باندپهن

خبر اول

فیبرنوری

July 1, 2024
10:00 دوشنبه، 11ام تیرماه 1403
کد خبر: 168779

نوکیا سرانجام شبکه زیردریایی آلکاتل را به فروش رساند

ICTna.ir – نوکیا معامله ای را برای فروش بخش عمده ای از تجارت زیردریایی آلکاتل خود به دولت فرانسه انجام داده است و حدود 100 میلیون یورو برای این دارایی به دست آورده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا، این معامله سال ها گمانه زنی را در مورد آینده تجارت شبکه های زیردریایی که سازنده تجهیزات فنلاندی با خرید Alcatel-Lucent بهترین بخش از یک دهه پیش به ارث برد، به پایان می رساند.

نوکیا از زمانی که خرید آلکاتل لوسنت را در آغاز سال 2016 به پایان رساند، بارها تلاش کرده است تا این بخش را تخلیه کند و با خریداران احتمالی زیادی در ارتباط بوده است. حتی در مرحله‌ای به نظر می‌رسید که نوکیا به خود شرکت واگذار شده است. اما در نهایت، شبکه های زیردریایی آلکاتل یک دارایی استراتژیک برای دولت فرانسه است و به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است بدون توجه به حواس پرتی انتخابات آینده، دست به جیب شود.

نوکیا قراردادی را با دولت فرانسه و به ویژه آژانس مشارکت‌های دولتی (APE)، نهادی که دارایی‌های استراتژیک دولت را در اختیار دارد به سر انحام رسانده و توافقی برای فروش 80 درصد سهام در شبکه زیردریایی Alcatel (ASN) به ارزش شرکتی یورو منعقد کرده است. 350 میلیون یورو ارزش معامله است ولی جزئیات مالی بیشتری ارائه نشده است، اما بر اساس گزارش‌های مختلف مطبوعات فرانسوی، از جمله La Tribune ، پس از حذف بدهی از معادله، دولت حدود 100 میلیون یورو پرداخت خواهد کرد.

نوکیا در حال حاضر 20 درصد از سهام خود را همراه با نمایندگی هیئت مدیره برای اطمینان از انتقال آرام حفظ خواهد کرد، با این حال، این طرح همچنین شامل یک “خروج هدفمند” است و دولت قرار است 20 درصد باقیمانده را انتخاب کند. البته اعلان نشده به چه قیمتی و چه زمانی؟

بخش اول این معامله قرار است در پایان سال جاری یا اوایل سال 2025 بسته شود، مشروط به رایزنی با کارمندان، تاییدیه های نظارتی و غیره.

نوکیا در بیانیه‌ای گفت: «فروش پیشنهادی ASN به دولت فرانسه نتیجه مذاکرات گسترده‌ای است که به این نتیجه رسیدند که دولت فرانسه مرتبط‌ترین متولی ASN است». “دولت فرانسه، به عنوان یک مالک پایدار با علاقه بلندمدت به بهره برداری و نگهداری زیرساخت های حیاتی، تداوم را برای مشتریان، کارمندان و شرکای ASN تضمین می کند.”

آن بحث‌های گسترده سال‌ها است که در حال وقوع است. همانطور که La Tribune توضیح می دهد، نوکیا فروش ASN را به تعدادی از خریداران مختلف، از جمله سازنده تجهیزات حمل و نقل نوری Ekinops و شرکت مخابراتی فعلی فرانسه اورنج در نظر گرفته است. این مذاکرات همه به هم خورد و در سال 2019 نوکیا تصمیم گرفت ASN را حفظ کند.

با این حال، در شرایط سخت اقتصادی و با برخی مشکلات مالی، نوکیا حدود یک سال پیش عقب نشینی کرد. چندین خریدار مختلف را به دولت معرفی کرد که به دلیل ماهیت استراتژیک آن در مالکیت دارایی حرفی برای گفتن دارد، اما هیچ کدام مورد لطف مجریان قرار نگرفت.

در واقع، لوموند به نقل از دولت گفته است که “خریداران بالقوه کاملاً مناسب ما نیستند.” از این رو تصمیم به پرداخت و کنترل دارایی گرفته می شود.

تا آنجا که به نوکیا مربوط می شود، این معامله در مورد واگذاری یک دارایی غیر اصلی است.

پکا لوندمارک، مدیرعامل نوکیا گفت: «این یک گام خوب به جلو در استراتژی مدیریت فعال مجموعه‌مان است. “ASN بخشی مستقل از تجارت زیرساخت شبکه ما بوده است و از طریق واگذاری، زیرساخت شبکه از یک مجموعه کارآمد با تمرکز بر رشد و تقویت رهبری فناوری خود بهره مند خواهد شد.”

نوکیا برای ASN به عنوان یک عملیات متوقف شده از سه ماهه دوم شروع می شود و بخش زیرساخت شبکه خود را با سه واحد باقی می گذارد: شبکه های ثابت، شبکه های IP و شبکه های نوری. نوکیا گفت، از دست دادن ASN فروش خالص این بخش را حدود 1 میلیارد یورو کاهش می دهد، اما حاشیه سود عملیاتی آن را 100 تا 150 واحد افزایش می دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.