اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 18, 2024
11:20 چهارشنبه، 28ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173953

منتظر ارتقای کیفیت اینترنت باشید

این روزها ارتقای کیفیت اینترنت به یکی از مطالبات کاربران تبدیل شده و وزیر ارتباطات هم اخیرا اعلام کرده است که این موضوع را به صورت جدی در وزارت ارتباطات دنبال می‌کنند و امیدوارند در آینده نزدیک در زمینه ارتقای کیفیت ارتباطات و دسترسی‌ها خبرهای خوبی به مردم بدهند.

به گزارش ایسنا، اینترنت به عنوان یکی از بزرگترین منابع توسعه دهنده کشورهای جهان، امروزه نقش بسزایی در زمینه‌های گوناگون از تجارت گرفته تا آموزش دارد و بر همین اساس اهمیت زیرساخت اینترنتی قوی و اتصال سریع را نمی‌توان نادیده گرفت.

به اعتقاد کارشناسان، ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان‌ها و جزو حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود بنابراین دیگر امتیاز نیست و تبدیل به حق شده و باید عدالت در این حوزه رقم بخورد.

با این اوصاف اختلال و کندی در دسترسی به اینترنت موضوعی است که با رخ دادن هر چند وقت یک بار می‌تواند بر تجربه استفاده و رضایت کاربران از اینترنت تأثیرگذار باشد. بنابراین در سال‌های گذشته اقدامات متعددی برای بهبود کیفیت شبکه و زیرساخت مانند توسعه پروژه فیبرنوری و تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به اینترنت انجام شد اما همچنان این انتظار و درخواست از سوی کاربران که مصرف‌کننده هستند وجود دارد تا تدابیری از سوی نهادهای مربوطه از جمله وزارت ارتباطات در این زمینه اندیشیده شود.

بهبود کیفیت شبکه همانگونه که اولویت دولت‌های گذشته بود اکنون به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم شناخته می‌شود. در این راستا، سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نخستین نشست خبری رئیس جمهور درباره شبکه اینترنت اظهار کرده است: به صورت کلی بحث شبکه دو بعد متفاوت دارد. یک بعد آن بحث کیفیت خدمات ارتباطات که مشخصا در حوزه موارد وزارت ارتباطات قرار می گیرد و ما حتما به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک در زمینه ارتقای کیفیت ارتباطات و دسترسی‌ها خبرهای خوبی به مردم بدهیم البته برای خبر آن چیزی است که مردم در زندگی کاملا حس و لمس می‌کنند.

وی افزود: یکی از مطالبه‌گرهای جدی پسرم هستند که پای کار شبکه است و مدام مطالبه می‌کند و ما هم خود را مکلف می‌کنیم که این موضوع را پیگیری کنیم.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حال حاضر تیم ویژه‌ای در حوزه آسیب‌شناسی چالش‌های شبکه و کیفیت ارتباطات در وزارت ارتباطات مشغول به کار است. او همچنین تاکید کرده که در حوزه سیاست‌گذاری همانگونه که می‌دانیم سیاست‌گذاری در وزارت ارتباطات انجام نمی‌شود اما سازوکارهایی را در نظر گرفته‌ایم که کنش‌گری‌های فعال داشته باشیم و در مقابل سیاست‌های کلی، مدل‌ها و شیوه‌های جدیدی را به لایه سیاست‌گذاری ارائه دهیم.

موضوعی که پیش از این وی در روزهای آغازین فعالیتش با تاکید بر تقویت کیفیت شبکه، آن را یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی خود و همکارانش در وزارت ارتباطات اعلام کرده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.