اولین آمار فروشگاه GPTهای شرکت اوپنایآی؛ ابزارهای تحصیلی و پیشبینی قیمت سهام از جمله پرطرفدارترینها
فایننشال تایمز میگوید براساس اولین دادههایی که نمایی از مهمترین منزلگاه ابزارهای هوش مصنوعی به نمایش میگذارد، چتباتهایی که مدعی پیشبینی قیمت سهام و دور زدن دزدی ادبی هستند از جمله محبوبترینهای فروشگاه اپلیکیشن شرکت اوپنایآی به حساب میآیند.
استارتآپ محبوب هوش مصنوعی که از پشتوانه مایکروسافت برخوردار است به کاربران پولی خود اجازه داده تا از ماه نوامبر نسخهای شخصیسازی شده از ChatGPT را در بازارگاهی در اختیار دیگر کاربران بگذارند. این ابزارهای شخصیسازی شده به «GPTها» معروف هستند.
براساس دادههای جدیدی از که از شرکت SimilarWeb، منتشر شده برخی از محبوبترین GPT در حوزه آموزش فعالیت دارند و دومین اپلیکیشن پرطرفدار این بازار Consensus نام دارد، ابزاری که مقالات آکادمیک را جستجو و خلاصهسازی میکند.
از جمله دیگر اپلیکیشنهایی که در سال جاری به شهرت رسیدهاند میتوان به ابزارهای طراحی برای تولید تصویر، ابزارهای ترجمه بین زبانها یا کمک درخواستهای شغلی با بررسی رزونامه اشاره کرد.
با این حال یک بررسی از سوی فایننشال تایمز نشان میدهد که بسیاری از GPTهای محبوب در واقع سیاستهای استفاده اوپنایآی را نقض میکنند. براساس سیاستهای این شرکت چتباتها نمیتوانند توصیه مالی، حقوقی یا درمانی را بدون بررسی متخصصان ارائه کنند.
پنج GPT پر بازدید این فروشگاه مدعی تولید محتوایی هستند که میتواند از فیلتر ابزارهای شناساگر مدارس و دانشگاهها عبور کند. این ابزارها در مجموع حدود ۳ میلیون مرتبه بازدید داشتهاند و این در حالی است که اوپنایآی اپلیکیشن ترویج دهنده تقلب آکادمیک را ممنوع میداند.
اپلیکیشن دیگری به نام Finance Wizard نیز که بیش از ۲۰۰ هزار مرتبه استفاده شده مدعی است حرکتهای آینده سهام را پیشبینی میکند. سازنده آن به فایننشال تایمز میگوید این اپلیکیشن براساس دادههای تاریخی قیمت سهام را پیشبینی میکند و هشداری را مبنی بر عدم استفاده به عنوان توصیه مالی به همراه خود دارد.
سم آلتمن، مدیرعامل اوپنایآی، سال گذشته گفت که این شرکت باید «پیش از فراهم کردن دسترسی پیروی از سیاستها» را در GPTّا تضمین کند. اوپنایآی میگوید با ترکیبی از سیستمهای خودکار، بررسی انسانی و گزارش کاربران مواردی که ناقض سیاستها است را شناسایی میکند. کاربران نیز میتوانند درمورد GPTها اظهارنظر کنند.
آلتمن در تلاش است تا با توسعه بازارگاه مربوط به نسخههای شخصیسازی ChatGPT، پلتفرم دیجیتالی برای تقویت کسبوکار خود بسازد. این استارتژی از نگاه بسیاری یادآور سبک و سیاق اپل در مسیر موفقیت آیفون بود.
آلتمن میگوید سازندگان برتر GPT به زودی بخشی از درآمد مربوط به اپلیکیشنها را دریافت میکنند و در نتیجه امکان بهرهبرداری مالی باعث جذب توسعهدهندگان بیشتری خواهد شد.
دادههای SimilarWeb محدود است زیرا این آمار دادههای مربوط به اپلیکیشن موبایلی اوپنایآی را شامل نمیشود. اما همین دادههای محدود نشان میدهد که GPTهای شخصیسازی شده در حالی حاضر طرفداران چندانی ندارند.
جیپیتیهایی که توسط مشترکان ساخته شده تنها ۱.۵ درصد از مشاهدات کاربران دکستاپ را در ماه فوریه به خود اختصاص میدهند. ترافیک هفتگی نیز پس از عرضه روند رشد خود را از دست داده است.
بندیکت ایوانز، تحلیلگر مستقل فناوری، میگوید: «اوپنایآی در واقع یک قالب استاندارد چطور پلتفرم بسازیم را دنبال میکند که به حدی قابل پیشبینی است که ممکن است ChatGPT آن را نوشته باشد. ما یک کنفرانس توسعه دهنده داریم، یک APT و یک فروشگاه اپلیکیشن. اما برای من مشخص نیست که این مساله به جذب کاربران منجر شود.»
اوپنایآی میگوید از زمان راهاندازی فروشگاه، میلیونها نفر با GPTها تعامل کردهاند و «میدانیم که کارهایی برای بهبود فروشگاه GPT وجود دارد و از بازخورد توسعهدهندگان برای کمک به بهبودی استقبال میکنیم.»
برخی از شرکتهای شناخته شده از جمله شرکت AllTrails، شرکت غیردولتی Khan Academy و Jayak نیز GPTهای محبوبی را در این بازار عرضه کردهآند.
شرکت استرالیایی Canva نیز از اولین عرضه کنندگان GPT شخصیسازی شده بود. این ابزار امکان ساخت رسانه گرافیکی را برای کاربران فراهم میکند و بیش از ۴.۴ میلیون بازدید را به ثبت رسانده است.
دانکان کلارک، رئیس بخش اروپایی Canva، میگوید: «ما معتقدیم که فرصتی برای ملاقات با کاربران در محل مد نظر آنها را شاهد هستیم.»