اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 9, 2025
14:43 چهارشنبه، 18ام تیرماه 1404
کد خبر: 196897

افزایش کاربران پلتفرم کتاب‌خوانی لیبرا در طول جنگ دوازده روزه

منبع: پیوست

لیبرا، پلتفرم کتاب‌خوانی مبتنی بر هوش مصنوعی، از معدود پلتفرم‌هایی است که در زمان جنگ دوازده روزه با رشد استفاده از اپلیکیشن خود مواجه بوده است. مدیرعامل یکم‌سافت، قطع سرویس جست‌وجوی گوگل را عاملی برای اخلال در جذب کاربران جدید در لیبرا عنوان کرد. همچنین به گفته او فرایند اعمال فیلترهای جدید در مجموعه نگهدارنده دیتاسنترهای این پلتفرم، لیبرا را با مشکلاتی روبرو کرده است.

داوود کیانی‌زاده، مدیرعامل یکم‌سافت که پلفترم کتاب‌خوانی لیبرا را عرضه کرده است درباره چرایی افزایش کاربران این پلتفرم در طول جنگ توضیح داد: لیبرا در روزهای جنگ با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه بود که البته این موضوع برایمان قابل پیش‌بینی بود. به نظر می‌رسد در روزهای جنگ کاربران فرصت مطالعه بیشتری پیدا کردند و تعداد کاربران و حجم مطالعه در لیبرا افزایش پیدا کرد و استفاده از اپلیکیشن رشد چشمگیری داشت. جنگ باعث افزایش اضطراب و استرس در میان شهروندان شد و همین موضوع باعث شد تا از محتوای روانشناسی در لیبرا استقبال زیادی شود. گفتنی است محتوای غالب در لیبرا در حوزه روان‌شناسی است.

فیلترینگ جدید لیبرا را با قطعی مواجه کرد
به گفته کیانی‌زاده قطعی اینترنت تاثیر چندانی در ادامه فعالیت لیبرا نداشته. او در توضیح این موضوع بیان کرد: در طول جنگ تنها حدود دو روز با فضای خاص و قطعی اینترنت مواجه بودیم که در پی آن بسیاری از دسترسی‌ها به خارج از کشور هم قطع شد. اما در روزهای دیگر مشکلی در خصوص اینترنت نداشتیم.

کیانی‌زاده افزود: «همه سرورها و هوش مصنوعی مورد استفاده در لیبرا بومی هستند و در داخل کشور قرار دارند از این جهت کاربران ما با قطعی اینترنت دچار چالش نشدند و حتی در روزهایی دسترسی به اینترنت خارجی مسدود بود مشکلی در استفاده از پلتفرم لیبرا به وجود نیامد. ناراحتی در حوزه اینترنت وجود داشت اما برای لیبرا مشکلی به وجود نیامد زیرا لیبرا وابستگی به سرویس‌های خارجی ندارد و از آنجایی که دسترسی به دیگر شبکه‌های مجازی وجود نداشت اقبال به خواندن کتاب افزایش پیدا کرد. اما اختلال در سرویس جست‌وجوی گوگل لیبرا را در جذب کاربر جدید دچار مشکل کرد.

لیبرا در روزهای جنگ تلاش کرده است تا با استفاده از خطوط اینترنت داخلی خدمت‌رسانی خود را ادامه دهد. کیانی‌زاده در راستای توضیح این اقدامات عنوان کرد: لیبرا در روزهای جنگ برای استفاده از خطوط بیشتر اینترنت ولو خطوط داخلی اقدام کرد. از سویی دیگر در جهت توسعه زیرساخت‌ها یک سرور به سرورهای لیبرا اضافه شد زیرا معمولا اختلالات با خطای انسانی هم همراه هستند.

او در توضیح خطای انسانی گفت: برای مثال مجموعه‌ای که سرورهای ما در آنجا قرار دارد در زمان ایجاد فیلترینگ‌های جدید لیبرا را نیز با قطعی مواجه می‌کردند و برای جلوگیری از این خطای انسانی مجبور به توسعه زیرساخت بودیم؛ از این جهت اگر دوباره در موقعیت مشابه قرار بگیریم آمادگی مواجهه با شرایط را داریم؛ گفتنی است در این راستا اقداماتی برای زمان در دسترس نبودن سرویس جست‌وجوی گوگل در نظر گرفته‌ایم تا از تاثیرات این چالش دور بمانیم.

او در آخر اشاره کرد که لیبرا با حداکثر حضور فیزیکی نیروی انسانی خود در روزهای جنگ فعالیت کرده است و تنها حدود ۱۰ درصد از کارکنان این کسب‌وکار دورکار بوده‌اند. به گفته کیانی‌زاده پلتفرم لیبرا به دنبال جنگ تعدیل نیرو نداشته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.