بر اساس پژوهش جدیدی از Compuware، اکوسیستم اپلیکیشن موبایل به این زودیها آماده سقوط نیست. این مطالعه نشان میدهد که اغلب کاربران تلفنهای هوشمند (۸۵ درصد آنها) هنوز هم اپلیکیشنهای موبایل را به نسخههای موبایلی وبسایتها ترجیح میدهند. ۵۵ درصد از کاربران معتقدند کار با اپلیکیشنها راحتتر است و ۴۸ درصد آنان نیز میگویند اپها سریعتر هستند. همچنین ۴۰ درصد از کاربران گشتن در اپلیکیشنها را آسانتر است از نسخه وب سایتها میدانند.
به گزارش وبلاگینا به نقل از techcrunch البته این اطلاعات تکاندهنده نیست اما آنچه که جالب است این است که تحمل کاربران در برابر مشکلات موجود در این اپلیکیشنها خیلی کم است. بنا بر این گزارش ۷۹ درصد آنها پس از دیدن ایراد در یک اپلیکیشن فقط یک یا دو بار دیگر آن را امتحان میکنند. جالب اینجاست که فقط ۱۶ درصد کاربران گفتهاند که چنین اپلیکیشنهایی را بیش از دوبار آزمایش میکنند. همین درصد کم دلیلی کافی است تا شرکتها پیش از ارائه یک اپلیکیشن وحشتزده باشند.
امروزه کاربران بیشتری با مشکلات اپلیکیشنها مواجه هستند. Compuware میگوید ۶۲ درصد کاربران با کِرش یا فریز شدن یا یک خطای دیگر در اپلیکیشنها مواجه بودهاند. ۴۷ درصد دیگر هم با مشکل اجرای اولیه کند اپلیکیشنهایشان روبرو بودهاند. همچنین ۴۰ درصد هم گفتهاند اپلیکیشنهایی داشتهاند که اصلا شروع به کار هم نکردهاند. Compuware برای دستیابی به این اطلاعات مطالعه را به شرکت Equation Reach سفارش داد و این شرکت روی ۳۵۳۴ کاربر که در ۶ ماه گذشته از تبلت یا تلفنهوشمند و با اتصال به اینترنت استفاده کرده بودند، در سراسر ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، آلمان، هند و ژاپن به مطالعه پرداخت.
این مطالعه در ماه اکتبر سال گذشته انجام شده است؛ درست زمانی که شرکت آماری Flurry جزئیاتی در رابطه با ارتباط کاربران با اپلیکیشنها ارائه کرد. در آن زمان، Flurry گزارش کرده بود که میانگین فراوانی استفاده از دستهبندیهای اپلیکیشنهای موبایل در طول هفته از ۶.۷ در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۳.۷ کاهش یافته است. مشکل این است که کاربران در حال حاضر باید زمانشان را تنظیم کنند تا بتوانند به تعداد روزافزون اپلیکیشنها برسند.
با توجه به این نتیجه گیری، Nielsen بهار گذشته گزارش کرد که به طور میانگین هر کاربر ۴۱ اپلیکیشن روی تلفنهوشمند خود دارد که این عدد از ۳۲ اپلیکیشن که در گزارش سال ۲۰۱۱ آمده بود ۲۸ درصد بیشتر است.
در این میان، تعداد فروشگاههای اپلیکیشن هم بی وقفه زیاد شده است. اپ استور اپل ۸۰۰۰۰۰ اپلیکیشن و فروشگاه اندروید ۷۵۰۰۰۰ اپلیکیشن دارند. ظاهرا کاربران هم این روزها تمایلشان به اپلیکیشنهایی که منتشرکنندههایشان شناخته شده هستند بیشتر شده است. در چنین وضعیتی دستیابی به موفقیت برای تازهواردان به این حیطه بسیار مشکل خواهد بود و همه شرایط در حال حاضر برضد اپلیکیشنهای جدیدی است که هنوز وارد بازار هم نشدهاند.
در سال ۲۰۱۱ میلادی، کاربران حدود یک چهارم اپلیکیشنها را دانلود کرده و پس از یکبار استفاده کنار میگذاشتند. امروزه کاربران با وجود انتخابهای عالی که میتوانند داشته باشند از این بیوفایی به دورند. بر اساس صحبتهای سال گذشته موسس Mobilewalla با USA Today حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد اپلیکیشنها از روی موبایلهای کاربران پاک میشدند. صحبت از این است که برای اینکه تاثیر اولیه خوب باشد فقط یک شانس وجود دارد.
در نهایت اینکه مطالعه Compuware میگوید کاربران انتظار دارند اپلیکیشنها از وبسایتهای موبایلی خیلی سریعتر باشند و زمان بارگذاری میانگین آنها ۲ ثانیه باشد. برنامهنویسها! حالا که مشغول کارید بهتر است آن Splash Screen را هم از بین ببرید.