سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 13, 2024
18:30 جمعه، 23ام آذرماه 1403
کد خبر: 179718

مایکروسافت تغییر مهمی در اسکایپ اعمال کرد

منبع: زومیت

مایکروسافت بی‌سروصدا فروش اعتبار و شماره‌تلفن اسکایپ را متوقف کرد.
مایکروسافت بی‌سروصدا فروش اعتبار و شماره‌تلفن اسکایپ را متوقف کرد تا کاربران را به سمت اشتراک‌ها سوق دهد. این تغییر رویه‌ی مهم، نحوه‌ی استفاده‌ی میلیون‌ها نفر از کاربران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای اسکایپ را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد. اسکایپ که زمانی پیشگام تماس‌های اینترنتی بود، اکنون در تلاش است تا جایگاه خود را در دنیای پررقابت اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و تماس ویدیویی حفظ کند.

توقف فروش اعتبار و شماره‌تلفن اسکایپ، بدون اعلام رسمی از سوی مایکروسافت رخ‌ داده است. این اتفاق ابتدا از طریق یک پست در انجمن‌های مایکروسافت و سپس از طریق تأیید یک سخنگوی مایکروسافت به رسانه‌‌ی techcrunch مشخص شد. اقدام مورد بحث، نشان‌دهنده‌ی چرخش اسکایپ از مدل پرداخت به‌ازای استفاده (اعتبار) به سمت مدل اشتراکی است.


TechCrunch

از این پس، کاربران دیگر قادر به خرید اعتبار اسکایپ یا شماره‌تلفن جدید نیستند و باید برای تماس با تلفن‌های ثابت و همراه، اشتراک ماهانه بخرند. بااین‌حال، اعتبارهای موجود همچنان قابل‌استفاده خواهند بود؛ اما به‌شرط استفاده‌ی حداقل یک‌بار در هر ۱۸۰ روز، جهت جلوگیری از غیرفعال‌شدن این قابلیت.

تغییر رویکرد ردموندی‌ها می‌تواند برای میلیون‌ها نفری که از اسکایپ برای تماس‌های بین‌المللی و داخلی استفاده می‌کردند، مشکل‌ساز شود. اسکایپ در سال‌های گذشته یکی از پیشگامان خدمات مبتنی‌بر انتقال صدا روی پروتکل اینترنت (VoIP) بوده و نقش مهمی در کاهش هزینه‌های تماس‌های راه دور ایفا کرده است. این پلتفرم در سال ۲۰۰۳ در اروپا تأسیس شد و در سال ۲۰۱۱ توسط مایکروسافت به مبلغ ۸٫۵ میلیارد دلار خریداری شد.

در سال‌های گذشته‌، رقابت شدید از سوی پلتفرم‌هایی مانند واتساپ، زوم و حتی تیمز خود مایکروسافت، منجر به کاهش محبوبیت اسکایپ شده؛ به‌طوری‌که تیمز، محصول دیگری از مایکروسافت نیز کاربران سازمانی اسکایپ را جذب خود کرده است. در سال ۲۰۲۰، هم‌زمان با اوج همه‌گیری کرونا، اسکایپ به ۴۰ میلیون کاربر فعال روزانه رسید که افزایشی ۷۰ درصدی نسبت‌به ماه قبل از آن را نشان می‌داد.

بااین‌حال، آخرین آمار رسمی مربوط‌به سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از ۳۶ میلیون نفر، روزانه از اسکایپ برای تماس‌های تلفنی و چت استفاده می‌کنند. این تغییر رویه، احتمالاً ده‌ها میلیون کاربری را که از اسکایپ برای تماس با تلفن‌های ثابت و همراه استفاده می‌کردند تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این درحالی است که تبلیغات مربوط‌به فروش اعتبار و شماره‌تلفن همچنان در بخش‌هایی از وب‌سایت اسکایپ دیده می‌شود و همین عامل باعث سردرگمی بسیاری از کاربران در چند روز اخیر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.