رگولاتوری

October 18, 2024
17:28 جمعه، 27ام مهرماه 1403
کد خبر: 175872

قانون جدید FTC برای مبارزه با فرایند لغو اشتراک پیچیده سایت و سرویس‌ها

منبع: Digiato

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) قانون جدیدی با نام «کلیک برای لغو» (Click to Cancel) را تصویب کرده که هدف آن ساده‌کردن فرایند لغو اشتراک برای کاربران است.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، این قانون شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا ثبت‌نام و لغو اشتراک‌ها را به‌یک‌اندازه ساده کنند. همچنین به موجب این قانون، خرده‌فروشی‌ها و سالن‌های ورزشی، باید قبل از تمدید اشتراک یا تبدیل دوره‌های آزمایشی به طرح‌های پولی، رضایت مشتریان را کسب کنند.

قانون «کلیک برای لغو» قرار است حدود شش ماه دیگر اجرایی شود.

«لینا خان»، رئیس FTC می‌گوید: «بسیاری اوقات کسب‌وکارها برای لغو اشتراک‌ها، کاربران را وادار می‌کنند تا فرایند بی‌پایانی را انجام دهند. قانون FTC به استفاده از این ترفندها پایان می‌دهد و در وقت و هزینه آمریکایی‌ها صرفه‌جویی می‌کند.»

با وجود این قانون جدید، کسب‌وکارها همچنین نمی‌توانند برای انجام امور مربوط به لغو اشتراک‌های کاربران از یک چت‌بات یا نماینده استفاده کنند.

ادوبی و آمازون؛ متهمان استفاده از فرایند لغو اشتراک پیچیده

ازجمله شرکت‌هایی که به استفاده از چنین تکنیک‌هایی متهم‌ شده‌اند می‌توان به آمازون اشاره کرد که FTC سال گذشته علیه آن اقدام قانونی کرد. در این شکایت آمازون متهم شده که مشتریان خود را فریب می‌دهد تا برای اشتراک‌های سرویس پرایم (Prime) که به‌طور خودکار تمدید می‌شوند ثبت‌نام کنند و لغو آن را دشوار کرده است.

همچنین ادوبی نیز با اتهامات مشابهی روبه‌رو شده است. FTC از این شرکت به‌خاطر فرایند لغو اشتراک پیچیده و هزینه لغو «از قبل اعلام‌نشده» به اتهام نقض قوانین حمایت از مصرف‌کننده شکایت کرده است.

آمازون و ادوبی این ادعاها را رد کرده‌اند.

پیش‌ازاین در بریتانیا نیز قانونی با عنوان «بازارهای دیجیتال، رقابت و مصرف‌کنندگان 2024» معرفی شده بود که اهداف مشابهی دارد. طبق آن قانون، کسب‌وکارها تا قبل از امضای قرارداد اشتراک، باید اطلاعات واضح و شفافی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.