امنیت

فناوری اطلاعات

December 23, 2024
12:53 دوشنبه، 3ام دیماه 1403
کد خبر: 180610

گوگل رفتار آنلاین کاربران را ردیابی می‌کند

منبع: دیجیاتو

دفتر کمیسر اطلاعات (ICO) بریتانیا تغییر سیاست گوگل در مورد نحوه ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات کاربران آنلاین را «غیر مسئولانه» خوانده است.

اخیراً گوگل اعلام کرده دوباره روند ردیابی رفتار آنلاین کاربران را آغاز می‌کند و طبق گزارش‌های موجود، این شرکت به بهانه تبلیغات از آدرس IP گرفته تا اطلاعات مربوط به مرورگر شما را جمع‌آوری خواهد کرد. پس از انتشار این گزارش‌ها، رگولاتوری حفاظت از داده‌های بریتانیا از تغییر سیاست «غیرمسئولانه» گوگل درمورد نحوه ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات کاربران آنلاین انتقاد کرد.

گوگل به‌تازگی سیاست پلتفرم‌های تبلیغاتی خود را به‌روزرسانی و تغییراتی را معرفی کرده که از 16 فوریه 2025 (28 بهمن) اعمال خواهند شد. این تغییرات شامل محدودیت‌های ساده‌تری برای تبلیغ‌کنندگان و هدف‌یابی تبلیغات سفارشی در طیف وسیعی از دستگاه‌ها می‌شود.

غول فناوری استدلال می‌کند در این تغییرات جنبه‌های حمایتی از کاربران به اندازه کافی در نظر گرفته شده و درعین‌حال «راه‌های جدیدی برای برندها» ایجاد می‌کند تا بتوانند داده‌های خود را ایمن مدیریت کنند.

این شرکت در بیانیه خود نوشته است:

«اکنون با نوآوری‌های جدیدی مانند فناوری‌های افزایش حریم خصوصی (PET) که برای کاهش خطرات وجود دارد، فرصتی برای استفاده از داده‌هایی مانند IP پیش روی ماست. می‌توانیم این کار را با اعمال جنبه‌های حفاظت از حریم خصوصی انجام دهیم که به کسب‌وکارها کمک می‌کند بدون شناسایی مجدد مشتریان در پلتفرم‌های جدید به آنها دسترسی داشته باشند.»

هشدار رگولاتوری بریتانیا به گوگل

به‌دنبال اعلام این تغییرات، دفتر کمیسر اطلاعات (ICO) بریتانیا درمورد سیاست‌های گوگل به این شرکت هشدار داده است. در بیانیه ICO آمده است:

«ثبت اثر انگشت دیجیتالی شیوه‌ای منصفانه برای ردیابی کاربران آنلاین نیست؛ زیرا احتمال انتخاب و کنترل افراد بر نحوه جمع‌آوری اطلاعات آنها را کاهش می‌دهد. فکر می‌کنیم این تغییر مسئولانه نیست. خود گوگل قبلاً اعلام کرده بود ثبت اثر انگشت دیجیتالی انتظارات کاربران برای حفظ حریم خصوصی را برآورده نمی‌کند.»

همان‌طور که این رگولاتوری می‌گوید، برخلاف «کوکی‌ها» که به شرکت‌ها اجازه می‌دهند مسیر کاربر در اینترنت را ردیابی کنند، تکنیک‌های ثبت اثر انگشت دیجیتالی به داده‌های نرم‌افزار یا دستگاه متکی‌اند و همین موضوع کنترل آن را سخت‌تر می‌کند. علاوه‌براین، برخلاف کوکی‌ها که می‌توان آنها را پاک کرد، سیاست‌های جدید گوگل تغییرات یا پاک‌کردن داده‌ها را دشوارتر می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.