بانکداری و پرداخت الکترونیک

January 28, 2010
13:58 پنجشنبه، 8ام بهمنماه 1388
کد خبر: 25558

مدیرعامل بانک ملی: بخش عمده مشکلات شتاب مربوط به مخابرات است

توافقنامه سطح خدمات بین سیستم بانکی و مخابرات (ASL) که قرار بود به زودی امضا شود، در همان نقطه اولیه قرار دارد و هنوز تعرفه آن از سوی مخابرات به شبکه بانکی ابلاغ نشده است؛ در همین حال مدیر عامل بانک ملی نیز ضمن تشریح مشکلات شبکه شتاب، بخش عمده این ضعف‌ها را مربوط به مخابرات دانست.


محمودرضا خاوری، مدیر عامل بانک ملی ایران، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد به بررسی مشکلات سامانه شتاب پرداخت و عنوان کرد: «مشکل اصلی قطعی‌های شبکه شتاب مربوط به مخابرات است.»
وی افزود: البته بانک‌ها چاره‌ای جز کنار آمدن با این مساله ندارند و در هر حال بخش عمده مشکلات مربوط به شتاب بر عهده مخابرات است.
خاوری عنوان کرد: «بانک‌ها اقداماتی را برای کاهش قطعی شبکه شتاب انجام داده‌اند؛ چرا که آنها خود را متعهد به پاسخگویی به مشتریان می‌دانند، اما این اقدامات باعث نشده تا شتاب از کارآیی لازم برخوردار باشد.»
مدیر عامل بانک ملی در ادامه تاکید کرد: «بانک‌ها از ظرفیت‌های لازم برای اجرای قانون پولشویی برخوردارند.»
وی در پاسخ به این سوال که بروز اشکال در سیستم شتاب حین اجرای قانون مبارزه با پولشویی سبب دفع مشتریان بانکی نمی‌شود، اظهار داشت: «بانک‌ها خود را ملزم به پاسخگویی به مشتریان می‌دانند.»
خاوری با اشاره به سهم بانک‌ها در توسعه بانکداری الکترونیک معتقد است:«ضمن فراهم کردن مقدمات کار باید اجازه داده شود بانک‌ها در خصوص توسعه بانکداری الکترونیک مستقل عمل کنند که در این صورت نتیجه مطلوب‌تری را به‌دست خواهند آورد.»
مدیر عامل بانک ملی ضمن تاکید بر لزوم استقرار نرم افزار جامع کربنکینگ در توسعه بانکداری الکترونیک خاطرنشان ساخت: «برای اجرای کامل کربنکینگ باید تمام نرم‌افزار‌ها و برنامه‌هایی که جزیره‌ای عمل می‌کنند، هماهنگ شوند.»
علیرضا لگزایی، معاون توسعه و فناوری بانک ملت، در گفت‌وگو با بانکداری الکترونیک، گفت: «توافقنامه سطح خدمات بین سیستم بانکی و مخابرات (ASL) که قرار بود به زودی امضا شود،در همان نقطه اولیه قرار دارد و هنوز تعرفه آن از سوی مخابرات به شبکه بانکی ابلاغ نشده است.»
لگزایی اظهار داشت: «ابتدا باید زمینه ارائه خدمات توسط مخابرات فراهم شود که به نظر می رسد فراهم است و دیگر اینکه شرکت مخابرات نیازمند یک تعرفه است که اگر تعرفه را نهایی کنند، زمینه برای امضای تفاهمنامه فراهم می‌شود.»این عضو کارگروه بانکداری الکترونیک تاکید کرد: «خواسته‌های بانک‌ها مشخص است و مخابرات باید هزینه‌ها را تعیین کرده و تعرفه را ارائه دهد.»
معاون توسعه و فناوری بانک ملت با بیان اینکه یکی از دلایل نارضایتی برخی بانک‌ها از سرویس مخابرات این است که توافقنامه سطح خدمات (ASL) وجود ندارد، گفت: «مخابرات به دلیل نبودن تعرفه، بانک‌ها را به چشم یک مشترک خانگی می‌بیند.»
در همین حال مهران شریفی، مدیر کل اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، قطعی شتاب و مشکلات مردم در استفاده از خودپردازها را با مشکلات نرم‌افزاری بانک‌ها بی‌ارتباط ندانست.
همچنین کارشناسان برخی از مشکلات شتاب را به مسائل نرم‌افزاری مرتبط می‌دانند و معتقدند برنامه نرم‌افزاری که بانک مرکزی خریداری کرده و بانک‌ها نرم‌افزار خود را با آن انطباق داده‌اند، از کیفیت لازم برخوردار نیست.
بنابراین گزارش، مشکلات شبکه شتاب در سه مورد قابل تفکیک است: مشکلات ناشی از زیر ساخت‌های مخابراتی، سیاست‌گذاری و اجرا.
کارشناسان اعتقاد دارند، در صورت آماده بودن زیرساخت‌های مخابراتی شبکه بانکی باید فرهنگ استفاده از pos را در میان اقشار مختلف مردم گسترش دهد، در غیر این صورت مشکلات همچنان وجود خواهد داشت.
علاوه بر این راه‌اندازی مخابرات مختص بانکداری الکترونیک نیز از راهکار‌هایی است که برای کاهش ضعف شبکه شتاب پیشنهاد شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.