باندپهن

باندپهن ثابت

December 9, 2025
15:57 سه شنبه، 18ام آذرماه 1404
کد خبر: 207972

حداکثر زمان قطعی تلفن در طرح برگردان، ۲۴ ساعت است

منبع: پیوست

شرایط و الزامات برگردان شبکه مخابرات از سیم مسی به فیبر نوری اعلام شد که براساس آن حداکثر زمانی که تلفن ثابت مشترکان در این طرح ممکن است قطع شود، ۲۴ است.

مصوبه شماره ۱ جلسه ۳۶۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دستورالعمل تعیین الزامات و شرایط برگردان شبکه شرکت مخابرات ایران را تعیین کرد که براساس آن قطعی سرویس تلفن ثابت مشترکان در زمان برگردان نباید بیش از ۲۴ ساعت شود. هرچند مخابرات می‌گوید این طرح را به گونه‌ای اجرا می‌کند که اگر مشترکان به هنگام مرحله نهایی برگردان در منزل حاضر باشند، هیچ قطعی‌ای رخ نخواهد داد.

در این مصوبه آمده است که شرکت مخابرات موظف است حداقل سه ماه قبل از اجرای برگردان در هر منطقه، این موضوع را از طریق پیامک، نصب پلاکارد، بنر و … به مشترکین اعلام کند. این اطلاع‌رسانی، حداقل دو هفته قبل از انجام طرح، مجددا انجام می‌شود.

حفظ شماره تلفن ثابت مشترکان، یکی دیگر از موارد مورد تاکید مصوبه رگولاتوری است.

اجرای برگردان برای کدهای سه رقمی اضطراری ملی باید بدون ایجاد اختلال در عملکرد و قطعی خدمت آن مرکز و برای کدهای خدماتی سه رقمی عمومی ملی و شماره‌های مراکز مهم در حداقل زمان ممکن و در بازه زمانی ۲ تا ۵ صبح، انجام شود.

برگردان، اتصال و برقراری ارتباط مشترک با تاکید بر تداوم خدمت صوت یا داده ارائه شده قبل از برگردان، باید بدون تحمیل هر‌گونه هزینه سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری به مشترک انجام شود.

مشترک می‌تواند به صورت مستقل تنها از سرویس تلفن ثابت یا اینترنت استفاده کند و الزامی به استفاده از هر دو سرویس نیست و برای استفاده از تلفن ثابت، موظف به خرید بسته اینترنتی نیست. همچنین اگر مشترکی پیش از اجرای برگردان، سرویسی از مخابرات دریافت می‌کرده، تا پایان مدت قرارداد خود، با همان تعرفه قبلی، سرویس می‌گیرد.

در مصوبه شماره ۱ جلسه ۲۶۴ آمده است که شرکت مخابرات باید زمان‌بندی و اجرای یک‌ساله برنامه برگردان را به رگولاتوری و سایر دارندگان پروانه اعلام کند. همچنین شروع برگردان در سال‌ها بعد منوط به اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات مبنی بر رعایت تعهدات سال قبل است. شرکت مخابرات موظف است حداقل سه ماه قبل از اجرای برگردان در هر منطقه، این موضوع را به رگولاتوری، سایر دارندگان پروانه اعلام کند.

در این مصوبه به خدمات عمده‌فروشی نیز اشاره شده و آمده است که پس از اعلام شرکت مخابرات برای انجام برگردان در یک منطقه، سایر دارندگان پروانه حداکثر یک ماه فرصت دارند درخواست دریافت خدمات را به مخابرات ارائه کنند و پس از آن مخابرات نیز حداکثر یک ماه زمان دارد تا قرارداد عمده‌فروشی را با این شرکت‌ها امضا کند. دارندگان پروانه‌ای که قرارداد جاری با مشترک دارند، در اولویت عقد قرارداد با مخابرات قرار می‌گیرند.

همچنین اگر مشترکی درخواست دریافت سرویس از یکی از اپراتورهای دیگر داشته باشد، مخابرات موظف است با آن اپراتور، قرارداد عمده‌فروشی امضا کند.

پس از طی تمامی این مراحل، فرایند برگردان می‌تواند آغاز شود. در این مرحله نیز مخابرات باید با راه‌اندازی سامانه‌ای، امکان دسترسی آنلاین رگولاتوری را فراهم کند.

اجرای طرح برگردان از آبان ماه امسال به صورت رسمی آغاز شده و مدیرعامل مخابرات ایران وعده داده است تا پایان شهریور ماه سال آینده (۱۴۰۵) تمامی مراکز استان‌ها به فیبر نوری شرکت مخابرات ایران متصل خواهند شد. هرچند برخی مراکز استان‌ها مانند شیراز تا پایان سال جاری، کامل می‌شوند و برخی شهرها مانند تهران ممکن است تا پایان سال آینده کار برگردان‌شان طول بکشد.

متن مصوبه دستورالعمل تعیین الزامات و شرایط برگردان شبکه شرکت مخابرات

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.