نوکیا قهرمان “5G خصوصی” شد!
ICTna.ir – نوکیا مدتهاست که به عنوان رهبر شبکه تلفن همراه خصوصی شناخته میشود. شرکت تحقیقاتی Omdia اکنون آن را به عنوان قهرمان بازار برای سال 2025 معرفی کرده است. ZTE و اریکسون در رتبهبندی سه شرکت برتر، جایگاههای بعدی را به خود اختصاص دادهاند.
شبکههای خصوصی 5G به طور خلاصه، شبکههای ارتباطات بیسیم اختصاصی هستند که برای استفاده در داخل یک شرکت یا سازمان خاص، بدون وابستگی به شبکههای عمومی مخابراتی طراحی شدهاند. این شبکهها از فناوری 5G برای ارائه پهنای باند بالا، تاخیر کم و قابلیت اطمینان بالا بهره میبرند، که این ویژگیها برای نیازهای خاص کسبوکارها، مثل ارتباطات در کارخانهها، فرآیندهای اتوماتیک و موارد مشابه، بسیار مهم هستند.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، شرکت تحقیقاتی Omdia پس از ارزیابی که «نشاندهنده بلوغ، تعهد به بازار و توانایی فروشندگان در ارائه راهحلهای جامع متناسب با نیازهای سازمانی در بخشهای عمودی» است، نوکیا را به عنوان «قهرمان» بخش فروشندگان شبکه خصوصی 5G معرفی کرده است.
این وندور فنلاندی که مدتهاست در بازار سازمانی، قراردادهای شبکه خصوصی 5G را از آن خود میکند و تا پایان مارس 2025، 890 مشتری شبکه خصوصی تلفن همراه داشته، در چهار مورد از شش معیار ارزیابی شده توسط تیم Omdia، به وضعیت «پیشرفته» دست یافت. وندور چینی ZTE به عنوان «پیشگام» (در دو معیار به وضعیت پیشرفته دست یافت) شناخته شد، در حالی که اریکسون به عنوان سومین رهبر بازار (با دو جایزه وضعیت پیشرفته) شناخته شد.
این گزارش نشان میدهد که شبکههای خصوصی 5G از ارائه اتصال ساده و پیشرفته به مجموعهای از راهحلهای یکپارچه که قادر به پاسخگویی به بازارهای عمودی پیچیده هستند، در حال تکامل هستند. همچنین اشاره میکند که در حالی که تعهد اولیه به بازار اغلب در مزیت آشکار بازار و بلوغ محصول منعکس شده، با تکامل نیازهای شبکههای خصوصی متنوع، اوضاع در حال تغییر است.
اُمدیا میگوید استراتژی و تمرکز آگاهانه برای تضمین موفقیت مداوم بسیار مهم است، چه در ایجاد یک محصول خصوصی 5G به همراه وایفای، چه در متناسبسازی محصولات با شبکههای حیاتی یا بخشهای فرعی خاص یا حتی ابداع و ساخت یک روایت مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفته!
تا به امروز، 5G خصوصی چالش بزرگی برای فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات بوده است و تلاشها برای ایجاد مدلهای توزیعکننده Tier 2 و Tier 3 تا حد زیادی شکست خورده است. فروشندگان مجبور شدهاند تشخیص دهند که شبکههای خصوصی، بنا به نام و ماهیت خود، بسیار تخصصی هستند و برای دستیابی به رشد باید به جای یک کانال توزیع، به چند شریک قابل اعتماد و کاملاً متمرکز تکیه کنند.
این تحقیق همچنین نشان میدهد که آنهایی که نتوانستند شکاف بین فناوری اطلاعات و فناوری عملیاتی (OT) را پر کنند، برای تحقق اهداف خود و دستیابی به نتایج مورد نظرشان با مشکل مواجه شدند. واقعیت ساده این است که در مورد 5G خصوصی، هم فناوری اطلاعات و هم فناوری عملیاتی باید از همان ابتدا کاملاً هماهنگ باشند.
پابلو توماسی، تحلیلگر ارشد شبکههای خصوصی و 5G سازمانی در Omdia در این خصوص اظهار داشت: در حالی که همه از شرکتها به عنوان فرصت بزرگ 5G صحبت میکنند، فعالان در شبکههای خصوصی در حال انجام کارهای سخت برای تبدیل یک پیام بازاریابی به درآمد واقعی هستند. شبکههای خصوصی فرصتی را برای فروشندگان و شرکا فراهم میکنند تا فراتر از بازی سنتی اتصال، مجاورتهای منطقی را دنبال کنند. به عنوان مثال، نوکیا و ZTE، برنامههای کاربردی صنعتی و قابلیتهای ادغام را برای ارائه Industry 4.0 ارائه میدهند. اریکسون و سلونا از طریق شبکههای میزبان خنثی به چالشهای پوشش داخلی میپردازند. هوواوی در حال تکامل عملیات از طریق استقرار شبکههای حیاتی در منطقه وسیع است.
او نتیجه میگیرد: این یافتهها نشان میدهد که چگونه بازار خصوصی 5G در حال تبدیل شدن به فضایی متمرکز بر راهحل و ورتیکال است.
در همین حال، فراتر از شبکههای تلفن همراه خصوصی، موفقیت در بازار خدمات 5G هنوز برای اکثر ارائه دهندگان خدمات از نظر درآمدهای افزایشی و فرصتهای تجاری جدید تا حد زیادی دست نیافتنی است، اگرچه دویچه تلکام دوست دارد بگوید که برخلاف این روند عمل میکند. مدیرعامل دی تی به تازگی در اظهاراتی جنجالی گفته بود: ما در حال تغییر روایت در مورد 5G هستیم!