دولت الکترونیک

November 4, 2005
13:17 جمعه، 13ام آبانماه 1384
کد خبر: 2998

اوراکل نرم‌افزار بانک اطلاعاتی مجانی عرضه کرد



سرویس خبر شبکه آنلاینشرکت اوراکل در اقدامی قافلگیرانه یک نسخه مجانی از نرم‌افزار بانک اطلاعاتی ORACLE 10g با نام Express Edition منتشر کرد.






روز سه‌شنبه شرکت اوراکل صنعت نرم‌افزار جهان را غافلگیر کرد و با صدور اطلاعیه‌ای انتشار مجانی نسخه Express از نرم‌افزار مشهور و محبوب ORACLE 10g را اعلام و طلسم گران قیمت بودن این نرم‌افزار را شکست.


نسخه Express از نرم‌افزار ORACLE 10g دارای محدودیت‌هایی است. از جمله تنها روی سرورهایی کار می‌کند که یک پردازنده دارند و فقط از 4 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی روی هارددیسک و یک گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند.


گرچه محدودیت‌های نسخه Express مانع از به‌کارگیری آن در محیط‌ها و سایت‌های بزرگ می‌شود اما این مشخصات برای راه‌اندازی سایت‌های کوچک و متوسط و نیز مصرف برنامه‌نویسان شرکت‌های نرم‌افزاری کافی به نظر می‌رسد.


نسخه بتای Express Edition از این نشانی قابل دریافت است.

نرم‌افزار بانک اطلاعاتی اوراکل قدرتمند‌ترین سیستم در نوع خود به شمار می‌رود و زیرساخت نرم‌افزاری بسیار از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دنیا همچون ساختار دولت الکترونیک برخی از کشورهای جهان بر مبنای آن بنا شده است. اما معماری و اینترفیس دشوار این نرم‌افزار تاکنون مانع از رویکرد عمده برنامه‌نویسان رده متوسط به سمت آن شده است.


به نظر می‌رسد اوراکل قصد دارد با این اقدام چهره مهربان‌تر و کاربرپسندتری از خود ارائه دهد و جایگاه خود را در بازارهایی که نرم افزار SQL Server مایکروسافت و برنامه اپن سورس MySQL حرف اول را می‌زنند تقویت کند.


اقدام اوراکل از سوی بسیاری از محافل اپن سورسی جهان حرکتی در جهت تضعیف جنبش اپن سورس در بازار نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی ارزیابی شده است. محافل اپن سورسی معتقدند که اوراکل قصد دارد با این کار نرم‌افزار MySQL ، محبوب‌ترین بانک اطلاعاتی در صنعت اپن سورس را به زمین بزند.


نرم‌افزار MySQL‌ یکی از ارکان پلاتفرم نرم‌افزاری ترکیبی موسوم به LAMP است که از این بانک اطلاعاتی به همراه سیستم‌عامل لینوکس، آپاچی و PHP تشکیل شده است.


برخی صاحب‌نظران می‌گویند شرکت اوراکل با این فرض که بخش عمده‌ای از رویکرد کاربران سراسر دنیا به نرم‌افزارهای اپن سورس ناشی از توجه آنان به مقوله قیمت پایین این نرم‌افزارهاست و مساله باز بودن کد منبع آنها برایشان اهیمت کمتری دارد، نرم‌افزار ORACLE 10g Express Edition را رایگان کرده است ولی از بازکردن سورس کد آن اجتناب کرده است تا کسب‌وکار غیر اپن سورسی خود را کماکان پررونق نگه دارد.


سخنگوی MySQL در واکنش به این خبر گفت: بیشتر کاربران از نرم‌افزارها و نسخه‌هایی که دارای محدودیت هستند خوششان نمی‌آید و دنبال نرم‌افزارهای Full Edition مانند نسخه پنجم بانک اطلاعاتی MySQL هستند.


همچنین پاول بیچ، یک مدیر پروژه اپن سورسی Firebird در این زمینه گفت: نسخه Express اوراکل قابل رقابت با نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی اپن سورسی همچون Firebird و PostgreSQL نیست.


یک برنامه‌نویس علاقه‌مند به PostgreSQL در گفتگو با رسانه ZDNet به کاربران صنعت اپن سورس هشدار داد که گول اوراکل را نخورند زیرا نسخه 8.1 برنامه PostgreSQL که تا چند روز دیگر به بازار می‌آید قادر است چندین گیگا بایت و حداکثر 8 پردازنده را پشتیبانی کند.


گروهی از ناظران با یادآوری وجود شبکه عظیم بین‌المللی فروش نرم‌افزار اوراکل، نسبت به دست‌کم گرفتن قدرت بخش بازاریابی شرکت اوراکل از سوی کاربران اپن سورس هشدار دادند و خواستار تقویت بازار نرم‌افزارهای اپن سورس در عرصه بانک‌های اطلاعاتی شدند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.