سرمایهگذاری دیجینکست روی ۶۱ تیم استارتآپی
دیجینکست تاکنون روی ۶۱ تیم استارتآپی سرمایهگذاری کرده است و توانسته ۵ اگزیت موفق را ثبت کند. ارزش تیمهای این مجموعه نیز یک همت برآورد شده است. طبق گفته هیات رئیسه دیجینکست، حوزه فناوریهای مالی اولویت سرمایهگذاری این گروه قرار دارد.
حمید محمدی، رئیس هیات مدیره دیجینکست هدف این مجموعه را در حال حاضر تبدیل دیجینکست به لیدر سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی عنوان کرد.
کیوان محیطمافی، مدیرعامل دیجینکست در پاسخ به سوال پیوست در رابطه با دشواریهای مسیر خروج سرمایه از استارتآپها گفت: تیمهایی که پذیرش میشوند در مراحل ابتدایی کسبوکاری قرار دارند و هدف فعلی رشد و کسب بازار آنهاست. IPO شدن موضوعی است که باید در مراحل بعدی به آن فکر کرد و فعلاً نباید دغدغه تیمها باشد.
رئیس هیات مدیره دیجینکست با اشاره به فعالیت ۶ ساله دیجینکست گفت: در آن سالها، دیجیکالا نیازمندیهایی را داشت که برطرف کردن آنها نه در توانش بود و نه منطقی بود که این راهحلها را پیادهسازی کند.
محمدی با ذکر تجربه سفر مدیران دیجیکالا به چین در سال ۹۷ گفت که حجم و میزان سرمایهگذاری این کشور در آن سال در حوزه هوش مصنوعی غیرقابل باور بود و این عامل منجر به شد تا اهمیت اتخاذ رویکردهای نوین مانند فناوریهای باز بیشتر دیده شود.
او به اهمیت رویکرد نوآورانه در ایجاد راهکارها تاکید کرد و توسعه اکوسیستم را مستلزم همکاری همه اجزای آن با هم دانست.
رئیس هیات مدیره دیجینکست اعلام کرد که تاکنون ۶۱ استارتآپ پذیرش و سرمایهگذاری شدند و دیجینکست تاکنون ۵ اگزیت موفق داشته است.
محمدی روند پیشرو دیجینکست را لیدر بودن سرمایهگذاری در هوش مصنوعی برای پیادهسازی راهکارهای مناسب در زنجیره ارزش تجارت الکترونیک عنوان کرد.
او همچنین فینتک، مارتک و اتک را حوزههای جدیدی برشمرد که تمرکز سرمایهگذاری دیجینکست متوجه آنهاست. همچنین استارتآپهای هوش مصنوعی و افزایش اعداد سرمایهگذاری را از دیگر اولویتهای کاری دیجینکست خواند.
او همچنین گفت: در سالهای آینده اسامی بیشتر و جدیتر را در استارتآپهای هوش مصنوعی خواهیم شنید.
محمدی درباره به نتیجه رسیدن ایدههای استارتآپی اشاره کرد که ارزشآفرین و تیم کردن سختترین بخش آن است. به نظر او در دو سال گذشته بخش زیادی از انرژیهای استارتآپها صرف قابل استفاده کردن راهکارهای موثر درون استارتآپها شده است.
همکاری همهجانبه اجزا اکوسیستم استارتآپی و حتی همکاری با بخش دولتی در بزرگ شدن و یونیکورن شدن یک استارتآپ طبق گفته محمدی یک الزام است.
او معتقد است توسعه در این حوزه تنها با حضور و فعالیت یک بازیگر مانند سرمایهگذار پیش نمیرود و در همه جای دنیا نتیجه همکاری بخشهاست که منجر به موفقیت استارتآپها میشود.
او با اهتمام به این رویکرد و شرط بقا خواندن آن تاکید کرد که باید در ایران نیز به این موضوع قائل بود.
محمدی پیشرفت هوش مصنوعی را مشتمل بر چند بخش دانست. زیرساخت، اکوسیستم و استعدادها، سرمایهگذاری و دیتا بخشهای مختلف پیشرفت هوش مصنوعی معرفی شده است. او همچنین گفت: همه این موارد باید تکمیل باشد تا راهحلهای واقعی هوش مصنوعی اجرا شود. او گنجه و آپتایم را از نمونههای موفق استارتآپی دیجینکست دانست و گفت: استارتآپهایی که خدمات B2B ارائه میدهند به نسبت سایر تیمها موفقتر هستند.
او علت ضریب بالای موفقیت این تیمها را نیازمندی و وجود خلاء در ساز و کار سازمانها و استارتآپهای این زمینه قلمداد کرد.
محمدی همچنین از فعالیت به صورت رسمی در بخش دارو از سمت دیجیکالا خبر داد و گفت قصد آغاز به کار در بخش داروهای نسخهای را دارند.
کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجینکست یکی از نقاط ضعف دیجینکست را ارتباط کم و رسانهای نکردن نتایج دانست. او هدف دیجینکست را شناسایی و توانمدسازی استعدادها و تشکیل استارتآپ با رویکرد نوآوریهای باز عنوان کرد.
محیط مافی اعلام کرد یکی از ابزارهای دیجینکست هکاتون است. برگزاری مسابقات کوتاه که به منظور شناسایی استعدادها برای کار روی چالشهای مشخص شده صنعت پیگیری میشود.
او همچنین گفت: برای اولین بار در دیجیکالا موضوع اوپن ایپیآی شکل گرفت. این تصمیم موجب اجرای راهحلهای نوین و جدید از سمت برنامهنویسان شده است.
مدیرعامل دیجینکست یکی دیگر از وظایف دیجینکست را ارتباط با دانشگاه عنوان کرد. حمایت از تحقیقات دانشگاهی و دعوت از مدیران دیجیکالا در دانشگاه و مطرح کردن موضوعات مرتبط با صنعت در فضای دانشگاهی موجب آشنایی دانشجویان علاقهمند یه این حوزه میشود.
او در ادامه گفت: یکی از ابزارهای اصلی ما راهاندازی کمپ استارتآپی است. ما سالانه دوبار در فصول تابستان و زمستان کمپ برگزار میکنیم. اینجا فرصتی برای ارائه ایده و کار روی ایدههایی است که به برطرف شدن چالشهای اکوسیستم و صنعت کمک میکند.
مدیرعامل دیجینکست در رابطه با رویکرد این شرکت برای حمایت و پذیرش تیمهای نوآور گفت: سالهای اولیه حمایت ما از ایدهها به صورت غیرمالی بود اما طی ۳ سال گذشته سرمایهگذاری مالی نیز انجام میدهیم. در حال حاضر ۲۶ استارتآپ فعال در دیجینکست فعالیت میکنند. از این آمار ۸ تیم توانستهاند به راند بعدی صعود کنند. ۹ تیم نیز با سرمایهگذاری شرکتهای مختلف پیش رفتهاند. او همچنین اعلام کرد که دیجینکست تا کنون موفق به ۵ اگزیت شده است و ۹ تیم فعال در این حوزه با محوریت دانشبنیان کار میکنند.
طبق گفته مدیرعامل دیجینکست ارزشگذاری استارتآپهای دیجینکست تا کنون یک همت برآورد شده است.
دستهبندی فعالیت تیمهای فعال در دیجینکست به این شرح است: ۸ تیم در حوزه تجارت الکترونیکی، ۵ تیم هوش مصنوعی مولد، ۴ تیم لجستیک، ۳ تیم مارکتینگ، ۳ تیم سلامت، یک تیم بازی و یک تیم حوزه گردشگری.
محیط مافی تاکید کرد که در کنار بحث سرمایهگذاری موضوع توانمندسازی را به صورت جدی دنبال میکنند. او اعلام کرد حدود ۱۵ هزار نفر از آموزشهای منتورشیب دیجینکست تا کنون استفاده کردهاند.
محیط مافی همچنین گفت: ما جامعهسازی را وظیفه خودمان میدانیم. اشتراک تجربه افراد مجرب با تازهوارادان در توسعه این اکوسیستم موثر است. ما سعی کنیم کل این سرویسها را به صورت آنلاین و پلتفرنی در اختیار کاربران قرار دهیم تا استفاده از آن منحصر به ساکنان تهران نباشد.