پاسخ مجلس به برقراری بیمه رانندگان پلتفرمی
برقراری بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان در طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حملونقل بار و مسافر بینشهری در کمیسیون عمران مجلس در حال بررسی است؛ طبق این طرح، تمامی رانندگان از جمله رانندگان سکوهای مجازی ملزم هستند بیمه شوند و از خدمات بیمهای استفاده کنند اما تکلیف نهایی این طرح در کمیسیون عمران هنوز مشخص نشده است و معلوم نیست دستخوش چه تغییراتی شود.
طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی رانندگان حملونقل بار و مسافر بین شهری چهار تبصره به قانون بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بینشهری مصوب ۱۳۷۹/۲/۱۸ اضافه میکند.
بر اساس این طرح، شرکتهای حملونقل کالا و مسافر و باربریها، صاحبان سکوهای مجازی حملونقل بار مسافر مکلفند ۲.۵درصد کرایه حمل مندرج در بارنامه، ۴درصد صورت وضعیت مسافر بینشهری و ۵درصد از هزینه سفر بابت کلیه سفرهای درون شهری از طریق سکوهای مجازی حملونقل درون شهری را اعمال و آن را به صورت مسقتیم به حساب اختصاصی سازمان تامین اجتماعی واریز کنند.
طبق این طرح، کلیه رانندگان مشمول با پرداخت حق بیمه معادل ۱۳.۵درصد دستمزد از کلیه مزایای تامین اجتماعی از قبیل حقوق و حمایتهای بازنشستگی، از کارافتادگی و حوادث ناشی از کار، مستمری بازماندگان و بیمه درمان تامین اجتماغی برخوردار میشوند.
وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور)، وزارت کشور و صاحبان سکوهای مجازی حملونقل کالا و مسافر مکلف هستند فهرست رانندگان و رانندگان مشمول (با تعیین و لحاظ حداقل فعالیت و کارکرد) را به صورت برخط گزارش دهند و یک درگاه مشترک به منظور پرداخت مستقیم حق بیمه به حساب اختصاصی نزد سازمان تامین اجتماعی ایجاد کنند.
در این طرح، سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است عملکرد تعداد بیمهشدگان، منابع و مصارف بیمهای اجرای این قانون را به صورت برخط و ماهانه به دستگاههای ذیربط ارائه دهد. همچنین نسبت به پوشش کلیه رانندگان مشمول این قانون و متناسبسازی درصد حق بیمههای مقرر با مصارف بیمهای بیمهشدگان جاری اقدام کند. همچنین بیمه متقاضیان جدید را نیز با همکاری دستگاه اجرایی ذیربط پوشش دهد. در صورت درخواست راننده برای برخورداری از شرایط بازنشستگی، تامین اجتماعی باید با احراز شرایط بازنشستگی نسبت به برقراری حقوق بازنشستگی اقدام کند.
طرحی برای جایگزین کردن با ماده ۲۸ برنامه هفتم پیشرفت
مهدی قاسمی کارشناس مرکزپژوهشها درباره این طرح و با اشاره به نهایی نشدن آن گفت: این طرح، پیشنهاد کمیسیون عمران است و کمیسیون هنوز درباره جزئیات ارائه بیمه اجتماعی به رانندگان سکوهای مجازی،به جمعبندی نرسیده و بحث این است که آیا ظرفیت بند (چ) ماده ۲۸ برنامه هفتم پیشرفت برای بیمه نمودن این رانندگان کافی است یا خیر؟ چون در این بند از برنامه هفتم ارائهدهندگان خدمات حملونقل بار و مسافر که از طریق سکو(پلتفرم)های مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه نمودن خود نزد سازمان تامین اجتماعی هستند.
او درباره علت ارائه این طرح به مجلس گفت: بر اساس بند خ ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت قرار بر این شده بود که بخشی از معافیت بیمه رانندگان به صورت پلکانی و بر اساس دهکبندی حذف شود؛ از طرف دیگر از ابتدای سال، دستمزدها افزایش پیدا کرد و مبلغ بیمه رانندگان نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد. در گذشته رانندگان با مشارکت ۱۳.۵ درصدی میتوانستند بیمه شوند اما به دلیل عدم پرداخت سهم. ۱۳.۵ درصدی از سوی دولت، تامین اجتماعی رانندگان جدید رابا نرخ حق بیمه کامل یعنی ۲۷ درصد بیمه نموده است. رانندگان به این تبعیض نیز اعتراض داشتند. به همین دلیل کمیسیون عمران این طرح را پیشنهاد داد؛ تا با افزایش مبلغ بارنامه حملونقل کالا و صورت وضعیت حمل و نقل مسافر محلی برای تامین ۱۳.۵ درصد باقیمانده ایجاد شود و رانندگان تنها با پرداخت همان ۱۳.۵ درصد بتوانند از خدمات بیمه ای استفاده کنند.
قاسمی ادامه داد: کلیات این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و قرار شد با رفع ابهام از جزئیات دوباره در صحن مطرح شود. بحث در رابطه با موضوع بیمه رانندگان سکوهای مجازی همچنان ادامهدار است درباره آن تصمیمگیری شود. در این طرح آمده است که درصدی از کرایه برای بیمه پرداخت خواهد شد اما اینکه چه درصدی از کرایه برای بیمه شدن کفایت میکند به این بستگی دارد که راننده سکوی مجازی چه میزان از این محل درامد دارد.
این کارشناس مرکز پژوهشها درباره ابهامی که درباره این طرح وجود دارد گفت: مهمترین سوال این است که چه کسی راننده فعال در نظر گرفته شود. اینکه چه معیاری برای فعال درنظر گرفتن راننده باید لحاظ شود محل بحث است لذا در مورد تعداد رانندگان اختلاف نظر وجود دارد و هنوز روی این اختلاف ها توافقی صورت نگرفته است. با این حال ملجس شورای اسلامی اصرار دارد که این موضوع به زودی به جمعبندی برسد.