اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 25, 2024
16:27 چهارشنبه، 5ام دیماه 1403
کد خبر: 181073

تشریح رویکرد بزرگترین اپراتور منطقه در حوزه اینترنت اشیاء

در دومین روز از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام، پنل «اینترنت اشیاء در تحول دیجیتال» در سالن ۷ شرکت مخابرات ایران واقع در نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۳، یاسر باقری، مدیرکل توسعه کسب‌وکار شرکت مخابرات ایران در مورد تقویت و توانمندسازی اپراتورها در وضعیت کنونی گفت: شرکت مخابرات ایران ازسال گذشته در حوزه اینترنت اشیاء تصمیم گرفت که جایگاه خود را که رها کرده بود حفظ کند و همه موافق بودند که شرکت مخابرات باید در حوزه اینترنت اشیاء نقش فعال بازی کند و این در حالی است که اپراتورهای دنیا قدم در این مسیر گذاشته وحرکت را آغاز کرده بودند.

وی ادامه داد: اینترنت اشیاء با انقلاب صنعتی چهارم رخ داد و باید شرکت‌هایی که از قدیم بودند یاد بگیرند تا در زیست‌بوم فناوری در کنار یکدیگر، رقابت و هم‌آفرینی را پیش ببرند.

باقری با اشاره به اینکه این نگاه باعث شد که دبیرخانه انقلاب صنعتی چهارم در منطقه مخابراتی البرز شکل بگیرد، تصریح کرد: شرکت مخابرات با این عقبه‌ تاریخی می‌تواند به‌عنوان بزرگترین اپراتور منطقه، نقش خود را در حوزه اینترنت اشیاء ایفا کند.

تنظیم‌گری از چالش‌های جدی در حوزه اینترنت اشیاء است

در ادامه این پنل، جواد حسین‌پور، رئیس اداره توسعه کسب‌وکار شرکت مخابرات ایران، در مورد زیرساخت‌های شرکت مخابرات ایران در مورد اینترنت اشیاء گفت: یکی از چالش‌های جدی ما در حوزه اینترنت اشیاء، موضوع تنظیم‌گری است که نمی‌توان براحتی از آن عبور کرد و این موضوع نه‌تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا در دستور کار قرار گرفته و همچنان به این موضوع می‌پردازند.

وی افزود: یکی از چالش‌های جدی که در حال شکل‌گیری است، این است که اگر نقض حریم خصوصی رخ دهد، ما باید چه کنیم؟ این در حالی است که اشیاء با اشیاء حرف می‌زنند، فرمان می‌دهند و از همدیگر تبعیت می‌کنند و البته نهادهای تنظیم‌گر و حاکمیتی، به‌منظور رگولاتوری‌کردن این فضا، با همدیگر جلسات سنگینی برگزار و سعی می‌کنند به این موضوع ساختار دهند.

حسین‌پور با بیان اینکه باید در کشور به این چالش‌ها توجه شود، بیان کرد: برای حل این مسئله در کشور نیاز به همفکری است چرا که موضوعات دیگری هم وجود دارد که به‌صورت جدی با چالش مواجه هستیم و مثلاً امروزه یکی از پروتکل‌های اینترنت اشیاء، این است که اشیاء با هم حرف می‌زنند که این موضوع باید حل شود.

به گفته وی، نهادهای برنامه‌ریز باید در این حوزه ورود کنند و با سختی‌های زیادی مواجه هستند.

کاربردهای اینترنت اشیاء، موانع و مشکلات

همچنین در ادامه حمید بهنگار، رئیس انجمن فاوای بارزگانی تهران در مورد کاربردهای اینترنت اشیاء، موانع و مشکلات آن گفت: بخش کشاورزی، یکی از زیرشاخه‌های اینترنت اشیاء است که فعالان این حوزه، دانشجویان یا شرکت‌های علاقه‌مند به حوزه اینترنت اشیاء در لحظه شکل‌گیری هایپ فناوری‌های نوظهور در صنایع است.

وی افزود: وقتی از کلمه انقلاب صنعتی نام می‌بریم، مثل این است که تحول و لیگ جدیدی شروع شده و قوانین و قواعد آن متفاوت است و دانشجویان و فعالان حوزه اینترنت اشیاء از فناوری‌های نوظهور استفاده می‌کنند.

بهنگار با بیان این‌که ۴۰ درصد بحث‌های فناوری و زیرساختی، نظارتی و حاکمیتی است، گفت: شرکت مخابرات ایران، از شرکت‌های پیشرو در این حوزه است و این شرکت به‌سوی فناوری‌های نوین پیش می‌رود و با تلاش‌های مخابرات، مشاغل و فرصت‌های زیادی فراهم می‌شود.

شناسایی عوامل پیاده‌سازی موفق تحول دیجیتال

در ادامه، منصور گنجی، عضو کمیسیون اینترنت اشیاء سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در مورد تحول دیجیتال گفت: تحول دیجیتال به معنای دید و نگاه جدید است و تحول دیجیتال، مستلزم ادغام فناوری‌های دیجیتال در تمام جنبه‌های عملیات یک سازمان است که به طور اساسی نحوه عملکرد آن و ارائه ارزش به ذینفعان آن را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: در این زمینه، تحول دیجیتال شامل پذیرش و استفاده از ابزارها و بن‌سازه‌های دیجیتال برای ساده‌سازی فرایندهای سازمانی، افزایش دیجیتال‌سازی فرایندها و هدایت عملکرد سازمانی است و هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی عوامل پیاده‌سازی موفق تحول دیجیتال در سازمان و ارائۀ الگوی عمومی برای آن است.

گنجی گفت: تحول دیجیتال شامل تغییر شکل شیوه‌های سنتی مدیریت و انجام امور در سازمان، بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و همچنین ایجاد بهبود توسعه محصول، مهندسی، بازاریابی، فروش و خدمات است.

تحول دیجیتال فقط تغییری برای استفاده از فناوری اطلاعات نیست، بلکه باید کل سازمان را درگیر کند؛ از این رو ارائه الگویی جامع، طبق یافته‌های پژوهش حاضر که به بررسی جنبه‌های مختلف سازمان جهت اجرایی‌سازی بپردازد، ضروری است.

ضرورت قوانین و چارچوب‌هادر مسیر سلامت دیجیتال

در ادامه نیز یوسف محمدپور، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات استان تهران و عضو کمیسیون اینترنت اشیاء سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: حوزه سلامت دیجیتال کشور با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌روست؛ چالش‌هایی که سرعت رشد این حوزه را کند و آینده آن را نامشخص کرده است و‌ با توجه به اینکه سلامت دیجیتال، متولی دقیقی در کشور ندارد و به صورت جزیره‌ای از طرف سازمان‌های مختلف مدیریت و راهبری می‌شود، اوضاع نابسامانی دارد و تا زمانی که رگولاتور، قوانین و چارچوب‌های این حوزه را ترسیم نکند حرکت در این مسیر کند و رو به عقب خواهد بود.

او در ادامه گفت: در مسیر سلامت دیجیتال ما نسبت به پیشرفت‌های جهانی در ابتدای مسیر هستیم و حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی در پزشکی، اینترنت اشیاء پزشکی‌، چت‌بات‌های پزشکی، واقعیت مجازی در پزشکی، ربات‌ها، پزشکی از راه دور و … در کشور به دلایل عدم رشد و ثبات اقتصادی مغفول مانده است.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی تلکام با شعار «مخابرات پایدار در عصر هوش مصنوعی» از سوم دی‌ماه در حال برگزاری است و مجموعه سلسله کارگاه‌های آموزشی در سالن ۷ شرکت مخابرات ایران تا ششم دی‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.