رگولاتوری

قوانین و مصوبات

December 10, 2024
12:24 سه شنبه، 20ام آذرماه 1403
کد خبر: 179475

ضوابط رگولاتوری برای مقابله با تماس‌های مزاحم تبلیغاتی به اپراتورها ابلاغ شد

پیام‌ و تماسهای تبلیغاتی مزاحم ارتباطی به یکی از چالش‌های جدی کاربران تبدیل است، موضوعی که با گلایه مردم و تلاش رگولاتوری برای مقابله با آن همراه است.

پیامکها و تماسهای تبلیغاتی در سال‌های اخیر به یکی از معضلات جدی کاربران تلفن همراه در کشور تبدیل شده است. این پیام‌ها که گاه به صورت تماس‌های تلفنی و گاه به صورت پیامک‌های ناخواسته ارسال می‌شوند، نه تنها وقت و آرامش کاربران را مختل می‌کنند، بلکه حریم خصوصی افراد را نیز با خطر مواجه خواهند کرد.

اگرچه با تدابیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای مقابله با پیامکهای انبوه تبلیغاتی کاربران می‌توانند با وارد کرد شماره لغو در لحظه ارسال پیام از شر این پیامکها خلاص شوند اما همچنان با این پیامک‌ها مواجهیم و به جز آن تماسهای تبلیغاتی مزاحم نیز این معضل را دو چندان کرده است.

اقدامات رگولاتوری برای مقابله با مزاحمت‌های ارتباطی

حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفتگو با مهر در همین خصوص به اقدامات این سازمان برای مقابله با این مشکل اشاره کرد و گفت: ضوابط لازم برای پیشگیری از این مزاحمت‌ها تدوین و به اپراتورها ابلاغ شده است. همچنین ابزارهای شناسایی و برخورد با افرادی که از شبکه‌های ارتباطی سوءاستفاده می‌کنند، در دستور کار قرار دارد.

فتاحی تأکید کرد که این سازمان با جدیت به دنبال ارتقای کیفیت شبکه و دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت است.

وی افزود: برنامه‌هایی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، از جمله توسعه شبکه فیبر نوری و مقابله با پیام‌ها و مزاحمت‌های ارتباطی در حال اجرا است و نتایج این اقدامات به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.

حمید فتاحی پیش از این نیز با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ممنوعیت تماس‌های صوتی تبلیغاتی گفت: به منظور حفاظت از حقوق کاربران در حوزه ICT، مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش‌افزوده تبلیغاتی تصویب شده که براساس آن تماس‌های تبلیغاتی صوتی ممنوع است.

وی با تاکید بر برخورد با متخلفان از سوی رگولاتوری افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی دارندگان پروانه ارایه خدمات تلفن همراه موظف شده اند سامانه تشخیص تماس‌های صوتی تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی کنند و مانع از راهیابی این‌گونه تماس‌ها در شبکه خود شوند.

فتاحی خاطر نشان کرده بود: علاوه بر این، اپراتورها موظفند سامانه کشف تخلف پیامکی خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. کاربران نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ به آدرسcra.ir ۱۹۵. شکایت خود را درباره دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و همچنین تماس‌های صوتی تبلیغاتی ثبت کنند تا از این طریق به شکایت آنها رسیدگی شود.

برای مدیریت تماسهای تبلیغاتی چه باید کرد

کاربران می‌توانند با مراجعه به سامانه ۱۹۵ به آدرس https://۱۹۵.cra.ir شکایت خود را درباره دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و همچنین تماس‌های صوتی تبلیغاتی ثبت کنند تا از این طریق به شکایت آنها رسیدگی شود. مشترکان تلفن همراه می‌توانند همچنین با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* و یا مراجعه به اپلیکیشن‌های اپراتور خود، در منوی مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی برای غیرفعال سازی یا فعال سازی دریافت پیامک‌ها اقدام کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.