اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 7, 2025
16:03 یکشنبه، 16ام آذرماه 1404
کد خبر: 207779

علت اصلی اختلالات آنتن‌دهی و اینترنت مشخص شد

منبع: ایسنا

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال غرب اعلام کرد: علت اصلی اختلالات آنتن‌دهی و اینترنت، قطعی‌های مکرر و طولانی برق است که در برخی مناطق روزانه تا چهار ساعت ادامه دارد و موجب فرسودگی و خرابی باتری‌های سایت‌ها شده است.

محمد اربابی اصفهانی در نشست تخصصی بررسی راهکارهای پایداری سایت‌های ارتباطی در شرایط ناپایداری شبکه برق که با حضور شرکت توانیر، شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه در استان‌های قزوین و زنجان در اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال غرب برگزار شد، با اشاره به نقش وزارت نیرو در تأمین برق پایدار، گفت: علت اصلی اختلالات آنتن‌دهی و اینترنت، قطعی‌های مکرر و طولانی برق است که در برخی مناطق روزانه تا چهار ساعت ادامه دارد و موجب فرسودگی و خرابی باتری‌های سایت‌ها شده است.

وی افزود: باتری‌های پشتیبان تنها برای پوشش قطعی‌های لحظه‌ای و کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند و کارکرد اصلی آن‌ها حفاظت از تجهیزات در برابر نوسانات و جلوگیری از اختلال کوتاه‌مدت است؛ نه تأمین انرژی در دوره‌های طولانی خاموشی. تداوم این وضعیت، شبکه ارتباطی را فراتر از ظرفیت طراحی تحت فشار قرار می‌دهد.

مدیرکل منطقه شمال‌غرب با تأکید بر ضرورت نصب کنتورهای هوشمند در سایت‌های اپراتورها بعنوان یکی از راهکارهای پایداری آنها گفت: پایش برخط مصرف و مدیریت نوسانات برق یکی از ارکان اصلی جلوگیری از ناپایداری شبکه است و تجهیز سایت‌ها به کنتور هوشمند می‌تواند نقش مهمی در ارتقای پایداری ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه برخی مراکز به دلیل حساسیت عملیاتی از قطع برق معاف هستند، افزود: اپراتورها موظف شدند برای استفاده از برق بدون وقفه واحدهای صنعتی و تولیدی مجاور، رایزنی‌های لازم را انجام دهند. با توجه به اینکه بسیاری از کارخانه‌های صنایع غذایی به دلیل حساسیت مواد اولیه و تداوم فرآیند تولید، به دیزل‌ژنراتورهای قدرتمند مجهز هستند، اپراتورها باید با ارزیابی فاصله سایت‌های خود تا این واحدها، امکان بهره‌گیری از این ظرفیت را بررسی و در صورت امکان با هماهنگی‌های لازم از آن استفاده کنند.

براساس اعلام رگولاتوری، اربابی رسیدگی به مشکلات باتری و تجهیزات پشتیبان سایت‌های روستایی اپراتور همراه اول در تعامل با شرکت مخابرات ایران، ارسال درخواست افزایش سهمیه سوخت دیزل ژنراتورها در زمان بحران به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و تامین و رفع مشکل باتری پشتیبان در برخی کافوهای نوری شرکت مخابرات ایران را از مصوبات این نشست عنوان کرد.

وی تاکید کرد: نشست دیگری با حضور نمایندگان اپراتورها و شرکت برق در روزهای آینده در استان گیلان برگزار می شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم در آن استان نیز انجام شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.