مخابرات فضایی

September 16, 2024
14:54 دوشنبه، 26ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173796

مچ اندازی فیبرنوری و استارلینک؛ کدام به سود مردم است؟

به بهانه داغ شدن استارلینک در فضای رسانه‌ای به مقایسه کوتاهی بین این ماهواره اینترنتی و زیرساخت فیبرنوری پرداختیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، برخی از مردم حرف از اینترنت استارلینک می‌زنند. اما آیا اینترنت ماهواره‌ای واقعا برای همه ما خوب است؟ حتی اگر استفاده از استارلینک در ایران آزاد شود، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. این روزها که برخی افراد به اینترنت عادت کرده‌اند و حتی نبود چند ساعت اینترنت می‌تواند اختلالاتی ایجاد کند؛ یکی از دلایلی است که موجب شده مردم به استارلینک علاقه‌ نشان دهند. حالا گاه گاهی بازار استارلینک داغ می‌شود و اکنون بیشتر از هزار و چهارصد پست در شبکه اجتماعی (x) با هشتگ استارلینک منتشر شده است.

عیسی زارع پور نیز در این باره در صفحه شخصی خود نوشت: موج رسانه‌ای این روزها در مورد «استارلینک» محل تامل است. چراکه در بلندمدت به لحاظ سرعت، کیفیت و پایداری، اینترنت ماهواره‌ای جایگزین ارتباطات زمینی بویژه فیبرنوری نخواهد شد. برهمین اساس کشورهای اروپایی و حتی آمریکا (دارنده استارلینک) درسالهای اخیر ده‌ها میلیارد دلار برای توسعه فیبرنوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

بازنشر محتواهایی در شبکه مجازی مبنی بر وجود استارلیک در ایران و استفاده عده‌ای افراد از آن در حالی است که قانون چیز دیگری درباره شبکه‌های اینترنتی می‌گوید.

طبق قوانین بین‌المللی، اینترنت ماهواره‌ای در هر کشور باید طبق قواعد سرزمین آن کشور (لندینگ‌رایت) فعال شود و بر همین اساس امکان فعال‌شدن این حجم از اتصال به اینترنت ماهواره‌ای وجود ندارد. موضوعی که توسط عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم نیز مورد تأکید قرار گرفت؛ به گفته وی، قواعد سرزمینی ایران به تمامی اپراتورهای ماهواره‌ای از جمله استارلینک، وان وب و باقی اپراتورها ابلاغ شده است. او همچنین اعلام کرده بود:‌ اگر این قواعد را بپذیرند ما استقبال می‌کنیم، زیرا هنوز 3 هزار روستا داریم که متصل به اینترنت نیستند. طبق گفته زارع‌پور در همین راستا مقدمات ارائه خدمات اولین اینترنت ماهواره‌ای در کشور فراهم شد. گفتنی است پیرو پیگیری ایران،‌ در جلسه اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) به‌عنوان نهاد رگولاتور نیز لزوم پایبندی ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای به قواعد سرزمینی کشورها مورد تأکید قرار گرفت.

به گفته یک کارشناس حوزه ارتباطات با وجود بسترهای زمینی پرسرعت و ارزان اینترنت مثل فیبر نوری، دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود استفاده از استارلینک برای عموم مردم کشورهای مختلف به‌صرفه نباشد. در کشور ما ممکن است اینترنت روستایی در روستایی دورافتاده را خیلی راحت و با هزینه‌ای کمتر با اینترنت ماهواره‌ای پوشش داد.

با این حال اگر مشکل برخی سایت‌های فیلتر شده در کشور حل شود همان راه حل فیبرنوری گزینه مناسبی برای دستیابی به اینترنت باکیفیت خواهد بود.

فیبر نوری به دلیل استفاده از کابل‌های فیبر نوری، سرعت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد و از پایداری بیشتری نسبت به استارلینک برخوردار است. همچنین در بسیاری از مناطق، زیرساخت‌های فیبر نوری توسعه یافته است و دسترسی به این نوع اینترنت آسان‌تر است و فیبر نوری کمتر تحت تأثیر عوامل محیطی مانند آب و هوا قرار می‌گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.