اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

August 2, 2025
12:31 شنبه، 11ام مردادماه 1404
کد خبر: 198374

تلفونیکا هنوز هم از ضرر ناشی از معامله 1&1 درد می‌کشد

ICTna.ir – به نظر می‌رسد گروه مخابراتی اسپانیایی تلفونیکا از عملکرد سه‌ماهه دوم که شاهد افزایش درآمد و سود بود، البته علیرغم کاهش مداوم در  بخش آلمان خود، بسیار راضی است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تلفونیکا همچنین از پیشرفت خود در خروج از بازار Hispam، فرآیندی که چهار بازار جغرافیایی اصلی را برای آن باقی می‌گذارد، خوشبین است و می‌گوید که در مسیر ارائه استراتژی جدید در نیمه دوم سال است. اما هیچ خبری در مورد مکزیک، آخرین بازار Hispam تلفونیکا که شایعه شده درگیر مذاکرات فروش است، به گوش نمیرسد. با این حال، سرمایه‌گذاران از این اعداد کمتر تحت تأثیر قرار گرفتند، چرا که سهامش در زمان نگارش این خبر 3 درصد کاهش ارزش یافته بود.

تلفونیکا در سه ماه منتهی به پایان ژوئن، درآمدی معادل ۸.۹۵ میلیارد یورو کسب کرد که افزایشی ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد، در حالی که EBITDA تعدیل‌شده با ۱.۲ درصد رشد به ۲.۹ میلیارد یورو رسید.

این رشد کوچک است، اما بی‌اهمیت نیست. اما تمام داستان را برای وضعیت امروز تلفونیکا توصیف نمی‌کند. کسب‌وکارهای آن در اسپانیا و برزیل در حال رشد هستند، اما مشکلات در آلمان و هیسپام – هرچند کوچک شده است – هنوز بر اعداد و ارقام سنگینی می‌کند.

اسپانیا و برزیل به ترتیب با ۱.۹ درصد و ۷.۱ درصد افزایش درآمد در سه‌ماهه دوم، به ۳.۲ میلیارد یورو و ۲.۳ میلیارد یورو رسیدند. در اسپانیا، این شرکت مخابراتی بهترین افزایش خالص مشتری خود را از سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ برجسته کرد، در حالی که در برزیل، رشد درآمد ۸.۶ درصد را که بهترین رقم آن از پایان سال ۲۰۲۳ است، برجسته کرد.

اما در آلمان، درآمدها ۲ درصد و EBITDA (درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک) ۶ درصد کاهش یافت. طبیعتاً تلفونیکا با صحبت در مورد افزایش مناسب مشتریان قراردادی تلفن همراه و ریزش پایدار و کاهش سرعت قطع خطوط اعتباری، نگاه مثبتی به اوضاع دارد. اما اظهار نظر این شرکت مبنی بر اینکه «پیشنهادات کابل و فیبر در این سه ماهه جذاب باقی مانده است»، با وجود ۱۵۰۰۰ ضرر خالص پهنای باند ثابت که به گفته این شرکت ناشی از تجارت DSL قدیمی است، کمی توخالی به نظر می‌رسد و مشکل اصلی همچنان از دست دادن قرارداد عمده‌فروشی موبایل با ۱&۱ است، قراردادی که قرار بود در نیمه دوم سال گذشته و تا سال ۲۰۲۵ با مهاجرت مشتریان به وودافون، به ضرر تلفونیکا تمام شود.

همانطور که تلفونیکا می‌گوید، در آلمان «روند کسب‌وکار اصلی دست‌نخورده باقی مانده است، در حالی که تحول کسب‌وکار شرکا موقتاً بر امور مالی تأثیر می‌گذارد.»

جالب خواهد بود که ببینیم وقتی تأثیر ضرر معامله ۱&۱ شروع به کاهش کند، کسب‌وکار آلمان واقعاً چگونه به نظر می‌رسد.

مارک مورترا، رئیس و مدیرعامل تلفونیکا در این خصوص گفت: عملکرد ما در سه‌ماهه دوم مطابق با انتظارات شرکت بود. ما همچنان به ارائه عملکردی پایدار ادامه می‌دهیم و علیرغم پویایی‌های منطقه‌ای متفاوت در یک زمینه اقتصادی نامشخص، انعطاف‌پذیری و ثبات خود را نشان می‌دهیم. ما مجدداً بر پیش‌بینی‌های سالانه و سود سهام خود تأکید می‌کنیم.

تلفونیکا انتظار دارد درآمد گروه را در سال ۲۰۲۵ به طور کلی ۱.۵ درصد و درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) را ۰.۸ درصد افزایش دهد، ارقامی که بر اساس این آخرین آمار، قابل دستیابی به نظر می‌رسند.

مورترا بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت: با نگاه به آینده، انتظار داریم شاهد حرکت خوبی در اروپا و برزیل باشیم. در هیسپام، پس از آخرین اعلامیه‌های فروش اروگوئه و اکوادور در این سه‌ماهه، اقدامات بیشتری برای کاهش حضور ما در منطقه انجام خواهد شد.

اوایل این هفته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه تلفونیکا یک خریدار بالقوه برای کسب‌وکار مکزیکی خود پیدا کرده است و منابع رویترز ادعا کردند که این شرکت در حال انجام مذاکرات اختصاصی با Beyond ONE است.

ناگفته پیداست که عملکرد مالی هیسپام چیز قابل توجهی نبود، به طوری که درآمد و سود هر دو حدود ۳ درصد کاهش یافت.

مورترا معتقد است که با بررسی استراتژیک مداوم که قبل از پایان سال انجام خواهد شد، همه چیز را به خوبی در دست دارد. او بار دیگر این هدف را در اعداد سه ماهه دوم تکرار کرد. واگذاری‌های بیشتر آمریکای لاتین می‌تواند قبل یا بعد از این اعلامیه انجام شود. در هر صورت، تلفونیکا باید در ژانویه کاملاً متفاوت از ابتدای سال جاری به نظر برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.