تلفن همراه

سخت‌افزار

سیستم‌عامل

فناوری اطلاعات

گوشی

February 11, 2024
22:00 یکشنبه، 22ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160515

اپل بعد از ۳۰ سال سنت‌شکنی کرد

منبع: Zoomit

اپل پس از ۳۰ سال، یکی از قوانین سخت‌گیرانه‌اش درباره‌ی سیستم‌‌‌عامل‌های خود را موقتاً زیر پا گذاشته است.

اپل نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل کارپلی را برای خودروهای نسل بعدی توسعه داده و تولیدکنندگانی مانند پورشه و استون‌ مارتین خودروهایی را برپایه‌ی آن عرضه خواهند کرد؛ اما به‌ندرت به این موضوع اشاره شده است که اپل برای اولین‌بار بعد از ۳۰ سال، مجوز یکی از سیستم‌‌عامل‌های خود را به شرکت‌های دیگر می‌دهد.

اپل با واگذارکردن کارپلی نسل بعدی به تولیدکنندگان خودرو، کنترل سخت‌افزار سیستم را به آن‌ها می‌سپارد که تغییری بنیادی در نحوه‌ی عملکرد این شرکت در طول دو دهه‌ی گذشته است؛ زیرا اپل همواره سعی می‌کند کنترل کاملی بر اکوسیستم خودش داشته باشد و بخش زیادی از اعتبار خود را در ایجاد هماهنگی بین پردازنده و سیستم‌عامل به‌دست آورده است.

اولین تجربه‌ی اپل در اعطای حق امتیاز استفاده از سیستم‌عاملش در سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد. مایکل اسپیندلر، مدیرعامل وقت، توافقی با شرکت Power Computing برای اجاره‌دادن مکینتاش امضا کرد.

اعطای مجوز سیستم‌عامل برای جبران افت فروش و مقابله با بازار روبه‌رشد کامپیوترهای ویندوزی انجام گرفت و تصور می‌شد که بتواند به افزایش درآمد کمک کند. بااین‌حال، تأثیر این تصمیم دقیقاً برعکس بود؛ زیرا نمونه‌های کپی مک با قیمت ارزان‌تر بسیار محبوب‌تر بودند. این روش در‌نهایت شکست خورد و به‌ وجهه‌ی مکینتاش آسیب زد.

مشخص است که کارپلی نسل بعدی مخصوص خودروهای لوکس پورشه و استون‌ مارتین راه‌اندازی شده است. به‌نظر می‌رسد که برخلاف نسخه‌ی کارپلی معمولی که در خودروهایی با تنوع قیمتی گسترده وجود دارد، احتمالاً کارپلی نسل بعدی را در هر نوع خودرویی نخواهیم دید؛ بلکه صحبت از خودروهایی خواهد بود که نرم‌افزار اپل را به‌طور کامل میزبانی کنند.

می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که اپل می‌خواهد با این روش از استفاده از سخت‌افزار نامناسب برای اجرای کارپلی نسل بعدی جلوگیری کند تا به شهرتش آسیبی وارد نشود. این با رویکرد اپل در همکاری با هرمس برای تولید مدل لوکس اپل واچ همخوانی دارد و تمایل اپل برای ادامه‌ی حضور در بازار محصولات لوکس با حاشیه‌ی سود بسیار زیاد را نشان می‌دهد.

انویدیا یکی از تولیدکنندگان اصلی‌ پردازنده‌های مبتنی‌بر آرم برای خودرو است؛ اما حتی اگر به‌راحتی بتواند کدهای اپل را اجرا کند، همچنان به‌معنی این است که اپل باید آن کدها را به تیم سبز یا هر تراشه‌ساز دیگر تحویل دهد و با آن‌ها همکاری کند تا مطمئن شود که همه‌چیز به‌خوبی اجرا می‌شود.

تولیدکننده‌ی گوشی آیفون رغبت چندانی به استفاده از تراشه‌های متفرقه برای اجرای نرم‌افزارش ندارد؛ زیرا می‌خواهد تجربه‌ی کاملی از اکوسیستم خود را به کاربرانش انتقال دهد؛ بنابراین، ناچار است که از پردازنده‌ی داخلی در خودروهای مجهز به کارپلی نسل بعدی استفاده کند.

گفته می‌شود کارپلی نسل بعدی اپل بخشی از پروژه‌ی Apple Car است که بیش از ۱۰ سال از توسعه‌ی آن می‌گذرد و برنامه‌ی تازه‌ای برای عرضه در سال ۲۰۲۸ دارد. ناگفته نماند که این پروژه ممکن است فعلاً به نتیجه نرسد؛ چراکه به‌طور مکرر با مشکلات عمده‌ای ازلحاظ فنی و مدیریتی روبه‌رو شده است.

کوپرتینویی‌ها با اعطای مجوز کارپلی نسل بعدی، از یک‌ سو بخش کوچکی از سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این بخش را باز‌می‌گردانند و از سوی دیگر، از تبدیل‌شدن پلتفرم خودرویی اندروید اتو به‌ سیستم‌عامل پیش‌فرض در خودروها جلوگیری می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد که ورود اپل و گوگل به بازار سیستم‌عامل خودرو، به کابوسی برای شرکت کانادایی بلک‌بری تبدیل شده است؛ زیرا سیستم‌عامل QNX این شرکت در‌حال‌حاضر بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان را تغذیه می‌کند. احتمالاً سهم بازار QNX در نتیجه‌ی حضور اپل و گوگل، از ۲۰ به ۵ درصد در سال‌های آینده کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر خودرو اپل تاکنون ساخته شده بود، بی‌شک سیستم‌عامل کارپلی به‌عنوان وجه تمایز آن استفاده می‌شد و اپل مجبور نبود برای اولین‌بار بعد از حدود ۳۰ سال مجوز استفاده از سیستم‌عامل خود را به شرکت دیگری بدهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.