اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

August 12, 2025
10:15 سه شنبه، 21ام مردادماه 1404
کد خبر: 198935

آفکام آمار شکایات از اپراتورهای مخابراتی انگلیس را منتشر کرد

ICTna.ir – آفکام آمار شکایات مخابراتی انگلیس را منتشر کرد و VMO2 از هوش مصنوعی به خاطر بهبودها تقدیر کرد. TalkTalk پرشکایت‌ترین ارائه‌دهنده‌ی اینترنت پرسرعت در انگلیس است، در حالی که O2، تری و iD Mobile بخش موبایل را در دست دارند. اما VMO2 است که همواره در رتبه‌های پایین و ردیف بچه های خوب قرار دارد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آفکام، رگولاتور مخابرات انگلیس، آخرین آمار خود را در مورد ارائه دهندگان اصلی تلفن ثابت، تلفن همراه، پهنای باند و تلویزیون‌های پولی در بریتانیا منتشر کرده است. این نتایج مربوط به سه ماهه اول سال است و نشان می‌دهد که به طور کلی، این ارقام از سه ماهه چهارم سال گذشته تاکنون ثابت مانده است.

در میان یافته‌های اصلی، TalkTalk با تغییر اندکی نسبت به سه‌ماهه قبل، به عنوان پرشکایت‌ترین ارائه‌دهنده پهنای باند شناخته شده است. در همین حال، Plusnet، یک بازیگر رقیب در زمینه پهنای باند، کمترین شکایات را ایجاد کرده است.

در بخش موبایل، O2 (یک شرکت VMO2)، Three (که اکنون بخشی از VodafoneThree است) و iD Mobile بیشترین شکایت را از ارائه‌دهندگان داشتند. شکایات مشتریان عمدتاً حول نحوه رسیدگی به شکایات آنها در O2 (به طنز)، مشکلات مربوط به صورتحساب، قیمت‌گذاری و هزینه‌ها در Three و مشکلات مربوط به نقص‌ها، خدمات و تأمین در iD Mobile می‌چرخید.

شرکت‌هایی که به نفع مصرف‌کنندگان عمل کردند، EE، Sky Mobile، تسکو موبایل و وودافون بودند.

در مورد تلویزیون‌های پولی، ویرجین مدیا (یکی از شرکت‌های VMO2) ارائه‌دهنده‌ای بود که بیشترین شکایات را ایجاد کرد، عمدتاً در مورد نحوه رسیدگی به شکایات آنها. نکته طنزآمیز این است که این شرکت در زمینه پهنای باند نیز عملکرد خوبی نداشت، زیرا TalkTalk تنها شرکتی بود که شکایات بیشتری نسبت به ویرجین مدیا ایجاد کرده بود.

در همین حال، اسکای و تاک‌تاک کمترین تعداد شکایت را در بین ارائه‌دهندگان تلویزیون پولی ایجاد کردند.

شاید بپرسید چرا این موضوع اهمیت دارد؟ آفکام می‌گوید این به نهاد ناظر کمک می‌کند تا «دلایل نارضایتی مشتریان را بهتر درک کند». اما از آنجایی که آفکام می‌گوید نتایج تغییر چندانی نکرده است، این سوال باقی می‌ماند که آیا ارائه‌دهندگان خدمات بر اساس یافته‌ها اقدام خواهند کرد یا خیر.

جالب اینجاست که VMO2، که در این سه دسته بیشترین سهم را در این زمینه دارد، در ابتدای یافته‌ها تفسیری منتشر کرده است. سخنگوی VMO2 با به اشتراک گذاشتن مقایسه‌ای از سال به سال (برخلاف سه‌ماهه آفکام) ادعا می‌کند که این شرکت در مجموع ۴۲ درصد در شکایات خود بهبود یافته است.

این شرکت اضافه می‌کند: «آمارهای جدیدتر ما تصویر قوی‌تری را ترسیم می‌کنند و به ما اطمینان می‌دهند که استراتژی ما مبنی بر افزایش سرمایه‌گذاری، ساده‌سازی، ارتقای مهارت کارشناسان و حذف نقاط ضعف مداوم، تفاوت واقعی و ملموسی در بهبود تجربه مشتریان با ما ایجاد می‌کند. ما به پیشرفت ادامه خواهیم داد و این را برای همیشه درست خواهیم کرد.»

ظاهراً نگران از پیامدهای نتایج آفکام، وبلاگی با نام لوتز شولر، مدیرعامل VMO2، منتشر شده است که در آن توضیح می‌دهد چگونه تمرکز این شرکت بر خدمات مشتری نتیجه داده است. اگرچه در این وبلاگ به لزوم انجام کارهای بیشتر اشاره شده است.

این وبلاگ برخی از همان داده‌هایی را که سخنگوی شرکت به اشتراک گذاشته است، تکرار می‌کند و می‌افزاید: «ما هرگز شکایات را به طور کامل ریشه‌کن نخواهیم کرد، اما پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و به مشتریان اطمینان می‌دهیم که وقتی لازم است در مورد مشکلی با ما صحبت کنند، آن را در اسرع وقت و به طور کارآمد حل خواهیم کرد. به همین دلیل است که بسیاری از تغییراتی که ما ایجاد کرده‌ایم با هدف بهبود حل و فصل اولیه مشکل انجام شده است که در شش ماه گذشته ۸ درصد افزایش یافته است.»

شولر در ادامه درباره راه‌اندازی ابزار هوش مصنوعی خود، Lumi AI ، در هفته گذشته صحبت می‌کند و ادعا می‌کند که حالا که هوش مصنوعی اینجاست تا به کمک بیاید، همه چیز بهتر خواهد شد. شولر می‌گوید Lumi AI می‌تواند به تعامل مشتری به صورت آنی گوش دهد و نکات مفیدی در مورد چگونگی حل یک مشکل مشابه برای مشتریان در گذشته به کارشناسان ارائه دهد. «آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که ما اکنون ۷۰ درصد از شکایات را در کمتر از ۲۴ ساعت حل می‌کنیم.» پس ربات‌ها به کمک می‌آیند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.