اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 31, 2025
19:32 جمعه، 12ام بهمنماه 1403
کد خبر: 184170

از اینترنت پرسرعت تا کاربران پیام رسان های داخلی

منبع: ایسنا

پوشش ۸ میلیون خانوار تحت پروژه فیبرنوری، دسترسی بیش از ۵۷ میلیون ایرانی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و اتصال بیش از ۷۲۳ روستا به اینترنت برخی از مهم ترین اقدامات و پروژه های وزارت ارتباطات طی سال های اخیر بوده که در دولت چهاردهم به پیشرفت قابل توجهی رسیده است.

با شروع ایام الله دهه فجر هر سال پیشرفت ها، دستاوردها و مهم ترین اقدامات وزارتخانه ها از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سالها و البته یک سال گذشته در راستای پیشبرد کلان پروژه ها تشریح و اعلام می شود، در این راستا، دستاوردهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مانند شبکه ملی اطلاعات، شبکه فیبرنوری و غیره تشریح و پیشرفتهای آن اعلام می شود.

طعم شیرین فناوری از طریق اتصال به فیبرنوری

امروز ارتباطات به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده و چند سالی است تلاش وزارت ارتباطات مبتنی بر این است که یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن بر مبنای فیبرنوری را برای مردم کشور فراهم کند و بر بستر آن، انواع خدمات متنوع و با کیفیت ارائه دهد.

اجرای این کلان پروژه از همان ابتدای مطرح شدنش سخت و زمان بر اعلام شده اما عزم و اراده وزارت ارتباطات با همراهی همه بازیگران این حوزه به گونه ای شد تا همه شهروندان به تدریج طعم تجربه شیرین سرعت‌های چندصد مگابیتی را تجربه کنند. براساس آخرین آمار اعلام شده ۷۲۰ شهر مجوز حفاری گرفته اند و در ۳۵۰ شهر عملیات عمرانی آغاز شده است؛ البته در دو سال گذشته بیش از ۱۴ هزار کیلومتر حفاری و داکت گذاری شده که در نهایت ۸ میلیون خانوار تحت پوشش این فناوری قرار گرفته اند.

برقراری عدالت ارتباطی با اجرای شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به نوعی یکی از شناسنامه‌های کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفت و استفاده و توسعه آن علاوه بر افزایش کیفیت و کاهش نرخ استفاده از اینترنت داخلی در مقایسه با اینترنت خارجی می تواند به دسترسی کاربران بسیاری در روستاهای دور افتاده به اینترنت منجر شود، به گونه‌ای که طی سال های اخیر روند اتصال روستاها به اینترنت به واسطه این پروژه تسریع یافته و علاوه بر پیشرفت ۶۰ درصدی این پروژه تاکنون بیش از ۷۲۳ روستا به شبکه پهن باند متصل شده است.

دسترسی ۵۷ میلیون ایرانی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از اقداماتی است که برای تسهیل فعالیت مردم و بی نیازی از تبادلات کاغذی مورد توجه قرار گرفته است. این پنجره ارایه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد.

این پنجره به عنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم می‌کند و با تجمیع خدمات مختلف، موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده است.

طبق آخرین آماری که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده تاکنون ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه می‌شود و ۱۴ درصد خدمات دستگاه‌های اجرایی هوشمندسازی شده است و بیش از ۵۷ میلیون ایرانی از طریق این پنجره به خدمات مورد نیاز خود دسترسی دارند.

رشد کاربران پیام رسان های داخلی

پیام‌رسان‌ها به عنوان یک ابزار ارتباطی نقش مهمی در بین کاربران و کسب‌وکارها دارند و با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات در الگوهای ارتباطی، پیام‌رسان‌ها نیز در حال تکامل هستند؛ بنابراین با توجه به نیاز روزافزون به این پیام‌رسان‌ها کشورهای مختلفی از جمله ایران هم در حال تلاش برای توسعه پلتفرم‌های بومی خود هستند.

با گذشت چندین سال و اقدات انجام شده برای رشد و توسعه پیام رسان ها مانند ارتقای و ایجاد قابلیت‌های جدید اکنون پیام رسان‌های داخلی به مرحله‌ای از بلوغ رسیده اند که توان حضور در عرصه بین المللی را داشته باشند و سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات حمایت خود را از سکوها و پیام‌رسان‌های بومی متناسب با اقتضائات و شرایط روز دنبال می‌کند.

بررسی ها حاکی از آن است که اکنون پیام رسان های داخلی رشد قابل توجهی داشته و طبق آخرین آمار تا نیمه مهر ماه سال جاری پیک کاربران فعال روزانه نسبت به شهریور ۱۴۰۰، در روبیکا ۴ برابر، در ایتا ۱۴ برابر، در بله ۶ برابر، در سروش پلاس ۸ برابر و در آی گپ ۲ برابر شده است. همچنین پهنای باند مصرفی در این پلتفرم‌ها در قیاس با شهریور ۱۴۰۰ حدود پنج برابر رشد داشته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.