارپلی نسل بعدی استفاده کند.
گفته میشود کارپلی نسل بعدی اپل بخشی از پروژهی Apple Car است که بیش از ۱۰ سال از توسعهی آن میگذرد و برنامهی تازهای برای عرضه در سال ۲۰۲۸ دارد. ناگفته نماند که این پروژه ممکن است فعلاً به نتیجه نرسد؛ چراکه بهطور مکرر با مشکلات عمدهای ازلحاظ فنی و مدیریتی روبهرو شده است.
کوپرتینوییها با اعطای مجوز کارپلی نسل بعدی، از یک سو بخش کوچکی از سرمایهگذاری انجامشده در این بخش را بازمیگردانند و از سوی دیگر، از تبدیلشدن پلتفرم خودرویی اندروید اتو به سیستمعامل پیشفرض در خودروها جلوگیری میکنند.
بهنظر میرسد که ورود اپل و گوگل به بازار سیستمعامل خودرو، به کابوسی برای شرکت کانادایی بلکبری تبدیل شده است؛ زیرا سیستمعامل QNX این شرکت درحالحاضر بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان را تغذیه میکند. احتمالاً سهم بازار QNX در نتیجهی حضور اپل و گوگل، از ۲۰ به ۵ درصد در سالهای آینده کاهش پیدا خواهد کرد.
اگر خودرو اپل تاکنون ساخته شده بود، بیشک سیستمعامل کارپلی بهعنوان وجه تمایز آن استفاده میشد و اپل مجبور نبود برای اولینبار بعد از حدود ۳۰ سال مجوز استفاده از سیستمعامل خود را به شرکت دیگری بدهد.