اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 25, 2016
18:49 دوشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77131

یک مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی: کار نت‌فلیکس در ایران سخت است/چه کشورهایی فیلتر کردند؟

سرپرست دفتر ارزیابی پیشرفت راهبردها و برنامه‌های مرکز ملی فضای مجازی کشور، نت‌فلیکس را ارایه دهنده سرویس برای تماشای ویدئو بر پایه تقاضا دانست و گفت: شرکت مذکور این سرویس را بر اساس مدل کسب‌و‌کار و درقبال حق عضویت ارایه کرده است.
 
امیر رضا مومن ادعای شرکت نت‌فلیکس (Netflix) در ژانویه ۲� ۱۶ مبنی بر گسترش دامنه ارایه سرویس خود به ۱۹� کشور ازجمله ایران را مورد توجه قرارداد و اظهار کرد: بهره‌برداری از این سرویس مشکلات، فرصت‌ها و تهدیداتی را برای کشورهای جهان از جمله ایران در پی خواهد داشت .
 
وی با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۲� ۱۲، برای عرضه و تحویل محتوای مورد نظر خود شبکه تحویل محتوای ویژه‌ای را ایجاد کرد و سرورهای آن را به صورت رایگان در اختیارمراکز ارایه دهنده خدمات اینترنتی با بیش از صد هزار کاربر قرار داد، گفت: مهم‌ترین ویژگی‌های این سرویس هزینه اشتراک پایین یعنی ماهانه ۸ دلار برای دسترسی نامحدود به آرشیو، سازگاری با انواع پلت‌فرم‌ها از جمله تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی، ارائه محتوای تولیدی خود و سایر شرکت‌های تولید فیلم و سریال با هزاران عنوان، است.
 
سرپرست دفتر ارزیابی پیشرفت راهبردها و برنامه‌های این مرکز از مخالفت برخی از کشورها با گسترش سرویس نت‌فلیکس خبر داد و اظهار داشت: کشورهایی همچون اندونزی که دغدغه‌های بومی و مذهبی در آنها وجود دارد، با فیلتر کردن این سرویس مخالفت خود را از محتوای غیراخلاقی آن نشان داده‌اند و آن را تهدیدی برای جامعه و ارزش‌های خود بر شمرده‌‌اند.
 
او افزود: برخی دیگر از کشورها مانند کشور کنیا، به دلیل آنکه نت‌فلیکس و سرویس‌های مشابه آن حاضر به تبعیت از  قوانین و مقررات نهاد حاکمیتی و کسب مجوز از آنها نیستند از استفاده از این سرویس سر باز زده‌اند.
 
وی عنوان کرد: بنابر اظهار مسئولان آرشیو نت‌فلیکس انگلستان، از مجموع  ۳۴۲۳ فیلم و سریال موجود در آرشیو، فقط ۴۹� عنوان آن دارای محتوای خانوادگی و مناسب برای کودکان است که کمتر از ۱۵ درصد  آن را شامل می‌شود.
 
مومن عدم رعایت قوانین و مقررات برخی از کشورها توسط نت‌فلیکس در زمینه پخش ویدئو بصورت برخط و نیز پرداخت مالیات را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: کشورهایی که با قوانین خاصی برای پخش ویدئو بصورت برخط روبرو هستند مانند کشور فرانسه که تا سه سال پس از پخش سینمایی فیلم‌ها، اجازه پخش ویدئو بصورت برخط را ندارند، این اقدام شرکت مشکلاتی را برای آنان بوجود آورده است، از طرفی ارایه دهندگان سرویس فیلم و سریال در اغلب کشورها نیز همواره به عدم پرداخت مالیات توسط نت‌فلیکس به دولت‌ها اعتراض داشته و معتقدند که این اقدام شرکت باعث ضرر و زیان آنان می‌شود.
 
این صاحب نظر فناوری ارتباطات و اطلاعات، استفاده از پهنای باند بسیار بالا برای مشاهده ویدئوها را یکی از چالش‌های استفاده از این سرویس دانست و گفت: این سرویس ترافیک سنگینی بر شبکه اینترنت تحمیل می‌کند به نحویکه در ایالات متحده بیشترین میزان ترافیک دانلودی (حدود ۳۷درصد کل) از میان تمامی سرویس‌های اینترنت را به خود اختصاص داده است .
 
وی افزود: این موضوع به دلیل ایجاد مشکلات فنی برای مراکز ارایه دهنده خدمات اینترنتی و نیاز به سرمایه‌گذاری آنها، نت‌فلیکس را به پرداخت عوارض به این مراکز واداشته است که این روند با وجود نقض اصل بی‌طرفی اینترنت و مواجهه با اعتراض کمسیون ارتباطات ایالات متحده  (FCC)، همچنان ادامه دارد.
 
این مقام مسئول مشکلات استفاده از سرویس نت‌‌فلیکس در ایران را صرف نظر از مسایل محتوایی دو چندان دانست و گفت: فقدان قانون کپی رایت بین‌المللی، سرعت پایین اینترنت و مشکلات شبکه توزیع و دسترسی، فروش ترافیک به صورت حجمی، قیمت بالای اینترنت و حق عضویت نت‌فلیکس (با توجه به ارزش دلار) و همچنین وجود سایت‌های دانلود ارزان و بدون محدودیت فیلم و سریال‌های روز دنیا، کار را برای نت‌فلیکس بسیار دشوار می‌کند و ارائه این سرویس به کاربران ایرانی برای آنان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
 
سرپرست دفتر ارزیابی پیشرفت راهبردها و برنامه‌های مرکز ملی فضای مجازی، صرف نظر از دست آوردهای درآمدزایی برای مراکز ارایه دهنده خدمات اینترنتی بزرگ از طریق اخذ عوارض از نت‌فلیکس، اظهار داشت: این سرویس تهدید بزرگی برای فرهنگ ایرانی- اسلامی کشورمان به دلیل محتوای غیراخلاقی، متضرر شدن ارائه‌دهندگان نوپای سرویس جریان‌سازی بومی از جمله فیلیمو و تولیدکنندگان محتوای بومی بدلیل عدم توان رقابت، محسوب می‌شود.
 
او اضافه کرد: افزایش ترافیک در بستر شبکه و درگاه‌های اینترنت و زیان‌های اقتصادی کشورکه به دلیل خروج قابل توجهی ارز از کشور بابت حق عضویت ماهانه و افزایش چشمگیر هزینه ترافیک بین‌الملل، تحمیل می‌شود نیز از اثرات زیان بار استفاده از این سرویس در کشور بشمار می‌آید.
 
مومن با اشاره به مشکلات، فرصت‌ها و تهدیداتی که سرویس نت‌فلیکس برای کشورمان دارد، تاکید کرد: تدوین موازین و مقررات برای جلوگیری از پیامدهای اجتماعی-اقتصادی این سرویس و هم‌زمان تشویق، حمایت و ترویج سرویس‌های مشابه بومی، به عنوان یک فرصت کسب‌و‌کار جدید با پتانسیل بالا، می‌تواند ضمن مورد توجه قرار دادن ورود این سرویس و سرویس‌های مشابه به کشور، نیاز روز کاربران را به نحو مناسب تامین کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.