تلفن همراه

گوشی

October 26, 2024
13:53 شنبه، 5ام آبانماه 1403
کد خبر: 176221

گزارش IDC از افزایش فروش آیفون و بهبود جایگاه اپل در بازار چین

منبع: Peivast

اپل بار دیگر پس از عرضه آیفون ۱۶ به جایگاه ۱۵ فروشنده برتر گوشی هوشمند در بازار چین بازگشته است. با این حال همچنان فروشنده‌های داخلی از جمله هواوی رشد بهتری را تجربه می‌کنند.

به گزارش CNBC، اپل در سه ماهه سوم براساس داده‌های IDC به جایگاه دوم فروشنده‌های گوشی هوشمند در بازار چین صعود کرد. سازنده آیفون در این فصل یک رشد ۱۵.۶ درصدی را رقم زده است اما به نسبت رشد ۱۶.۱ درصدی دوره مشابه سال گذشته جهش کمتری را تجربه می‌کند. تعداد مرسوله‌های این شرکت در قیاس یک ساله نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

هواوی، یکی از مهمترین بازیگران چین که مدتی است با قدرت به بازار گوشی‌های هوشمند بازگشته و از استقبال ویژه در بازار داخلی برخوردار است با رشد ۱۵.۳ درصدی در جایگاه سوم پس از اپل قرار گرفت. تعداد مرسوله‌های این شرکت در بازار چین در یک سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته و برای کسب جایگاه پیشین خود در بازار جهانی و چین تلاش می‌کند.

اپل و هواوی رقابت تنگاتنگی در بازار چین دارند و پس عرضه گوشی Mate 60 هواوی در سال گذشته، شرکت چینی افزایش فروش چشمگیری را تجربه کرد. هواوی طی چند سال گذشته و در پی تحریم‌های سنگین ایالات متحده شرایط سختی را تجربه می‌کند و دسترسی به نیمه‌رساناهای روز و نرم‌افزار پیشرفته برای این شرکت محدود است. همین موضوعات کسب وکار گوشی هوشمند این شرکت را با مشکل مواجه کرد.

عرضه Mate 60 اما وضعیت هواوی را در بازار داخلی به شکل قابل توجهی بهبود بخشید و این شرکت از آن زمان گوشی‌های جدیدی از جمله یک گوشی سه لا به Mate XT را رونمایی کرده است.

بازگشت دوباره هواوی فشار روی اپل را در بازار چین که یکی از مهمترین بازارهای کوپرتینویی‌ها است افزایش داده است. شرایط به طور پیش رفت که اپل در سه ماهه دوم از جمع پنج فروشنده برتر بازار چین خارج شد.

گزارش IDC تصریح می‌کند که: «هواوی با چهار فصل رشد دو رقمی، بازگشت خیره‌کننده‌ای را رقم زده است. عرضه اولین گوشی سه‌ لای چهان نیز احتمالا به کسب بازار بیشتر در گوشی‌های تاشدنی منتهی خواهد شد.»

غول کوپرتینوی آمریکا اما امیدوار است با قابلیت‌های هوش مصنوعی و سری آیفون ۱۶ وضعیت خود را در چین و دیگر بازارهای جهان بهبود بخشد. طبق اعلام اپل، قابلیت‌های هوش مصنوعی آیفون یا Apple Intelligence در پاییز سال جاری ابتدا در آمریکا عرضه می‌شوند اما به دلیل شرایط پیچیده رگولاتوری چین، تاریخ مشخصی برای عرضه در این کشور اعلام نشده است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در هفته‌های اخیر در راستای بهبود روابط با چین با مقامات این کشور و مدیران فناوری آن دیدار کرده است. کوک در دیدار خود از این کشور اعلام کرد به همکاری با شرکت‌های چینی برای عرضه قابلیت‌های هوش مصنوعی و افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور اشاره کرد.

اما جایگاه اول بازار چین در فصلی که گذشت در اختیار شرکت Vivo بود. این شرکت با سهم ۱۸.۶ درصدی از بازار چین در سه ماهه سوم، رشد یک ساله ۲۱.۵ درصدی را رقم زده است. شیائومی و آنر نیر به ترتیب در این سه ماهه در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتند.

آمار دیگری که روز جمعه از سوی شرکت Canalys منتشر شد نشان می‌دهد مرسوله‌های اپل در چین در سه ماهه سوم به نسبت سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است. Canalys می‌گوید اپل جایگاه پنجم بازار چین را در اختیار دارد و براساس داده‌های این شرکت هواوی با رشد یک ساله ۲۴ درصدی در جایگاه دوم است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.