رگولاتوری

رگولیشن

October 12, 2025
10:20 یکشنبه، 20ام مهرماه 1404
کد خبر: 203607

کیفیت خدمات ارتباطی در انتظار تعیین تکلیف تعرفه‌ها

منبع: ایسنا

وزارت ارتباطات اعلام کرده که با هرگونه افزایش نامتعارف قیمت‌ها که موجب فشار بر مردم شود، مخالف است و چنین اقداماتی را تأیید نمی‌کند؛ در این بین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داده که اپراتورها به‌شدت پیگیر این موضوع هستند، اما هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته و میان دولت و اپراتورها در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد.

پاییز دو سال قبل اپراتورهای ارتباطی با قبول شروطی مانند افزایش ۳۰ درصدی کیفیت اینترنت و تعداد سایت‌های نسل پنجم اینترنت از سوی رگولاتوری، حدود ۳۴ درصد تعرفه بسته‌های اینترنتی را افزایش دادند. در آن زمان تأکید شد که این تعرفه‌ها متعلق به سال ۱۳۹۶ بوده و طی سالها تغییر قیمتی رخ نداده است.

حال با وجود شروط مطرح شده از سوی وزارت ارتباطات در افزایش تعرفه قبلی، همچنان درخواست افزایش تعرفه‌ها از سوی اپراتورهای ارتباطی وجود دارد به طوری که اردیبهشت امسال در نامه‌ای به وزارت ارتباطات خواستار افزایش ۷۵ درصدی تعرفه‌ها شدند و مطرح کردند تامین منابع مالی مورد نیاز جهت حفظ و ارتقاء شبکه و کیفیت دسترسی مشترکین به خدمات ارتباطی در شرایط اقتصادی حاکم بر کسب‌ و کار، اپراتورهای ارتباطی را با چالش‌ها و مخاطرات اساسی روبرو کرده و بازگشت توازن به این فضا مستلزم بازنگری در قیمت‌گذاری خدمات به ویژه سرویس اینترنت به عنوان یکی از اصلی‌ترین جریان‌های درآمدی اپراتورها است.

اما در پی انتشار این نامه رئیس رگولاتوری اعلام کرد هرگونه افزایش خودسرانه‌ تعرفه بدون طی روال قانونی مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات قطعا پذیرفته نیست و با متخلفان برخورد عبرت‌آموز خواهد شد.

وی تأکید کرد به دلیل استفاده از اینترنت در زندگی روزمره مردم توجه به معیشت و عدم تحمیل هزینه‌های نامتعارف به آنها مبنای هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه خواهد بود.

در این راستا، اخیرا حمید فتاحی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره آخرین وضعیت تغییر تعرفه‌ها توضیح داده است: اپرتورها به شدت پیگیر این موضوع هستند و مکاتبات و مراجعاتشان به نهادهای مثال مانند رگولاتوری درحال پیگیری است.

وی افزود: هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده و اختلاف نظر در این زمینه بین دولت و اپراتورها وجود دارد.

در پایان تابستان امسال وزیر ارتباطات نیز تأکید کرده بود با هرگونه افزایش نامتعارف که به هزینه‌های مردم اضافه کند، موافق نیستند و آن را مورد قبول نمی‌دانند و در عین حال افزایش خودسرانه قیمت‌ها را تایید نمی‌کنند.

به گفته وی نزدیک به ۶۵ درصد تامین تجهیزات حوزه ارتباطات ارزی است و هزینه‌های جاری هم افزایش پیدا کرده، بنابراین اپراتورها درخواست‌هایی را به صورت جدی هم دنبال می‌کنند و تاکید دارند که تعرفه‌ها باعث شده امکان توسعه در بخش فراهم نباشد و کیفیت متناسب با مصرفی و درخواستی که در کشور وجود دارد، پیش نرفته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.