5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

هوش مصنوعی

September 27, 2025
10:54 شنبه، 5ام مهرماه 1404
کد خبر: 202173

اریکسون چت‌بات شبکه خود را با هوش مصنوعی Agentic ارتقا می‌دهد

ICTna.ir – شرکت سوئدی اریکسون، بعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی جهان، ویژگی‌های جدیدی را به NetCloud، راهکار مدیریت WAN بی‌سیم سازمانی خود (WWAN)، اضافه کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، خبر مهم این است که این شرکت آن را به چیزی مجهز کرده است که اریکسون ادعا می‌کند اولین متخصص مجازی هوش مصنوعی عامل‌گرای 5G در صنعت است.

اریکسون در ماه ژانویه یک چت‌بات هوش مصنوعی مولد (GenAI) را به NetCloud اضافه کرد و آن را دستیار NetCloud مبتنی بر هوش مصنوعی (ANA) نامید. این نسخه بهبود یافته، آن را از یک ابزار مبتنی بر کاربر به ابزاری تبدیل می‌کند که می‌تواند گردش‌های کاری پیچیده‌تری را مدیریت کند و می‌تواند، با دستور مدیر، تصمیم‌گیری خودکار را به سطح بالاتری ببرد.

ANA در نهایت شامل مجموعه‌ای از عامل‌های متخصص هوش مصنوعی خواهد بود که اریکسون قصد دارد آن‌ها را به صورت مرحله‌ای منتشر کند. اولین عامل، یک عامل عیب‌یابی است که در سه‌ماهه چهارم سال عرضه خواهد شد و پس از آن در سال ۲۰۲۶، عامل‌هایی متناسب با وظایف پیکربندی، استقرار و سیاست‌گذاری ارائه خواهند شد.

ANA همچنین می‌تواند بینش عمیق‌تری در مورد عملکرد شبکه ارائه دهد و آنها را به صورت نمودارهای پویا برای نمایش روندهای شبکه و تجسم نتایج پرس‌وجوهای پیچیده شامل نقاط داده متعدد ارائه دهد. اگر طبق برنامه عمل کند، باید بار مدیران شبکه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

پانکاج مالهوترا، رئیس بخش WWAN و امنیت در راهکارهای بی‌سیم سازمانی اریکسون، گفت: «با معرفی هوش مصنوعی عامل‌گرا به NetCloud، ما به شرکت‌ها این امکان را می‌دهیم که استقرار و عملیات را ساده‌سازی کنند و در عین حال قابلیت اطمینان، عملکرد و تجربه کاربری را بهبود بخشند. مهم‌تر از آن، این امر پایه و اساس چشم‌انداز ما از شبکه‌های سازمانی کاملاً مستقل و خودبهینه‌ساز 5G را بنا می‌نهد که می‌توانند نسل بعدی نوآوری سازمانی را تقویت کنند.»

اگر به صورت جداگانه به موضوع نگاه کنیم، اضافه شدن هوش مصنوعی عامل‌محور ممکن است بیشتر یک ارتقای تکراری و البته خوشایند برای ANA به نظر برسد تا چیزی انقلابی. با این حال، وقتی در کنار دیگر تغییرات پیش رو در NetCloud در نظر گرفته شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اریکسون اعلام کرد که از سه‌ماهه چهارم، NetCloud از راهکارهای شبکه خصوصی 5G خود پشتیبانی خواهد کرد و قول می‌دهد که ارائه WWAN خود را از یک راهکار دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) مجلل برای مشتریان شرکتی به چیزی بسیار توانمندتر تبدیل کند.

این نشان دهنده جهشی بزرگ در پیچیدگی از دیدگاه یک مدیر شبکه است، جایی که فناوری جدید هوش مصنوعی عامل‌محور واقعاً باید بدرخشد، برخی از این وظایف مدیریتی را ساده و برخی دیگر را خودکار کند، و به طور کلی شبکه‌های سلولی خصوصی را به چشم‌اندازی کمتر دلهره‌آور تبدیل کند.

اریکسون ادعا می‌کند که مستقیماً موانع مهم پذیرش 5G خصوصی را برطرف می‌کند. مانیش تیواری، رئیس بخش 5G سازمانی در بخش راهکارهای بی‌سیم سازمانی اریکسون، گفت: «با ادغام 5G خصوصی اریکسون در پلتفرم NetCloud، ما گامی بزرگ در جهت هوشمندتر، ساده‌تر و تطبیق‌پذیرتر کردن اتصال سازمانی برمی‌داریم. با تکیه بر پایه‌های قدرتمند هوش مصنوعی، مدیریت یکپارچه چرخه عمر و توانایی مقیاس‌پذیری ایمن در سایت‌های مختلف، ما انعطاف‌پذیری لازم را برای تسریع بیشتر تحول دیجیتال در صنایع مختلف فراهم می‌کنیم.»

«این موضوع چیزی بیش از اتصال است: این موضوع در مورد فراهم کردن زیرساخت حیاتی کسب‌وکار برای شرکت‌ها است تا بتوانند سیستم‌های فناوری اطلاعات و عملیات عملیاتی خود را با اطمینان اجرا کنند و موج بعدی نوآوری را برای کسب‌وکار خود رقم بزنند.»

می‌توان گفت که در نیمه دوم سال جاری، در بحبوحه درخواست‌های فزاینده برای اثبات ارزش عملی این فناوری – که صدها میلیارد سرمایه را به خود جذب کرده و انرژی هنگفتی را برای توسعه خود مصرف کرده است – تا حدی از هیاهوی تبلیغاتی هوش مصنوعی کاسته شده است.

به همین دلیل، خیلی راحت می‌توان این پیشرفت را به عنوان یک تبلیغ بیشتر نادیده گرفت، در حالی که در واقعیت، این اریکسون است که هوش مصنوعی عامل‌محور را در معرض آزمایش نهایی قرار می‌دهد و به طور بالقوه پاداش قابل توجهی را به دست می‌آورد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.