دیوار از وزارت راه و شهرسازی خواست به جای تهدید به تعهداتشان عمل کنند
اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار با ابراز تعجب از مواضع وزارت راه و شهرسازی و تاکید صرف روی مساله مسدودسازی اعلام کرد آنها ۷ ماه است که به تعهدات خود عمل کردهاند و هر کاربر در فرآیند ثبت آگهی ملک هم میتواند درگاه اتصال به سامانه املاک و اسکان را مشاهده کند اما این وزارت راه و شهرسازی است که به تعهدات خود عمل نکرده است.
دیوار در پاسخ به تهدید وزارت راه و شهرسازی به پلتفرمهای انتشار آگهی بیانیهای منتشر کرده است.
اشکان آرمندهی مدیرعامل دیوار در این باره گفته است: در جلسهای که ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد برای پلتفرمها تعهد ایجاد درگاه اتصال به سامانه املاک و اسکان تعیین شد و ما در کوتاهترین زمان ممکن به تعهدمان عمل کردیم. در همین جلسه برای وزارت راه و شهرسازی هم تعهداتی تعیین شد که تاکنون به آن عمل نشده است.
او با اشاره به سابقه چنین ماجراهایی افزوده است: دیوار از ۱۸ مهر ۱۴۰۲ به سامانه املاک و اسکان وصل شده است و در فرآیند ثبت آگهی، هر کاربری که بخواهد آگهی ملک منتشر کند امکان استفاده از این سامانه و دریافت نشان تطبیق کد ملی با کد پستی را دارد. به گفته اشکان آرمندهی، اما مشکل این است که دوستان وزارت راه و شهرسازی چندین ماه است روی یک موضوع سلیقهای درباره محل قرار گرفتن دکمه ورود به این سامانه بدون در نظر گرفتن استانداردهای طراحی رابط کاربری متوقف شدهاند.
در جلسهای که ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد تعهداتی برای وزارت راه و شهرسازی نیز تعیین شد، از جمله تعهدات وزارتخانه این بود که اگر شخصی غیر از مالک، قصد آگهی ملکی را داشت تنها در صورتی مجاز به انتشار آگهی است که کد ملی و شماره موبایل مالک را هنگام ثبت آگهی در سکو وارد کند و پس از تایید مالک اجازه انتشار آگهی داده شود. پیادهسازی این موضوع از وظایف وزارت راه و شهرسازی است ولی تاکنون برای مشخص کردن این فرآیند هیچ اقدامی نشده است. تعجب میکنم از موضع دوستان وزارت راه و شهرسازی که صرفا روی مساله مسدودسازی تاکید میکنند. ما ۷ ماه است به تعهداتمان عمل کردیم و هر کاربری در فرآیند ثبت آگهی ملک هم میتواند درگاه اتصال به سامانه املاک و اسکان را ببیند.
مدیرعامل دیوار همچنین با اشاره به ایرادات فنی وب سرویس سامانه املاک و اسکان نیز اعلام کرده است: ما در بهمن ۱۴۰۲ و پس از گذشت ۴ ماه از اضافه شدن درگاه این سامانه به دیوار، پس از جلساتی که با مسئولان وزارت راه داشتیم، طی نامهای به رئیس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، تعدادی از ایرادهای سامانه را اعلام کرده و درخواست اصلاح آنها را داشتهایم. تاخیر در پاسخگویی، نرخ پایین تایید به درخواستهای ارسالی (تنها ۱۰ درصد)، معیارهای اشتباه برای احراز هویت مانند اینکه کاربر میتواند با استفاده از کدپستی یک ملک نامرتبط، آگهی خود را احراز کند از جمله ایرادات این سامانه است، اما تاکنون اقدامی برای حل این مسائل انجام نشده است.
آرمندهی در بخش دیگری از صحبتهای خود به قصه تکراری متهم کردن پلتفرمها اشاره کرده و گفته است: ما البته به این وضعیت تکراری عادت کردهایم، چون از سال ۹۸ دستگاههایی که در انجام وظایف خود کمکاری میکنند هر سال در همین فصل که پیک جابهجایی مستاجران است، به دلیل انتقادات و نارضایتیها صرفا میخواهند تقصیر را به گردن پلتفرمها بیندازند، چند سال میگفتند قیمتها از روی سایت برداشته شود، یک سال حکم به تعلیق دادند و حالا هم از مسدودسازی میگویند.
مدیرعامل دیوار همچنین از شکایت قضایی از آگهیگذاران غیر واقعی نیز خبر داده و اعلام کرده است: ما حتی فهرستی از کسانی را که به صورت هدفمند آگهیهای غیرواقعی در بخش املاک منتشر کردهاند آماده کرده و به دلیل تضییع حقوق و اتلاف وقت کاربرانمان، فرآیند شکایت قضایی از آنها را هم شروع کردهایم. چون این موضوع جزو دغدغههای اصلی دیوار برای افزایش کیفیت آگهیهاست.
آرمندهی در پایان بیانیه تاکید کرده است: ما همچنین برای احراز هویت کاربران آگهیگذار ملک، در تاریخ ۱۰ آذر ۱۴۰۲ یک سامانه دیگر به اسم ونیفای را نیز فعال کردهایم. جلوگیری از انتشار آگهیهای غیرواقعی از اهداف و برنامههای اصلی ما در دیوار است و از هر اقدامی که در زمینه رسیدن به این هدف موثر باشد استقبال کرده و برای اجرای آن آماده همکاری و تعامل هستیم.