تلفن همراه

گوشی

October 6, 2024
13:28 یکشنبه، 15ام مهرماه 1403
کد خبر: 175109

تغییر دولت چه تاثیری بر بازار آیفون گذاشت؟

منبع: Peivast

حدود ۲ ماه از استقرار دولت چهاردهم می‌گذرد، در این مدت بسیاری از افراد براساس قول‌هایی که داده شد، در برخی از حوزه‌ها مانند رفع ممنوعیت واردات آیفون امید دارند که اتفاقاتی جدید بیفتد. رئیس انجمن موبایل ایران معتقد است امکان و امید به رفع ممنوعیت آیفون وجود دارد. از طرفی عده‌ای از مردم هیچ امیدی به این بازگشایی ندارند اما در هر صورت همه طرفداران آیفون رفتار خریدشان در نسبت با این برند تغییری نکرده است.

عده‌ای از فروشندگان موبایل معتقدند رفتار مردم نسبت به خرید آیفون تغییری نکرده است و آیفون به دلیل محبوبیتش،‌ همیشه مخاطبان و طرفداران خاص خود را دارد؛ اما عده‌ای هم معتقدند رفتار مشتری در دو ماه گذشته تغییر کرده است و مردم با روی کار آمدن دولت جدید و وعده‌هایی که داده شد، امید به رفع ممنوعیت واردات آیفون‌های جدیدتر دارند و در نتیجه عده‌ای از افراد که در حال حاضر آیفون ۱۳ دارند، به امید رفع ممنوعیت آیفون ۱۶ به سمت این مدل آمده‌اند که اگر این مدل گوشی رجیستر شد، قیمت کمتری برای خرید آن هزینه کنند.

رئیس انجمن موبایل ایران، مهدی اسدی در این مورد به پیوست گفت که احتمال رفع ممنوعیت واردات آیفون‌های ممنوع شده زیاد است و اگر چالش‌های ارزی رفع شود، امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.

در همین خصوص مهدی بکایی، فروشنده موبایل آیفون درباره رفتار مشتری گفت: بیشتر افراد هنوز امیدوارند که آیفون رجیستر شود اما اگر رجیستر نشود هم این گوشی طرفداران ثابت خودش را دارد. در دوران انتخابات طرفداران دولت فعلی و برخی از نمایندگان وعده‌هایی دادند و مردم را امیدوار کردند اما در نهایت بازار آیفون مثل همیشه مشتری دارد.

به گفته بکایی، از سال ۱۳۸۶ که آیفون در کشور عرضه شد، هیچ سالی بازار مثل الان آشفته نبود. او گفت: یکی از بهترین اتفاقاتی که در چند سال اخیر در این حوزه افتاد، طرح رجیستری تلفن همراه بود اما ممنوعیت واردات برندی خاص این طرح را زیر سوال برد. در حال حاضر تعداد زیادی موبایل رجیستر نشده وارد و توسط مردم خریداری شده است.

اما چیزی که باعث شده است مردم نسبت به بازگشایی این محدودیت‌‌ها کمی امیدوار شوند وعده‌‌هایی است که هنوز به نتیجه نرسیده است. حدود یک ماه پیش معاون وزیر صمت گفته بود نمی‌توانیم مردم را از مصرف موبایل‌های خاصی محروم کنیم؛ البته ما با هیچ انحصار داخلی و خارجی همراهی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. بعدتر برادران در مصاحبه‌ای گفت که دلیل اصلی ممنوعیت واردات آیفون ارزبری این گوشی‌ها بوده است، اما به گفته او وزارت صمت در اردیبهشت ماه این موضوع را به صورت مکتوب پیگیری کرده است. او گفت: «اگر این گشایش صورت بگیرد، می‌توانیم با برخی روش‌ها کمک کنیم تا دغدغه بانک مرکزی و حوزه‌های ذی‌صلاح در حوزه تجارت بین‌الملل کاهش پیدا کند.»

طبق گفته معاون وزیر صمت، حوزه‌ معاونت صنایع عمومی وزارت صمت موافق گشایش در این موضوع است، اما این حوزه و شخص او در این مسئله تعیین‌کننده نیستند و مراجع دیگری باید تصمیم‌ نهایی بگیرند.

اهمیت این موضوع در این مدت تا جایی پیش رفت که ۵ مهر امسال، جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس، از طرف مردم کارزاری را نوشت که در همان روزهای اول ۵۴ هزار جمع شد. کارزار «درخواست رجیستری و رفع ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون». این کارزار با هدف خارج نشدن غیرقانونی ارز از کشور و استفاده قانونی شهروندان از این برند آغاز شد.

تعزیرات کجای ماجراست؟

به گفته فروشندگان موبایل در بازار موبایل، آنتن آیفون‌های رجیستر نشده به صورت ۲ ماه در میان یا ۲۰ روز یک‌بار تمدید می‌شود و کاربر می‌تواند با هات‌اسپات آنتن داشته باشد.

یکی از فروشندگان موبایل در این باره گفت که هر از چندگاهی از تعزیرات سرکشی می‌کنند اما از آنجایی که در مغازه موبایل قاچاق نگه نمی‌داریم، درنتیجه مسئله‌ای پیش نمی‌آید. البته گفته می‌شود بازار دست دوم فروشی در بالاترین حد ممکن در حال پیشروی است.

به نظر می‌آید تعزیرات و نهادهای ذی‌ربط نیز نمی‌توانند برای جمع‌آوری این مدل تلفن همراه کاری کنند یا حداقل نمی‌‌خواهند؛ زیرا مهر ۱۴۰۲ سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود که با هماهنگی ضابطان نسبت به جمع‌آوری کالای آیفون ۱۴ و ۱۵ اقدام می‌شود. او در آن زمان گفته بود که حدود یک درصد جامعه کاربر این کالای لوکس هستند، اما بیش از ۳۰ درصد سبد ارزی کشور را به خود اختصاص داده است.

در آن زمان سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود که دانگل‌های آی‌کاس که آنتن‌دهی گوشی‌های رجیستر نشده را فعال می‌کرد نیز قاچاق محسوب شده و از سطح عرضه، جمع‌آوری خواهند شد.

مردم تحت هر شرایطی آیفون می‌خرند

درحال حاضر بازار آیفون همچنان با استقبال همیشگی مردم مواجه است و حتی بعضی از افراد که به دلیل آنتن ضعیف گوشی‌های رجیستر نشده‌ سراغ مدل‌های قدیمی آن رفته بودند، تصمیم به خرید آیفون ۱۶ گرفتند، چرا که احتمال بازگشایی واردات وجود دارد. داور امان‌پور، فروشنده آیفون در بازار موبایل گفت که مردم تحت هر شرایطی آیفون می‌خرند فقط برخی از صحبت‌ها امید را بیشتر می‌کند و بسیاری از افراد هم هیچ امیدی ندارند اما درهرصورت می‌خرند.

به گفته او، حدود دو هفته است که آیفون ۱۶ در بازار است و از همان روز اول برایش مشتری بود. او گفت: درحال حاضر فقط آیفون ۱۳ معمولی تولید می‌شود و بقیه مدل‌های ۱۳ تولید ندارد، اما این موضوع خیلی فرقی برای مردم ندارد درهر صورت می‌خرند.

طبق بررسی‌های میدانی، قیمت آیفون ١۶ از ٧٠ میلیون شروع می‌شود و تا ١١٠ میلیون ادامه دارد؛ عده‌ای از فروشندگان هم آیفون ۱۶ معمولی را حدود ۶۳ میلیون و آیفون ۱۶ پرو را ۹۰ میلیون می‌فروشند. یکی از دلایل تفاوت قیمت و سلیقه‌ای برخورد کردن فروشندگان، همین بازار زیرزمینی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.