سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 9, 2024
10:48 سه شنبه، 19ام تیرماه 1403
کد خبر: 169572

اینتل با یک قابلیت هوشمندانه از افت شدید عملکرد پردازنده‌های Core Ultra 200 در دمای بالا جلوگیری می‌کند

منبع: Zoomit

روش جدید اینتل باعث می‌‌شود تا از کاهش فرکانس و افت عملکرد کلی پردازنده در هنگام گرم‌شدن جلوگیری شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که نسل بعدی پردازنده‌ اینتل سری Arrow Lake احتمالاً به‌همراه قابلیت هوشمندانه‌ی مدیریت حرارتی به بازار عرضه خواهند شد که عملکرد بهینه‌ی پردازنده را در دماهای زیاد تضمین می‌کند.

روشی که اینتل برای کنترل دما در پردازنده‌های دسکتاپی آرو لیک استفاده خواهد کرد، فرایندی به‌ نام Fast Throttle یا Per-Core Thermal Throttle است که از افت شدید عملکرد پردازنده هنگام گرم‌شدن جلوگیری می‌کند.

هنگامی‌که پردازنده گرم می‌شود، فرکانس آن کاهش می‌یابد تا از افزایش بیشتر دما مانع شود که به این اتفاق، Thermal Throttling می‌گویند. این روش موجب افت عملکرد کلی تراشه می‌شود؛ حتی اگر فقط چند هسته داغ شده باشند.

اینتل فناوری جایگزین Fast Throttle را در پردازنده‌های رپتور لیک رفرش معرفی کرد و به‌نظر می‌رسد که همراه با پردازنده‌های دسکتاپی آرو لیک Core Ultra 200 که به‌زودی عرضه خواهند شد، به‌طور کامل رونمایی و به‌کارگیری می‌شود. این فناوری به اورکلاکرها اجازه می‌دهد تا دمای هسته‌ها را به‌طور مجزا کنترل کنند.

در روش Fast Throttle، فرکانس کاری هر هسته‌ی CPU وقتی دمای آن رو به افزایش باشد، به‌صورت پویا تنظیم می‌شود. بدین‌ترتیب، فقط هسته‌های با دماهای بیشتر دچار افت عملکرد می‌شوند و بقیه‌ی بخش‌ها طبق روال به انجام وظایف خود می‌پردازند.

اینتل از روشی به نام مدولاسیون کلاک (Clock Modulation) بهره می‌برد که با خاموش و روشن‌ کردن سیگنال کلاک در قسمت‌هایی از هر سیکل، کلاک مؤثر ورودی به هسته را کاهش می‌دهد و عملکرد آن را مدیریت می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.