تلفن همراه

گوشی

October 4, 2015
16:35 یکشنبه، 12ام مهرماه 1394
کد خبر: 73651

Xperia Z5 Premium- پاسخ به پرسش‌های شما دربارهٔ فناوری نمایش 4K

تاکائو یاگی، بخش مهندسی نمایشگر، Sony Mobile Communications
پس از اینکه Xperia Z5 Premium را در جریان رونمایی سری Xperia Z5 در نمایشگاه IFA معرفی کردیم، با هیجان بسیار و برخی گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ فناوری 4K و چگونگی استفاده از آن در این دستگاه مواجه شدیم.
از این رو می‌خواهیم از این فرصت استفاده کرده و به برخی از متداول‌ترین پرسش‌ها دربارهٔ نخستین تلفن هوشمند 4K  در جهان* پاسخ دهیم.
 
نمایش 4K در تلفن هوشمند Xperia Z5 Premium  در چه مواقعی استفاده می‌شود ؟
 
Xperia Z5 Premium زمانی از نمایش 4K خودش استفاده می‌کند که یا از آن برای تماشای محتوای 4K که خودتان ضبط کرده‌اید استفاده کنید یا از محتوای 4K شخص ثالث از طریق سرویس‌های پخش جریانی از طریق اینترنت. همه موارد دیگر (شامل محتوای صفحهٔ اصلی و برنامه‌ها) به‌منظور بهینه‌سازی عملکرد، مصرف انرژی و دوام باتری با وضوح 1080p Full HD یا کمتر نمایش داده می‌شود. از این رو می‌توانید از این دستگاه بدون نیاز به شارژ مجدد تا دو روز استفاده کنید. 
 
 سرویس‌ها و اشتراک‌های پخش جریانی محتوای 4K بسیاری وجود دارند ولی هنوز برای دستگاه‌های همراه بهینه نشده‌اند. به همین دلیل ما قابلیت ارتقای خودکار محتوا را در Xperia Z5 Premium قرار دادیم تا بتوانید از همهٔ فیلم‌ها و عکس‌هایتان در برنامه‌های «فیلم» و «آلبوم»  Sony و سرویس‌های پخش جریانی ویدیوی پرطرفدار مانند Netflix و YouTube با کیفیت 4K لذت ببرید.
 
چرا نمایش 4K تنها در برنامه‌های «فیلم» و «آلبوم»  Sonyاستفاده می‌شود و همهٔ چیزهای دیگر (صفحهٔ اصلی، برنامه‌ها، مرور وب و غیره) با وضوح Full HD 1080p نشان داده می‌شود؟
 
چند دلیل برای این امر وجود دارد. نخست اینکه پس از تحقیقات و آزمایشات گسترده دریافتیم که برای کاربران نمایش محتوای سرگرمی با وضوح 4K هم‌زمان با امکان استفادهٔ عادی از همهٔ قابلیت‌های فوق‌العادهٔ تلفن هوشمند Sony بدون فدا کردن ماندگاری باتری، بالاترین اولویت را دارد.
 
دلیل دوم این است که بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث (هنوز) با وضوح 4K طراحی نشده‌اند یا امکان اجرا با این وضوح را ندارند ولی از آنجایی‌که  سخت‌افزار نمایشگر Xperia Z5 Premium وضوح ۳۸۴۰×۲۱۶۰ (استاندارد 4K SID) با تراکم ۸۰۶ پیکسل در اینچ دارد، حس می‌کنیم دستگاهی برای پاسخگویی به تخیلات، نیازهای برنامه‌نویسان و برنامه‌های آتی ساخته‌ایم که با پیشرفت تکنولوژی هم از رده خارج نمی‌شود.
 
آیا تصاویر گرفته‌شده از صفحه‌نمایش با وضوح Full HD گرفته می‌شوند یا 4K؟
در حال حاضر Android Lollipop (سیستم عامل Xperia Z5 Premium در زمان عرضه) از تصاویر صفحه‌نمایش با وضوح 4K پشتیبانی نمی‌کند. از این رو همهٔ تصاویر گرفته شده از صفحه‌نمایش با وضوح Full HD گرفته می‌شوند.
 
آیا نمایش، فرآیند ارتقا و ضبط محتوای 4K هیچ تأثیری روی عملکرد؛ حافظه و دوام باتری نمی‌گذارد؟
 
Xperia Z5 Premium از ابتدا به‌عنوان دستگاهی با عملکرد بالا طراحی شده است. ما با Xperia Z5 Premium روی بهترین عملکرد در دو حوزهٔ اصلی تمرکز کرده‌ایم. نخست باتری ۳۴۳۰ میلی‌آمپرساعتی با ظرفیت بالاست که تا دو روز دوام می‌آورد و قابلیت شارژ سریع که نیاز به شارژ مرتب را از بین می‌برد. علاوه‌بر این حالت Battery STAMINA متعلق به Sony با محدود کردن خودکار فرآیندها و قابلیت اتصال، زمانی که نیازی به آن‌ها نیست، چگونگی استفاده از باتری را بهینه می‌کند و گزینه‌ٔ اضافه‌تر حالت Ultra STAMINA در صورت نیاز، عملکردهای اصلی Xperia Z5 Premium را به مدت یک‌هفته فعال نگه می‌دارد.
 
 حوزهٔ دوم حافظهٔ داخلی است. Xperia Z5 Premium دارای حافظهٔ داخلی بزرگ ۳۲ گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظهٔ خارجی microSD با ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت است که فضای اضافه‌تری برای ویدیوها و فیلم‌های 4K و نیز تصاویر فراهم می‌آورد. ما همچنین در خصوص حافظه، به بهینه‌سازی حافظه در نمایشگر Xperia Z5 Premium  توجه داشته‌ایم. انتقال داده بین پردازشگر و دستگاه طوری بهینه شده است که فناوری حافظهٔ نمایشگر Xperia Z5 Premium تصاویر نشان داده شده روی تلفن هوشمند شما را به‌خاطر می‌سپارد و عکس یا ویدیو را در حافظهٔ موقت قرار می‌دهد. از این رو وقتی می‌خواهید بار دیگر همان تصاویر را ببینید دیگر نیازی به بارگیری مجدد آن‌ها نیست که این موجب صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود.
 
 
 چرا به نمایشگر 4K در تلفن هوشمند نیاز است. چه مزیتی دارد؟
 
Xperia Z5 Premium دارای نمایشگر ۵٫۵ اینچی Ultra HD واضح است که فناوری‌های 4K BRAVIA متعلق به Sony را برای نخستین‌بار به یک تلفن هوشمند می‌آورد. این تلفن هوشمند تجربهٔ مشاهده‌ای عمیق‌تر، شبیه به دنیای واقعی و با چهاربرابر وضوح Full HD از طریق سه حوزهٔ اصلی ارائه می‌دهد: وضوحی با تراکم ۸۰۶ پیکسل در اینچ؛ رنگ‌های زنده با نمایشگر TRILUMINOS Display برای موبایل؛ بهبوددهندهٔ پویای کنتراست و X-Reality برای وضوح فوق‌العاده.
 
اهمیت این موارد در چیست؟ ما از تحقیقاتمان دریافته‌ایم که روشنایی و رنگ به حافظه در ذهن انسان مرتبط هستند. هرچه حافظه واضح تر باشد آن را سریع‌‌تر به یاد می‌آوریم و ما هم به‌عنوان مهندس همیشه تلاش می‌کنیم تجربه‌هایی را روی صفحه خلق کنیم که بازتابی از شیوهٔ تجربهٔ زندگی واقعی باشند.
 
ما همچنین بر این باوریم که Xperia Z5 Premium قابلیت ارائهٔ واضح‌ترین پلت‌فرم واقعیت‌افزوده را دارد. ما اینجا در داخل شرکت در حال کار روی چند چیز هستیم. پس منتظر خبرهای جدید بمانید.
عرضهٔ Xperia Z5 Premium از نوامبر آغاز می‌شود. اگر هر سؤال دیگری دارید آن را در بخش کامنت‌های پایین بپرسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.