اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 11, 2013
13:55 پنجشنبه، 22ام فروردینماه 1392
کد خبر: 54333

وایبر، اوو، اسکایپ و یاهومسنجر همگی فقط روی ADSL مخابرات قابل دسترسی هستند!

 

روزنامه هفت صبح: مدتی است دسترسی کاربران اینترنتی به برنامه محبوبی مانند وایبر، اووو، اسکایپ و … قطع شده و کاربران بی شمار این برنامه ها از دلایل این اتفاق بی خبر هستند. 
 
نکته جالب اینجاست که محدودیت دسترسی به این سرویس ها در همه شرکت های عرضه کننده خدمات اینترنتی یکسان نیست. مثلا ممکن است کسی که از سرویس پارس آنلاین استفاده می کند امکان دسترسی به سرویس وایبر را نداشته باشد؛ ولی کاربران اینترنت مخابرات بدون هیچ مشکلی از تمامی این برنامه ها استفاده می کنند.
 
IM over Iran ISPs.jpg
 
 فرضیه اولی که بین کاربران مطرح شده بود این است که برخی شرکت های خصوصی به صورت خودجوش دسترسی کاربران خود به این دست از برنامه ها را قطع کرده اند تا شاید جایگاه خود را در رنکینگ های دولتی بالا ببرند واز امکانات و موقعیت های بیشتری استفاده کنند. 
 
برخی شرکت های خصوصی ارائه دهنده اینترنت پرسرعت اما در گفت و گو با هفت صبح این فرضیه را رد می کنند و ادعا می کنند شرکت مخابرات پورت های دسترسی کاربران به این نوع برنامه ها برای شرکت های خصوصی را بسته و در عوض پورت های خود را باز گذاشته تا کاربران این isp ها به سمت اینترنت پرسرعت مخابرات روی بیاورند.
 
 ادعایی که مسئولان شرکت مخابرات در گفت و گو با خبرنگار ما آن را رد می کنند و شرکت زیرساخت را متولی این امر می دانند. همه این اتفاق ها درحالی است که وزیر ارتباطات بار دیگر وعده داد که «با افزایش پهنای باند و ظرفیت داخلی، در سال 92 قطعی اینترنت نخواهیم داشت. محمدحسن نامی گفته: «قصد داریم با استفاده از بستر فیبر نوری و عبور یک خط بین المللی اینترنت از کشور پهنای باند را افزایش دهیم تاظ رفیت داخلی و سرعت اینترنت افزایش یابد.»
 
مسئولان وزارت ارتباطات قبلا هم از این جنس قول ها به مردم داده بودند. در عین حال چندین بار اینترنت کشور دچار قطعی و اختلال شد. در مقاطعی هم دسترسی به برخی سایت ها مثل گوگل، سرویس جیمیل و یاهو قطع شد. 
 
جدیدترین مشکل کاربران اینترنت داخل کشور هم قطع شدن دسترسی به ابزارهایی مثل وایبر، اوو، اسکایپ و … است. در پرونده امروز در گفت و گو با مسئولان مخابرات، زیرساخت و شرکت های مختلف دنبال یافتن پاسخی برای این اختلا ل جدید و عجیب در سرویس های اینترنت هستیم.
 
ریشه مشکل کجاست؟
 
برای پیدا کردن کلید حل معمای محدودیت دسترسی به برخی سرویس ها با چند شرکت مطرح ارائه دهنده خدمات اینترنتی تماس گرفتیم. شرکت پارس آنلاین یکی از این شرکت هاست که از چند ماه پیش کاربران آن حق دسترسی به سرویس های اوو، اسکایپ، وایبر، واتز اپ ندارند. 
 
مسئولان فنی این شرکت اعلام کردند این مشکل خارج از کنترل شرکت پارس آنلاین و یک اختلال مخابراتی است: «ما در حال مذاکره در این مورد هستیم چون از مخابرات این محدودیت اعمال شده است ولی مشخص نیست چه زمانی این مشکل حل شود.»
 
برای اطلاع بیشتر از ماجرا به عنوان یک کاربر عادی با اپراتور شرکت آسیا تک تماس گرفتیم. اپراتور این شرکت هم مشکلات به وجود آمده را از جانب مخابرات می داند و می گوید این شرکت های خصوصی هیچگونه تغییری در دسترسی پورت های کاربران ایجاد نمی کنند. 
 
اغلب شرکت های معروف مثل شاتل، داتک، آسیاتک، مبین نت و وایمکس ایرانسل هم وضعیت مشابهی دارند. فقط با این تفاوت که در برخی از آنها با استفاده از فیلترشکن امکان دسترسی به سرویس های مورد اشاره وجود دارد. فقط سرویس اینترنت مخابرات است که هیچ محدودیتی برای دسترسی به این سرویس ها ندارد.
 
مخابرات؛ به ما ارتباطی ندارد
 
چه اتفاقی افتاده که دسترسی کاربران شرکت های خصوصی به برنامه های پرطرفدار قطع شده اما کاربران شرکت مخابرات همچنان از آنها می توانند استفاده کنند. آیا پای شرکت مخابرات در میان است؟ در همین رابطه داود زارعیان مدیرکل روابط عمومی مخابرات استان تهران پاسخ می دهد: «ارتباط ما با PAP ها ارتباط فنی و محتوایی نیست و در حد اجاره جا و فضا، سیم مسی و … است. ما با محتوا و حجم ارائه شده به این شرکت ها کاری نداریم. این شرکت ها پهنای باند خود را از شرکت زیرساخت دریافت می کنند. بسته شدن پورت ها و فیلترینگ به عهده سازمان های نظارتی و خارج از حوزه مخابرات است.»
 
در همین رابطه محمدرضا بیدخام، معاون بازاریابی مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران اینگونه پاسخ ما را می دهد: «PAP ها از ما اینترنت نمی گیرند و اینترنت آنها از جانب شرکت زیر ساخت تامین می شود.»
 
از این مقام مسئول شرکت مخابرات می پرسیم آیا این امکان وجود ندارد که شرکت مخابرات با شرکت زیرساخت مذاکره کرده باشد تا پورت های کاربران آنان باز باشد؟ بید خام چنین موضوعی را به شدت رد می کند: «اصلا اصلا چنین چیزی حقیقت ندارد.»
 
 
زیرساخت: ما خدمات نمی دهیم!
 
پس از آنکه دومینوی پیچیده ماجرا به شرکت زیرساخت رسید و توپ در زمین آنها افتاد با مسئولان این سازمان صحبت کردیم. در همین رابطه محمدعلی آخوندزاده، مسئول ارتباط با رسانه های شرکت زیرساخت به هفت صبح می گوید: «شرکت زیرساخت به PAP ها خدمات نمی دهند و آنها از جاهای دیگری اینترنت خود را دریافت می کنند و ما مسئول چنین اتفاقی نیستیم.»
 
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که پس از این شرکت های خصوصی اینترنت خود را از کجا دریافت می کنند، می گوید باید آن را از مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت بپرسیم.
 
دفتر آقای «مهدی خدایی» مدیرکل روابط عمومی شرکت زیرساخت هم از پاسخ سر باز زدند و ما را به کارشناسان شرکت زیرساخت ارجاع دادند. ارتباط با کارشناسان شرکت زیرساخت هم میسر نشد و تمامی سوال هایی بی پاسخ ماند.
 
سازمان تنظیم مقررات: بررسی می کنیم
 
در همین رابطه حسن رضوانی «معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات» به هفت صبح می گوید: «اتفاقا شرکت مخابرات به ما اعتراض دارد که عکس این ماجرا در شهرستان ها اتفاق افتاده و کاربران شرکت های خصوصی می توانند از این برنامه ها استفاده کنند اما کاربران این شرکت نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. در رابطه با این موضوع فعلا نمی توانم اظهارنظر کنم و باید آن را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.