بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 7, 2025
16:41 سه شنبه، 18ام دیماه 1403
کد خبر: 182416

محصولات بانک صادرات همگرا می‌شوند

منبع: پیوست

مدیر امور توسعه فناوری اطلاعات بانک صادرات می‌گوید آنها در پی همگرا کردن محصولات فناورانه بانک صادرات هستند و توجه به هرم جمعیتی و تنوع مشتریان بانک صادرات این روند را در سال‌های اخیر کند کرده است.

امیرحسین آقامحمدی، مدیر امور توسعه فناوری اطلاعات بانک صادرات درباره همگرا شدن پلتفرم‌های دیجیتال بانک صادرات می‌گوید: چکنو، ست، سپینو، سفته و برات الکترونیکی، سامانه و محصولات راهبردی بانک صادرات هستند که در پی‌همگرا و یکپارچه کردن آنها هستیم.

با توجه به هرم جمعیتی و تنوع مشتریان بانک صادرات، به موازات ارائه خدمات از طریق درگاه‌های الکترونیکی در مسیر ایجاد اکوسیستم لازم برای توسعه بانکداری دیجیتالی و گذار به بانکداری هوشمند قرار داریم و مسیر توسعه با بهبود فرآیندها متناسب با فضای دیجیتالی و افزایش ضریب ایمنی کاربران طی می‌شود.

طبق گفته آقامحمدی حدود ۶۵ درصد تراکنش‌های کاربران بانک صادرات از طریق برنامه‌های مبتنی بر تلفن همراه انجام می‌شود. او در این باره اضافه می‌کند: در سال ۱۴۰۱ چک امن دیجیتالی بانک صادرات ایران با نام تجاری «چکنو» به بازار ارایه شد و بانک صادرات تاکنون بالاترین سهم از چک‌های دیجیتال صادره را به خود اختصاص داده است.

او ادامه می‌دهد: در سال ۱۴۰۲ نیز سامانه توثیق الکترونیکی دارایی‌ها، تحت عنوان «سِت» با هدف تسهیل در تامین وثیقه مورد نیاز برای پشتوانه تسهیلات و تعهدات به بازار معرفی شد، بنابراین در مرحله اول اشخاص حقیقی ضمن اینکه از مزایای دارایی خود مثل سود نقدی، سهام جایزه، حق‌تقدم و غیره بهره‌‌‌‌‌‌مند می‌شوند، می‌توانند از این امتیاز در جهت تامین‌مالی برای خود یا دیگران استفاده کنند. در این جهت امکان وثیقه‌‌‌گذاری سهام، بیمه عمر و زندگی و یونیت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری، سپرده بانکی و سفته الکترونیکی فراهم شده است. کاهش زمان وثیقه‌‌گذاری و تنوع در ارائه وثایق، از جمله مزایای سامانه ست بانک صادرات است.

آقا محمدی در مورد خدمات سپینو اضافه می‌کند: به موازات توسعه همراه بانک، اپلیکیشن بانک دیجیتال سپهر هم با عنوان سپینو پس از یک سال فعالیت آزمایشی از تیرماه سال جاری جهت استفاده عموم مشتریان منتشر شد. کلیه خدمات ارائه شده در سپینو از جمله افتتاح حساب، صدور و ارسال کارت، پرداخت تسهیلات و غیره به صورت غیر حضوری به مشتریان ارایه می‌شود. سامانه سپینو با استقبال مشتریان مواجه شده و به تدریج توسعه می‌یابد.

آقامحمدی در ادامه در پاسخ به امکان صدور چک دیجیتال و درخواست از طریق سپینو توضیح می‌دهد: در مرحله پیاده‌سازی آن هستیم. در توسعه سپینو سرویس‌های چکنو پیاده سازی شده و با انتشار عمومی نسخه آتی ارائه خواهد شد. در رابطه با این موضوع چالش اصلی دوگانگی امضای الکترونیکی اسناد تجاری مطرح است به طوری‌که چکنو با استفاده از نماد و سفته و برات الکترونیکی با استفاده از ریشه امضا می‌شود که امیدواریم با یکپارچه سازی زیر ساخت امضا تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان فراهم کنیم.

او در مورد همگرا شدن پلتفرم‌های دیجیتال بانک صادرات نیز می‌گوید: در مرحله اول سفته الکترونیکی در سامانه ست پیاده سازی شد و در ادامه چکنو نیز در سامانه ست در حال پیاده سازی است و سامانه ست با اتصال به سامانه سپینو، وثیقه مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات برخط را به صورت آنی در سامانه سپینو تامین خواهد کرد.

به سمت همگرایی
امیر وصالی سرپرست معاونت کسب و کار هلدینگ فن‌آوری و نوآوری صاد هم درباره برنامه‌های آینده هلدینگ فناوری بانک صادرات ایران و همگرا کردن اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های این بانک می‌گوید: به شکل جدی در پی همگرا کردن پلتفرم‌های دیجیتالی بانک صادرات ایران هستیم و در حوزه اپن‌بنکینگ فعالیت‌هایی را در بانک صادرات انجام داده‌ایم. یک سری فعالیت‌های بیرونی برای اکوسیستم مالی و یک سری از آنها ارائه APIها برای سرویس‌های داخلی است که به عنوان هاب عمل می‌کنند. تمام این تغییرات از نظر کسب و کاری مناسب تحول دیجیتال و فضای نوآورانه بانک صادرات ایران است.

وصالی در ادامه به تشریح فعالیت‌های صاد در سال‌های اخیر می‌‌پردازد و می‌گوید: بانک صادرات ایران فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه خود را از سال ۹۹ به هلدینگ فناوری و نوآوری صاد به عنوان بازوی اجرایی بانک صادرات ایران در حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال محول کرده است. یکی از مهم‌ترین وظایف ما در صاد شناسایی ترندهای بازار و کاربردی‌سازی آن در فضای بانکی است. به همین خاطر بانک صادرات ایران با محصول سپینو هم‌جهت با مسیر نئوبانک‌ها، شعبه دیجیتال بانک صادرات ایران را راه‌اندازی کرده است. سپینو پلتفرم بانکداری دیجیتال این بانک است که از سال گذشته فعالیت‌های خود را آغاز کرده و حالا بیش از ۴۰ خدمت بانکی و مالی را ارائه می‌کند.

وصالی ادامه می‌دهد: سپینو برای مشتریان قدیم و جدید بانک صادرات ایران در دسترس است و بدون نیاز به مراجعه به شعبه امکان احراز هویت و افتتاح حساب در آن وجود دارد. سپینو حالا حدود ۷۰۰ هزار کاربر دارد و تقریبا ۲۱ هزار میلیارد تومان در آن مبادله شده است.

او همچنین در زمینه اتصال چکنو (چک دیجیتال) به سپینو می‌گوید: در حال برنامه‌‌ریزی‌هایی برای فراهم کردن این اتصال هستیم. پروژه چک الکترونیک بانک صادرات ایران (چکنو) توانسته در بستر خود امضای الکترونیک را تعریف کند و بیشترین معامله تعداد چک الکترونیک را فراهم سازد. تعداد چکنوهای صادره تحویل شده به مشتریان بانک صادرات ایران از مرز هفت میلیون و ۲۰۰ هزار برگ، حجم چکنوهای کارسازی شده به بیش از ۴۸ درصد چک‌های دیجیتال نظام بانکی رسیده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.